שעות של דיונים ורשימת טעויות מביכות – יש תקציב

בתום שעות של דיונים והצבעות שהחלו אתמול בצהריים והסתיימו בשעות הקטנות של הלילה, אושר לפנות בוקר תקציה המדינה לשנים 2015-2016 ● שר האוצר כחלון: "תקציב המדינה שאושר בכנסת מביא בשורה אמיתית לאזרחי ישראל"

מליאת הכנסת. (צילום: דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת. (צילום: דוברות הכנסת)

בתום שעות ארוכות של דיונים והצבעות שנמשכו עד השעות הקטנות של הלילה, אושר היום (חמישי) לפנות בוקר תקציב המדינה לשנית 2015-2016. 61 חברי כנסת הצביעו בעד 59 התנגדו.

מיד עם סיום ההצבעה על חוק התקציב החלה ההצבעה על חוק ההסדרים, אך אז החליטה האופוזיציה למשוך את הסתייגויותיה והחוק אושר במהרה ברוב 59 תומכים מול 57 מתנגדים.

בצד הדיונים הארוכים וההצבעות הבלתי נגמרות נרשמו גם לא מעט רגעים מעניינים, שלא לומר קומיים.

בהתנגדות לאחד הסעיפים לתקציב – סעיף 39, לפיו מחולק תקציב משרד התקשורת – נרשם תיקו 60-60, לאחר שהשר אריאל הצביע ככל הנראה בטעות עם האופוזיציה. על פי החוק, ועדת הכספים התכנסה לדון שוב בסעיף שנדחה – ורק לאחר כשלוש שעות חודש הדיון במליאה. באופוזיציה חגגו את ההישג הנדיר.

גם האופוזיציה טעתה לא מעט פעמים. במהלך אחת ההסתייגויות הצביע יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, עם הקואליציה, בזמן שיו"ר הקואליציה, צחי הנגבי, עבר באולם עם שלטי "נגד" ו"בעד" דרכם הורה לנציגי הממשלה כיצד להצביע.

מוקדם יותר, בשל תקלה טכנית שאירעה סמוך לשעה 16:20, בוטלו ההצבעות והחלו מחדש: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ביקש לבדוק את המערכת ולאחר הבדיקה נמשכו ההצבעות. בטרם הבדיקה עברה הסתייגות של ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני ברוב של 47 מול 43 – הצעה לקרוא לתקציב המדינה "תקציב המדינה המזוייף לשנת 2015-2016".

לטענת יו"ר הכנסת מאחר ומדובר בתקלה טכנית יש לקיים הצבעה מחדש ולהמשיך בהצבעות. הדבר עורר סערה באולם ובאופוזיציה ביקשו חוות דעת משפטית. היו"ר אדלשטיין ביקש לחזור על כל ההצבעות מהתחלה, וכך אכן נעשה למרות התנגדות אנשי האופוזיציה.

שר האוצר משה כחלון אמר לאר אישור התקציב: "תקציב המדינה שאושר בכנסת מביא בשורה אמיתית לאזרחי ישראל. מדובר בתקציב חברתי שמחזיר את ישראל הביתה, שמתחיל במגמה ברורה שבה אנחנו מנסים לתת לילדים שלנו מציאות טובה מזו שיש לנו. זה תקציב שמטפל אחרי שנים רבות בבעיות יסוד בכלכלה ובחברה הישראלית שהגיעה השעה לטפל בהן.

"תמונת המצב החברתית כלכלית שהייתה נהוגה כאן בשנים האחרונות סיכנה את החוסן הלאומי. התרחבות הפערים, שעבוד הצעירים והפיכת צרכי יסוד לבלתי מונגשים למרבית דור ההמשך היו ועודם איום קיומי על החברה בישראל. הכרזנו עליהם מלחמה ואנחנו נחושים לנצח". סיים כחלון.

השארת תגובה