נשיא ארה"ב בנאום לאומה: "נהרוס את דאע"ש"

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס בנאום שנשא הלילה לאומה בארצות הברית, לטרור המתגבר ברחבי העולם ולמתקפות בפריז ובסן ברנרדינו בקליפורניה ● "האיום מפני הטרור הוא אמיתי, אך אנחנו נתגבר גם עליו", אמר אובמה

ברק אובמה, צילום: הבית הלבן
ברק אובמה, צילום: הבית הלבן

"אנחנו נהרוס את דאע"ש וכל ארגון אחר שמנסה לפגוע בנו" – כך אמר הלילה נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום מיוחד שנשא לאומה האמריקנית בעקבות הטרור המתפשט ברחבי העולם והפיגועים בפריז ובקליפורניה. "האיום מפני הטרור הוא אמיתי, אך אנחנו נתגבר גם עליו".

בתחילת דבריו התייחס אובמה להתקדמות חקירת אירוע הירי בסן ברנרדינו וכינה אותו כ"מעשה טרור שנועד לרצוח חפים מפשע. יחד עם זאת, אובמה ציין כי על פי המידע שהצטבר בקרב חוקרי ה-FBI הרוצחים לא השתייכו או נתמכו על ידי ארגון טרור אלא עברו דרך "הנתיב האפל של הקצנה".

"לטרור יש פנים חדשות", הוסיף אובמה. "המפגעים החלו לבצע פעולות פחות מסובכות, כמו ירי המוני. קבוצות כמו דאע"ש מנצלות את הכאוס בעירק ובסוריה, ועושות מאמצים גדולים על מנת להרעיל את מוחותיהם של רבים. יום הטרור התפתח לשלב חדש. אני יודע שאחרי כל כך הרבה מלחמות, אמריקנים רבים שואלים אם אנחנו נתקלים בסרטן שאין לה תרופה מיידית, האיום מהטרור הוא אמיתי, אבל אנחנו נתגבר גם על זה".

בהמשך הסביר אובמה כי ארצות הברית תמשיך במלחמתה בטרור, זאת במסגרת תכנית המונה מספר צעדים. לדבריו, ההפצצות האוויריות של מטרות דאע"ש במזרח התיכון יימשכו לצד חימוש ואימון קבוצות הנלחמות בארגון על הקרקע. יחד עם זאת הדגיש אובמה כי ארצות הברית לא תיגרר למהלך קרקעי וקרא לקונגרס לאשר את המשך הפעילות האווירית.

כמו כן ציין אובמה כי ארצות הברית תפעל להפסקת המימון וסיכול מקורותיו לארגוני הטרור. הוא אף הוסיף כי ארצו תפעל למען הפסקת האש בסוריה שתאפשר "למקד את הלחימה נגד הארגון", לדבריו.

בתוך כך הדגיש הנשיא האמריקני כי המלחמה של ארצות הברית אינה נגד האסלאם אלא נגד מפגעי הטרור. "אסור לנו לפנות אחד נגד השני בכך שניתן לקרב הזה זהות של 'מלחמה בין ארה"ב לבין האסלאם'", אמר. מוסלמים אמריקנים הם חברים שלנו, השכנים שלנו, חברינו לעבודה, ספורטאים נערצים וכן גם מוכנים למות למען ארצנו. אנו חייבים לזכור את זה".

בעקבות תחושת הפחד שנוצרה ברחוב האמריקני פנה אובמה בנאומו מהבית הלבן לציבור בארצות הברית בכדי לנסות להרגיע במעט את הרוחות. במסגרת הנאום, ביקש אובמה ליידע את אזרחי ארצו על המאמצים המתמשכים של הממשל במאבקו נגד הטרור, בעיקר נגד ארגון המדינה האסלאמית ששלח זרועותיו מהמזרח התיכון לאירופה ולארצות הברית. בעבר נשא נאומים דומים אחרי דליפת הנפט העצומה במפרץ מקסיקו ועם ההכרזה על סיום המלחמה בעירק.

השארת תגובה