לא רגוע באלעד: בית הכנסת הספרדי ייהרס?

מאבק ארוך בין שלושה בתי כנסת בעיר אלעד בא כעת לשיאו עם הודעת העירייה על פינוי השטח ובניית גן ילדים במקום ● לבית הכנסת החסידי והליטאי הוקצה מקום בגג גן הילדים, ואילו לבית הכנסת הספרדי הוקצה שטח בקצה השכונה ● העירייה: "נגיע להסכמות"

בית הכנסת "פקודת אלעזר", אלעד
בית הכנסת "פקודת אלעזר", אלעד

סוער באלעד: בימים הקרובים צפויים גורמי האכיפה להרוס את בית הכנסת 'פקודת אלעזר' בשכונת הרי"ף אשר משמש את הקהילה הספרדית זה מספר שנים. ההריסה צפויה להתבצע עקב מיקומו של קראוון בית הכנסת בסמוך למקום אשר אמורה להתחיל בו בניית מבנה עבור גני ילדים ובתי כנסת.

הפרשה החלה לפני מספר שנים כאשר הציבור הספרדי נצרך לבית כנסת במרכז השכונה. באותם ימים היה בית כנסת ספרדי, אך מחמת מיקומו בקצה השכונה, נמנעו המתפללים משימוש בו ובימות החול היו מתפללים בבתי הכנסת השונים בשכונה.

יצויין, כי על פי נתוני משרד הפנים, שכונת הרי"ף מונה כ-280 משפחות ספרדיות, 100 משפחות ליטאיות, ו-100 חסידיות. בקצוות השכונה פעילים 2 בתי כנסת ספרדים, אך כאמור, המתפללים לא עשו בהם את השימוש הרצוי בימות החול עקב המרחק.

בשנת 2008 התערב שר הדתות דאז יעקב מרגי והורה להקצות שטח לבית הכנסת. ראש העיר דאז צביקה כהן החליט בעקבות כך להקצות שטח לבית הכנסת יחד עם בית כנסת ליטאי וחסידי שייבנו מעל גג מבנה גני ילדים. מאחר ובשלב זה טרם כונסה וועדת ההקצאות, הדבר לא אושר רשמית אלא הוגדר כ"הבטחה שלטונית" עבור שלוש בתי הכנסת.

מספר חודשים לאחר מכן התקיימו הבחירות בעיר ועם בחירתו של ראש העיר יצחק עידן, החליט ראש העיר הנבחר לבטל את ההבטחה השלטונית שניתנה לבית הכנסת הספרדי. לטענת אחד מגבאי בית הכנסת, ההבטחה בוטלה בשל חילוקי דעות בין בתי הכנסת שלהם הוקצה שטח במתחם שלטענתם הדבר בא על חשבונם.

בשנת 2011 נערכה ישיבת וועדת הקצאות ובישיבה הזו הוחלט כי הגג (של גן הילדים) יחולק רק ל-2 בתי כנסת, הליטאי והחסידי. ואילו הציבור הספרדי יקבל הקצאה במקום אחר שלדברי הגבאים מצוי בעדיפות שניה מאחר שאינו במרכז השכונה מה שיגרום לציבור הספרדי להימנע משימוש בבית הכנסת בימות החול כפי שאירע בבתי הכנסת האחרים

בשלהי שנת 2011, הונח בשטח מבנה לבית הכנסת הספרדי 'פקודת אלעזר' (ע"ש ר' אלעזר אבוחצירא) ששם היו 2 קראוונים של הציבור הליטאי והחסידי. בית הכנסת פעיל כארבע שנים בשטח ובו מתפללים מידי שבת למעלה מ-100 מתפללים, ובימות החול מתפללים במקום מאות מתפללים במה שנחשב כ'שטיבלאך' ספרדי. יצויין כי בשנים האחרונות חפצה העירייה לפנות את שטח בית הכנסת בכדי שהמתפללים לא יקבעו חזקה במקום.

בימים אלו העירייה חפצה להשלים את בניית גני הילדים על ידי קבלן שזכה במכרז, ולשם כך לטענתה עליה לפנות את בתי הכנסת. אלא שבבית הכנסת 'פקודת אלעזר' מתנגדים לפינוי מאחר והשטח שהוצע להם כאמור מצוי בקצה השכונה מה שיביא לירידה ניכרת במספר המתפללים. לטענתם, הצבת בית הכנסת במקום, אינה מפריעה למהלך הבניה.

