יד ושם על זהבה גלאון: "עדיף לא להתייחס"

זהבה גלאון טענה כי מותר וצריך להשוות בין פעילות מתנחלים לפעילויות בגרמניה של שנות ה30 במאה הקודמת • שי גליק פנה ליד ושם: "אני קורא לכם לנזוף בה מיידית" • יד ושם שלחו תגובה מפורטת – כנסו לקרוא

השוואת ישראל לנאצים
השוואת ישראל לנאצים

חברת הכנסת זהבה גלאון מ'מרצ' פירסמה כי "מותר וצריך להשוות, ישראל 2016 כגרמניה 1933"

בתגובה, פנה פעיל הרשת שי גליק לועדת האתיקה של הכנסת כמו גם ל'יד ושם' כשהוא מבקש לגנות את דברי חברת הכנסת.

בעקובת פנייתו, השיבו ביד ושם: עדיף לא להתייחס לתופעות אלו, כדי לא לעורר עניין מיותר בהן ולגרום לחשיפתן ופרסומן. יד ושם אינו מעוניין לתת במה נוספת לתופעות אלו ולהגביר את החשיפה אליהן.

שלום רב,
אנו מודים לך על פנייתך ועל הרגישות שגילית לנושא.

יד ושם יצא בעבר לא פעם בגינוי לתופעות של שימוש פוגע בזכר השואה.
יד ושם אינו נוהג להתעמת באופן ישיר עם מוזילי השואה. אנו מאמינים שהמלחמה במכחישי השואה, בזילות השואה וכן באנטישמיות צריכה לבוא לידי ביטוי בחשיפת החומר הארכיוני ובלימוד מעמיק של הנושא וזאת אנו מקפידים לעשות.

האינטרנט והמרחב הציבורי – תקשורת, פרסום, מופעים, ספרים, סרטים, כרזות וכו' – זהו נושא מורכב ובעייתי שכן הוא פרוץ לכל דכפין, וכל אדם יכול להעלות כל גחמה בצורת אתר אינטרנט הנגיש לכל, מופע, פרסום, ספר או כתבה בעיתון. מכחישי שואה למיניהם ואנשים הנוהגים זילות בזכרון השואה עושים בכך שימוש לרעה.

לצערנו, יד ושם אינו יכול להילחם בתופעה ולצאת נגד כל התבטאות, אתר, טור, ספר, פרסומת, תכנית, כרזה או מופע שכאלה, שכן יש רבבות כאלה.

דרכנו היא דרך ההסברה, החינוך והצגת התיעוד והעובדות ההיסטוריות המדויקות. ניתן לראות זאת גם באופן בו השקענו באתר האינטרנט שלנו, הפועל בעברית, אנגלית, רוסית, ספרדית, ערבית ופרסית, וכן בשפות נוספות. העלינו לערוצי יוטיוב של יד ושם בשפות השונות כ-1,400 סרטונים, רובם סרטוני עדויות, ועד כה נרשמו למעלה משבעה מיליון צפיות בהם. את המוזיאון לתולדות השואה ביד ושם פוקדים מדי יום אלפי מבקרים, מבוגרים ובני נוער מהארץ ומהעולם; אנו מקיימים פעילות חינוכית למאות אלפי תלמידים, מורים וחיילים מדי שנה בבית הספר הבין-לאומי להוראת השואה ביד ושם; אנו יוזמים מחקרים, פרסום ספרים וכינוסים בינלאומיים; אנו משמרים עשרות מיליוני מסמכים בארכיון יד ושם. ביה"ס הבינלאומי להוראת השואה ביד ושם מקיים מדי שנה עשרות סמינרים למורים מחו"ל, ובחלקם נדון הנושא. ביה"ס פרסם יחידת לימוד בנושא הכחשת השואה ואנו מתכננים פעילויות נוספות בנושא.

לעתים עדיף לא להתייחס לתופעות אלו, כדי לא לעורר עניין מיותר בהן ולגרום לחשיפתן ופרסומן. יד ושם אינו מעוניין לתת במה נוספת לתופעות אלו ולהגביר את החשיפה אליהן על ידי תגובה פומבית להן.

דרך הפעולה שלנו והסיבות לה שאובות מנסיון של עשרות שנים בהתמודדות עם נושא כאוב זה, של שימוש בזכר השואה באופן פוגע.

ושוב, תודה על פנייתך.