המורה של עולם הפרסום • עופר ענו ז"ל

עולם הפרסום הוכה בהלם בפטירתו הפתאומית של ותיק הפרסום והקריאייטיב מר עופר ענו ז"ל • שבי ספרין, עם מילות פרידה מעופר ענו ז"ל שנפטר בשבוע שעבר, שרבים מבכירי עולם הפרסום החרדי חבים לו את הצלחתם

עופר ענו משמאל, עם תלמידים חרדים
עופר ענו משמאל, עם תלמידים חרדים

הלוויתו של עופר, הייתה מגוונת בדיוק כמוהו. לצד בני משפחה, ידידים וחברים מעולם הפרסום, צעדו בדממה קבוצת חרדים מרחבי הארץ אשר למדו אצל עופר את רזי עולם הפרסום והשיווק. "עופר היה בשבילנו מורה, חבר וידיד", מספרים תלמידיו בכאב.

עופר ענו, היה מבכירי ענף הפרסום, אמן, יוצר, מלחין ומורה מוביל בתחומו, ודמות מיוחדת שהיוותה גשר בין העולם החילוני לעולם החרדי. הוא נולד וגדל בתל אביב והשתלם במקצועות העיצוב בגרמניה. כשחזר לישראל עבד כמנהל קריאייטיב במשרדי הפרסום הגדולים והמובילים: מדיה 88, בריקמן, דחף, מגזרים, אפיקים, גל וכן שימש כיועץ ופרילנסר למשרדים רבים נוספים.

במהלך הקריירה הענפה שלו הוא ניהל קריאייטיב הן במשרדי פרסום חילוניים והן במשרדי פרסום בעלי צביון דתי וחרדי. חיבתו הרבה של עופר לעולם התורה הביאו אותו להקים לפני כשלוש שנים, יחד עם צביקה סופר ואחיו מוטי ענו, את עמותה לש.ח.ר, (לשוויון חברתי ורווחה) שבמסגרתה הוקם בית הספר הגבוה לקריאייטיב ופרסום. בבית הספר, למדו חניכים מהמגזר החרדי ניהול קריאייטיב, קופירייטינג, ניהול עסקי ועוד. שמה של העמותה, נשא את שמו של בנו שחר רפאל ע"ה.

עופר הקדיש את זמנו ומרצו ללמד ולהכשיר את הדור הבא בענף הפרסום ורבים מבכירי הענף הן במגזר החילוני והן במגזר הדתי והחרדי התחילו את דרכם בהדרכתו והכוונתו המקצועית.
"עופר היה עושה הכל הכי מקצועי שיש בעולם, ולא פחות ממושלם", אמרו אלו שעבדו לצידו במשרדים השונים. אכן, עופר היה בעל נפש של אומן שראה כל מוצר וכל ענין בצורה רחבה ועמוקה ונהג לבחון כל דרישה פרסומית לעומקה בכל רובד אפשרי בלי לעשות לעצמו הנחות. אי אפשר היה להלחיץ אותו בלוחות זמנים קצרים, "כי גם אם תשלמו לי מיליון דולר עדיין לא הבנתי איך אני מגיש את הפתרון ללקוח" היה אומר ללקוחות שביקשו ממנו פתרונות 'כאן ועכשיו'. עופר היה איש אמת. מעולם לא הסכים ללכת כנגד האמת הפנימית שלו גם אם היה מפסיד מכך ממון רב, היה מעדיף לעשות זאת מאשר ללכת עם ה'ראש' של הלקוח, בניגוד למקצועיות שלו. עופר לא היה ירא מפני איש. כשדעתו הייתה מוצקה וברורה לטובתו של הלקוח. מעולם לא חשש "לדפוק על השולחן" ולומר ללקוח את האמת בפנים.

עופר היה מגיש מוצר מושלם הן ברמה האסטרטגית והן ברמת הקריאייטיב. העיצוב היה מוקפד, כל דבר מונח בדיוק במקום, הטקסט מנוסח באופן תמציתי וברור. לכל פסיק ניתנה תשומת לב כאילו היה לב ליבה של המודעה. עופר ז"ל היה איש יצירתי, רגיש וקשוח גם יחד, מצחיק ורציני כשצריך, רואה בגדול אך גם כל פרט. היה בעל לב טוב ורצון להשפיע ולעזור. היה בעל עין טובה. מכבד כל אדם באשר הוא, ומכבד כל דעה. תמיד היה מקשיב ושואל את עצמו איפה הוא עדיין יכול ללמוד, במה עליו להתקדם.

בימי השבעה גדשו את ביתו אנשים רבים, לקוחות ומשרדי פרסום, אשר חבים לעופר תודה עמוקה על פעילותו וסיועו מאחורי הקלעים למיתוג החברה או הלקוחות שלהם. הסיפורים והחוויות אודותיו היו רבים ומגוונים, כשבכולם צפה ועולה אישיותו רבת המעלה ומידותיו הטובות. מעל לכל היה 'עופר הגדול', איש ענו וצנוע. כשמו כן הוא. ענו. למרות היותו איש פרסום, תמיד נהג לומר ש"אני לא איש של יחסי ציבור". כל שעשה ופעל, היה בשקט ולא בצלצולים.

תלמידיו של עופר במגזר החרדי מוקירים לו תודה על כל מה שעשה למענם. על שחשף בפניהם את עולם העיצוב והקריאייטיב בדרך חוויתית ונעימה וגדשה בתוכן מתאים ואוניברסלי, באופן הראוי לשמו, במקום לימודים מתאים, באווירה תורנית מיוחדת ובהישג יד. עופר אהב את תלמידיו ודאג לשלומם. כך קרה שלא פעם התקשר לידידיו ושיתף אותם בבקשת עזרה עבור אחד מהם שצריך עזרה דחופה. כזה היה מקרה של אחד מתלמידיו, בחור מבוגר שלא מצא שידוך. עופר הכיר בו שהוא ירא שמים, התרשם מאד מאישיותו והרגיש שהוא חייב למצוא לו שידוך. עופר ז"ל לא נח ולא שקט. הוא הרים טלפונים לכמה ממכריו החרדים, כאלו שנראו לו מקושרים ומכירים וביקש מהם: "תעשו לי טובה אישית, תחפשו לבחור הזה שידוך. אני לא רגוע מזה שכזה בחור מוצלח עדיין לא נישא, בבקשה תעזרו לו". ואכן, אחד מהם פגש באותם ימים שדכן ובדרך פלאית וניסית הבחור נישא והקים בית נאמן בישראל. מעשה חסד זה הינו אחד מני רבים שהיו בדרך הטבעית של עופר לעזור ולסייע למי שרק אפשר מתוך שמחה וחדות הלב.

עופר בן ציון, השאיר אחריו הורים כאובים, אביו ציון ואת אימו קלריס, את אחיו מוטי ששיתף עימו פעולה בכל תחום אפשרי, את רעייתו היקרה הגב' יוליה אשר עמדה לצידו במשך השנים במסירות מיוחדת וחוותה עימו את הניסיונות הקשים בגבורת נפש ובן נוסף בן שמונה שנים, אשר בעזרת ה' יזכה ויאמר אחריו קדיש. שיהיה לעילוי נשמתו. אמן.
יהי זכרו ברוך.

השארת תגובה