ממשיך בגלות: הרב ברלנד עזב את יוהנסבורג

אחר ניסיון המעצר בשבת, מנהיג קהילת 'שובו בנים' הנודד, הרב אליעזר ברלנד, עזב את יוהנסבורג • במהלך ליל שבת האחרון, ככל הנראה בשליחות הרב המקומי, הגיעו שוטרים מלווים באנשי אבטחה דוברי עברית כדי לעצור את הרב ברלנד

הרב ברלנד בחגיגת יום הולדת 79 לפני מספר שבועות
הרב ברלנד בחגיגת יום הולדת 79 לפני מספר שבועות

אחרי ניסיון המעצר המי יודע כמה שממנו נחלץ בעור שיניו – גורמים בקרבת 'שובו בנים' מעריכים הבוקר כי הרב אליעזר ברלנד, מנהיג הקהילה הגולה, עזב לעת עתה את בירת דרום אפריקה יוהנסבורג.

במהלך ליל שבת האחרון, עת שהו לצידו מאות מתלמידיו, הגיעו שוטרים מקומיים מלווים באנשי אבטחה דוברי עברית על מנת לעצור את הרב ברלנד. בסביבת הרב מעריכים כי השוטרים שהגיעו חמושים, עם אקדחים שלופים, נשלחו על ידי הרב הראשי המקומי וורן (זאב) גולדשטיין.

הרב וורן (זאב) גולדשטייין, רבה הראשי של דרום אפריקה. צילום: ויקיפדיה
הרב וורן (זאב) גולדשטייין, רבה הראשי של דרום אפריקה. צילום: ויקיפדיה

מקורבים לרב ברלנד טוענים כי הקצף יצא בעקבות עריכת החופה והחתונה שהתקיימה ביוהנסבורג בשבוע שעבר, דבר שנחשב כפגיעה בכבודו של ה'צ'יפ רבאיי' המקומי. ככלל, הם טוענים, הרב גולדשטיין אינו רואה בעין יפה את השתלבות הרב ברלנד בחיי הקהילה המקומית ומתנכל לו לעיתים תכופות.

מיד לאחר הגעת השוטרים ואנשי האבטחה, הוסתר הרב ברלנד והוברח לאחר מכן מהמקום על ידי תלמידיו, על מנת להימנע ממעצר מיותר. כעת, כאמור, שוהה הרב מחוץ לגבולות יוהנסבורג, עד להרגעת הרוחות.

עוד אומרים בסביבת הרב, כי נוכחות אנשי האבטחה דוברי העברית מצביעה על מעורבות ישראלית, במטרה להביאו למעצר והסגרה לידי ישראל.

אמש התייחס הרב יצחק חקק, מרבניה הספרדיים של יוהנסבורג, לניסיון המעצר של הרב ברלנד ויצא להגנתו. "אנחנו לא יודעים בבירור מי שלח את השוטרים, צריך לבדוק את הדבר. אבל לגופו של עניין שלחו שוטרים שניסו לתפוס את הרכ ברלנד בליל שבת, הדבר הזה חמור מאוד".

"בשו"ע חושן משפט סימן שפ"ח", המשיך לתקוף, "מרן מדבר באריכות לגבי דין רודף, אם אדם הולך ורודף את חבירו יש מצוה ללכת להרוג את הרודף, וההלכה מדברת על יהודי פשוט פחות שבפחותים, על אחת כמה וכמה שמדובר ברב שלית מאן דפליג שמדובר בגברא רבה תלמיד חכם שידיו רב לו בעשיה ציבורית".

הרב חקק המשיך והתייחס לרב ברלנד, לדבריו; "ידיו רב לו בהחזרה בתשובה, זה דברים שלמפורסמות אין צריך ראיה, רק אדם שהוא טיפש יכול להכחיש את הדברים, מדובר באדם תלמיד חכם גדול ירא שמים שהחזיר ומחזיר אלפים בתשובה , ללכת ולרדוף אחרי אדם כזה במקום לתת לו מנוחת הנפש? הדבר הוא חמור שבעתיים, זה דבר חמור בפרט שרוצים למסור אותו לגויים שיכולים לשפוך דמים זה דבר חמור שאין כמוהו וזה לא משנה מי עומד מאחורי הדבר.

"הדבר הזה חמור ובמיוחד בשבת קודש, אפילו פושעים ורוצחים שברחו לדרום אפריקה לא רדפו אותם בצורה כזו. אנו יודעים בבירור שחלילה וחס אם היו מצליחים לתפוס את הרב ברלנד הדבר היה נגמר בשפיכות דמים". סיים.

הרב ברלנד בעריכת חופה. צילום: אתר אומן שלום
הרב ברלנד בעריכת החופה המדוברת בשבוע שעבר. צילום: אתר אומן שלום