"לא יהיו בנקים" • שר האוצר כחלון מאיים

שר האוצר משה כחלון בכנס בקריה האקדמית אונו בנושא "ריכוזיות בבנקים: "בנק ישראל לא יכול לפקח על התחרות, כי הוא מתנגד לה" • עוד הוסיף: "הויכוח שלי עם בנק ישראל הוא לא סוד. אנחנו רוצים להפריט כרטיסי אשראי, אבל הם מתעקשים שהפיקוח על כרטיסי אשראי יהיה אצלם

"אם אתם שואלים אותו, עוד עשר שנים מהיום לא יהיו בנקים", כך אמר היום שר האוצר, משה כחלון, בכנס בקריה האקדמית אונו בנושא "ריכוזיות בבנקים: האם תיתכן אלטרנטיבה אמתית?". כחלון הוסיף: "אני עוד מהמקלים בתחזיות, יש כאלו שחושבים שזה יקרה תוך פחות זמן, אבל לדעתי עוד עשר שנים מהיום אתה תלווה לי ואני אלווה לך. לכן, אנחנו דוחפים בנקים אינטרנטיים, ומבינים שכדי שהם יכנסו הם צריכים הקלה בתנאי הסף".

על וועדת שטרום וסוגיית הפיקוח על האשראי אמר: "הוויכוח שלי עם בנק ישראל הוא לא סוד. אנחנו רוצים להפריט כרטיסי אשראי, אבל הם מתעקשים שהפיקוח על כרטיסי אשראי יהיה אצלם. לכך אמרתי, שאני הראשון שמוכן שהפיקוח על הבנקים יהיה אצלם, אבל רק אם מדובר בבנק. לצערי, בנק ישראל אינו מהתומכים הגדולים של תחרותיות בבנקים ולראיה עד היום אין תחרות. על רקע זה אני לא יכול לתת למישהו שבהגדרה מתנגד לתחרות, לפקח על התחרות ולעודד את התחרות. אי אפשר לתת לבנק ישראל להיות אחראי על התחרות. אני מתחייב שאם חברות האשראי יהפכו לבנקים, אנחנו נעביר את הפיקוח לבנק ישראל. כרגע אני לא יכול לתת למישהו שמונע תחרות להיות אחראי על תחרות. בנק ישראל צריך לפקח על בנקים".

הגידול באשראי הוריד את אי השוויון

פרופ' ירון זליכה, ראש בית הספר לראיית חשבון בקריה האקדמית אונו, הציג בפני שר האוצר מחקר שנערך בקריה האקדמית אונו שעסק על הקשר שבין היקף האשראי לשינויים באי השיווין. לפי זליכה: "גילינו שגידול באשראי הביא לקיטון באי השוויון לגברים אבל לא בנשים. כלומר, הבנקים משקיעים בעסקים קטנים לגברים, אבל לא לנשים. כנ"ל לגבי ערבים. הכי מטריד אותנו – כשחילקנו את האוכלוסיה בין אשכנזים לבין ספרדים, גילינו שהגידול באשראי הוריד את אי השוויון בקרב אשכנזים אבל לא בקרב ספרדים. כלומר, כאשר הבנקים כבר נותנים אשראי לחלשים, הם מבדילים בין חלשים לחלשים – מדירים נשים, ערבים, ספרדים, ואני מניח שגם חרדים".

שר האוצר התייחס למחקר וענה כי :"יש אנטיביוטיקה אחת למחלה הזו, קוראים לה תחרות, והיא הידידה הכי טובה של הצרכנים. ברגע שיש תחרות הבנקים לא יוכלו לברור את הלקוחות שלהם. אנחנו מגדילים את מקורות האשראי, ורק התחרות והגדלה של מקורות האשראי יכולה לתת מענה. איך אתה מנצח את הגדולים, באמצעות תחרות"

כחלון התייחס גם לבנק הדואר, לבקשתו של זליכה ואמר כי: "כשהייתי שר התקשורת הגשנו תזכיר להפוך את בנק הדואר לבנק קמעונאי. בנק הדואר חייב להיות בנק יותר חברתי, לתת אשראי, לתת ריביות. הוא בנק עם 600 סניפים, ויש לו פריסה מצוינת שמה שדרוש לו זה השקעה של כמאה חמישים מיליון שקלים. לאחרונה עצרתי את ההפרטה של חברת הדואר והבנק בכללה. אני חושב שהיא היתה מסכלת את המהלך הזה. אני מנסה לחזק את בנק הדואר, ורציתי שקצבאות הילדים יהיו בבנק הדואר, אבל קשה לי מול החרדים. הם רוצים את הבנקים המסחריים, ואני יכול להבין אותם. אני מאמין שגם נצליח".

השארת תגובה