עם זאת בעירייה ציינו כי גבאי בית הכנסת התחייבו בכתב לפנות את המקום עם תחילת עבודות הבנייה.

בנוסף, אחד מגבאי בית הכנסת טוען בשיחה ל'כל הזמן', כי לאחר בירור מול משרד הפנים עולה כי "לעמותה הליטאית ולעמותה החסידית אין כלל הקצאה לבית כנסת מעל מבנה גן הילדים". לדבריו, "אפילו בספר ההקצאות בעירייה לא מופיעה ההקצאה לעמותות הנ"ל". על פי הערכתו, "ההקצאה שאושרה בשנת 2011 בוועדת ההקצאות, בוטלה על ידי משרד הפנים ככל הנראה מאחר והעמותות טרם הגישו אישור על ניהול תקין לשנת 2011".

לטענת אחד הגבאים, יש בידי העירייה לאשר הקצאה לבית הכנסת בשטח גני הילדים, "הרי העירייה החליטה לבנות 3 גני ילדים בקומה הקרקע במבנה", טוען אחד הגבאים. "ובתכנית משרד הפנים המקורית יש גן אחד בלבד ובית כנסת אחד קטן. לפיכך, ללא פתרון רלוונטי עבורנו, יש לחזור לתכנית המקורית של משרד הפנים".

מעיריית אלעד נמסר בתגובה: "הכל נעשה בהידברות מלאה ולא ישליכו אף אחד לרחוב. הבקשה לפינוי נעשתה בעקבות הצורך לצאת לבינוי של גני ילדים ובתי כנסת. הרי לכולם ברור שעדיף מבנה קבע מקרוואן זמני. רוב בתי הכנסת ששכנו במתחם כבר עברו בעצמם כדי לאפשר את הבינוי המיוחל, ובעז"ה יגיעו כולם להסכמות והבינוי ייצא לפועל".

בעירייה אף מוסיפים שהמרחק בין השטח שנועד לבניית גני ילדים, עליו חתמו באי כוח העמותה שהוא יפונה בעת הבניה, עד לשטח החדש אותו משום מה הם מכנים "קצה השכונה", עומד על 124 מטרים בדיוק. מרחק קצר במיוחד שמעלה תמיהה על הטיעונים הלא נכונים שהועלו בכתבה על ידי גורמים לא מזוהים.

באשר לטענה כי ההקצאה לא מופיעה במשרד הפנים, טוענים בעירייה כי מדובר בעניין טכני. "העמותות לא הביאו את המסמכים הרלוונטים", כך נמסר.

בית הכנסת פקודת אלעזר אלעד (2)

4 תגובות
  1. צוריאל קריספל אשם! במקום לעזור לתושבים הספרדים שבחרו בו הוא עוזר כעת לראש העיר פרוש לסלק את הספרדים מבית הכנסת תמורת הלשכה והמשכורת שהוא מקבל. בושה וחרפה!

  2. זה ממש עיוות המציאות, בית המדרש הספרדי נפתח 6 שנים אחרי שבתי הכנסת הליטאי והחסידי נפתחו, ואז הזהירו והתריעו בהם שיגיע יום ובמקום ייבנה בנין קבע, והם העדיפו להילחם ראש בראש מהרגע הראשון ולטמון את הראש בחול, כעת שיאכלו אותה, נ.ב. המבנה הספרדי בנוי מכמה לוחות מתכת וברזלים ארעיים זמניים….

  3. בקדנציה הקודמת היה פרוש ראש העיר כיום כיו"ר וועדת ההקצאות וארגן לכל המקורבים שלו הקצאות לא חוקיות ורימה את כולם על חשבון הקצאות שהיו מיועדים לאחרים כולל לציבור הספרדי. דובר שהמקום יהיה מיועד גם לליטאים וגם לספרדים וגם לחסידים ובמגעים שהיו בין הספרדים לפרוש הוא עבד עליהם בעיניים.
    איזה פתרון יצירתי ימצא פרוש כדי לפתור את "הבעיה הטכנית" לטענתו כמו שמגיב בכל טענותיו כשנתפס במעלליו? איך מסדרים אישורים כ"כ מהר לפתרון בעיה.

  4. פרוש מושחת מהיום הראשון וקרספל השושבן שלו מלקק ללא הפסקה עבור משכורת ורכב גועל נפש.
    נתחשבן עם כולם בבחירות.

השארת תגובה