הבנקים יידרשו לתת פתרונות מחוץ לחידושים הטכנולוגיים

עולם הבנקאות מתקדם מיום ליום בחידושים טכנולוגיים המייתרים כמעט לחלוטין את המפגש בין הלקוח לבנק ● ומה יעשו אלו שהטכנולוגיה קשה ומורכבת עבורם? ● הועדה לפניות הציבור של הכנסת דנה וגם יזמה

בנק הפועלים. (אילוסטרציה)
בנק הפועלים. (אילוסטרציה)
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

המפקחת על הבנקים בוועדה לפניות ציבור:

נדרוש מהבנקים לתת מענה לאוכלוסיות שמתקשות עם השינויים הטכנולוגים

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ הרב ישראל אייכלר התכנסה בעקבות פניות רבות שהגיעו אליה והלינו על צמצום משמעותי של פעילות פקידי הבנקים השונים ועל סגירת סניפים. זאת בעקבות השינויים הטכנולוגים המאפשרים לקבל שירותים רבים בערוץ אלקטרוני.

מנתונים שהוגשו לועדה עולה כי בשלוש השנים האחרונות 2013 – 2015 קטן מספר הסניפים ביותר מ- 20 סניפים בכל שנה, ירידה של כ- 5% במספר הסניפים בישראל מאז שנת 2012.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר אמר בפתח הדיון: "לכאורה בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית הכל יותר נגיש, אבל בגלל ההתפתחות הזו יש פחות סניפים, פקידים ושירותים.

כינסנו את הדיון לראות איך מצד אחד לשפר את השירות באמצעים טכנולוגיים אך מצד שני אני לא רוצה שהבנקים יקפחו את השירות לאנשים המתקשים להשתמש באמצעים החדשים בזמן שרגילים לשירותים המסורתיים. בראשם ציבור הקשישים, גם באוכלוסייה היהודית וגם באוכלוסייה הערבית והרוסית. וציבור גדול של מאות אלפי אנשים שלא משתמשים באינטרנט.

המפקחת על הבנקים הציגה בוועדה מצגת המפרטת את המגמות שיצרו השינויים הטכנולוגים בארץ ובעולם ואמרה: קורים שינויים משמעותיים בבנקאות.הם באים מכיוון הלקוחות שצורכים יותר שירותים דרך האינטרנט, הטלפון, והמכשירים האוטומטים בבנק ומחוץ לבנק. כל אלה זמינים הרבה יותר לציבור הרחב ככלל. השינויים האלה מובילים לשינויים שחלקו מתבטא בסגירת סניפים וטלרים.

לנו חשוב שכל האוכלוסיות יקבלו שירות הוגן וזמין ואנחנו נבטיח ונאכוף שכך יהיה.

זו תופעה עולמית, ויש בנקים באירופה שהם לחלוטין דיגיטלים ואין להם סניף אחד. תוצאת לוואי של התופעה הזו היא סגירת סניפים. הבנקים הגדולים בעולם סוגרים סניפים ומצמצמים את הפעילות מבחינה גאוגרפית.

רוב סגירות הסניפים בארץ הם בערים הגדולות כשיש סניפים אחרים במרחק סביר. כמות המכשירים האוטומטים הם בעלייה משמעותית.

הטכנולוגיה מאפשרת הגברת התחרות, הורדת מחירים לצרכן כשלעתים ניתן להוזיל בעשרות אחוזים את הפעילות הבנקאית בערוץ ישיר מאשר פעולה על ידי פקיד.

יחד עם השיפורים הטכנולוגיים אנו דורשים לתת מענה לאוכלוסיות שאינן משתמשות בטכנולוגיה. דרשנו מכל בנק לעדכן אותנו לגבי פריסת הסניפים, המכשירים האוטומטים, לתגבור מוקדים טלפונים וגם לסיוע דיגיטלי. נדרוש שהבנקים יתנו מענה לאוכלוסיות שמתקשות עם השינוי. אנחנו גם נדרוש הפעלת סניפים שונים במתכונת חלקית כלומר בחלק בימי השבוע.

הבנקים בישראל הם לא יעילים בהשוואה בין לאומית, עודף כוח אדם ושכר גבוה גורמים לחוסר היעילות והעלות בחלקה מתגלגלת לציבור הלקוחות.

אהוד פלג מנכ"ל המועצה לצרכנות: "אנחנו מציעים למפות את הסניפים, לקבוע תקן למרחק המירבי שאותו נדרש צרכן מבוגר לעשות ברגל כדי להגיע לסניף של בנק, להעמיד שירות בנק מופחת כמו סניף נייד או חלקי ואני רוצה להציע רעיון של סניף רב בנקאי שישרת מספר בנקים.

ח"כ אוסמה סעדי דרש לפתוח סניפים במיגזר הערבי. זעקתם של האזרחים ערים גדולות כמו למשל רהט שיש שם שני בנקים על 70 אלף אזרחים. המפקח על הבנקים צריך לתת המלצות שאם לא יקבלו אותם אז יש לו שיניים. להשאיר את זה בידי הבנקים שהשיקולים שלהם אם אך ורק עסקיים, זה לא דבר נכון.

ח"כ זוהר בהלול: המדינה הפכה להיות קפיטליסטית, איפה שאין כסף לא מוכנים לשרת. יש אנשים שלא מסוגלים לחבור לדיגיטציה והמודרניזציה המהפכנית. הקשישים הערבים הרוסים הם לא אזרחי המדינה? אני מציע שנפנה מכאן לבנקים ונגיד שאי אפשר שהכסף יהיה חזות הכל.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר סיכם את הדיון ואמר: הוועדה פונה לבנקים בבקשה להקצות לפחות פקיד אחד בכל סניף שייתן שירותי בנק במענה אנושי. מלבד זאת שיהיה פקיד שיסייע לאוכלוסיות שמתקשות לבצע פעולות במכונות הדיגיטליות. כמו כן, הוועדה מציעה לפתח מסלול "לאו קוסט" לשירותים בסיסיים, עם עמלות נמוכות, בסניפים הניידים והשירותים המופחתים. כך שזה יהיה כדאי גם ללקוחות וגם לבנק.

השארת תגובה