'חוק חזן' נפל • ביטן תוקף את יו"ר הכנסת

'חוק אורן חזן' נפל • ח"כ דוד ביטן תוקף את יו"ר הכנסת וסגניו: מצד אחד אדלשטיין מדבר נגד חזן ומצד שני כשזה פוגע במעמד ובאינטרסים, מעמד הכנסת חשוב פחות, הם פוגעים במעמד הכנסת • ח"כ בצלאל סמוטריץ מגיב

יו"ר הקואליציה חבר הכנסת דוד ביטן
יו"ר הקואליציה חבר הכנסת דוד ביטן

הערב דחתה מליאת הכנסת את הצעת החוק שזכתה לכינוי 'חוק אורן חזן' שהוגשה על ידי יו"ר ועדת הכנסת חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד) המבקשת לאפשר הדחת סגן יו"ר כנסת מתפקידו.

מי שבאורח מפתיע הצביע בעד החוק הוא דווקא חבר הכנסת אורן חזן שעל שמו קרויה הצעת החוק אך הוסיף הסתייגות. בתגובה להצעת החוק אמר ח"כ אורן חזן בציניות: "איך אני יכול להתנגד לחוק שכולם קוראים לו על שמי?" והוסיף: "הסירו דאגה מליבכם, אני תומך בחוק של ח"כ ביטן. אנשים חשבו כאילו החוק הזה נולד כדי לפגוע בח"כ כזה או אחר אבל לא כך הדבר. אני לא ממהר לשום מקום ואני מניח שיבוא יום שיינתן לי לנהל את ישיבות הכנסת. יש לי הסתייגות לגבי הערבוב של פוליטיקה בסיעה, לבין הממלכתיות של התפקיד. אם ישונה הדבר הזה זה יהפוך את החוק לענייני ולא לפופוליסטי" דברי חזן.

כעת השאלה היא האם מדובר בכישלון של הקואליציה בראשות אדלשטיין וביטן או לא. מי שממהר לסייג את 'כשלון' הקואליציה הוא סגן יו"ר הכנסת מטעם 'הבית היהודי' חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ שהגיב לדברים בקבוצת העיתונאים וחברי הכנסת, 'המטבחון': "זו ממש לא מבוכה ליולי. דיברנו על זה בישיבת נשיאות הכנסת השבוע וזה רע כי זה יגרום לפוליטיזציה בניהול הישיבות. גם עכשיו אנחנו אנשים פוליטיים אבל משתדלים מאוד לנהל את הישיבות באופן ממלכתי. תלות בסיעה עלולה לגרום לחשבונות סיעתיים בניהול הישיבות וזה רע מאוד" כתב סמוטריץ והוסיף כי גם יוזם החוק הסכים לעשות שינויים בחוק

אלא שליוזם החוק יש מה לומר. חבר הכנסת דוד ביטן הגיב אף הוא בקבוצת 'המטבחון' ובחר להאשים את האופוזיציה בהפרת כללים: "העובדה שהחוק לא עבר איננה מבוכה מבחינתי, בדרך כלל הצבעות בימי שלישי על חוקים הינן הצבעות שנעשות בהסכמה. המחנה הציוני ויתר סיעות האופוזיציה לא רק שהפרו כלל זה ואף לא הודיעו מבעוד מועד שיש להם כוונה להתנגד אלא התנגדו להצעת חוק חשובה שמטרתה למנוע מצבים מהסוג שמתרחשים היום בכנסת מבחינת נאה דורש נאה מקיים במצב שבסוף סדר היום ביום שלישי בשעה 19:00 שנמצאים מספר מועט של חברי קואליציה, האופוזיציה דאגה להישארות מספר ח״כים על מנת להפיל את ההצעה שהיא הצעה חשובה מאין כמוה משיקולים לא ענייניים תוך הפרה של כל הכללים המקובלים בכנסת".

חבר הכנסת ביטן אף מתח ביקורת על דבריו של סמוטריץ ותקף: "קראתי את מה שסמוטריץ׳ כתב. חבל שהסגנים חברי הנשיאות דואגים למעמדם בלבד במקום למעמד הכנסת אני מתפלא על סמוטריץ ויואל חסון שבוועדה הצביעו בעד החוק תוך כדי קבלת כל הסתייגותיהם ולאחר מכן פועלים נגד החוק"

יצויין כי בתגובה לכותרת בכתבה הקודמת בעניין בה נכתב כי 'אדלשטיין הובס' מבהירים בסביבתו של אדלשטיין "כי הכותרת מטעה ואילו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מעולם לא תמך בחוק ואף הודיע על התנגדותו לחוק אתמול בישיבת נשיאות הכנסת"

אך גם הבהרה זו מצליחה להכעיס את חבר הכנסת ביטן. הוא אומנם מבהיר כי מעולם לא אמרת שאדלשטיין תומך אך תקף את יו"ר הכנסת: "מצד אחד תוקף את תופעת אורן חזן אולם כשזה פוגע במעמד ובאינטרסים של היו"ר והסגנים פתאום חשובה האינטרסים חשובים על כבוד הכנסת ומעמדה בציבור" עוד הוסיף ביטן: "למרות שלפי התקנון אני רשאי להביא את ההצעה להצבעה נוספת ללא מגבלת זמן ולמחוק את הבושה שהכנסת היום דחתה את הצעת החוק הזו החלטתי לא לעשות כן בשלב זה"

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ הגיב לדברים ואמר כי פעל על פי מה שסוכם בוועדה כי החוק ישונה בין קריאה ראשונה לקריאה שנייה ושלישית ולרגע לא פעל בניגוד לחוק. "יש בחוק דבר מצוין (יכולת ההדחה של ח"כ שנקבע בוועדת האתיקה שלא ראוי למלא את התפקיד) ויש את החלק שהתווכחנו עליו וכאמור סיכמנו שידון ויתוקן בין הקריאות" כתב סמוטריץ.

עם זאת סמוטריץ הגיב להטחת האשמות מכיוונו של ביטן ואמר: "אנחנו פשוט חושבים שנכון להימנע כמה שאפשר מפוליטיזציה של ניהול ישיבות המליאה. ברור שאי אפשר להימנע מזה במאה אחוז אבל ההצעה שלך לאפשר לסיעה להחליף כל פעם שהיא לא מרוצה ממשהו תהפוך את זה להרבה פחות ממלכתי והרבה יותר פוליטי וזה צעד לא נכון"