הרב ריסקין: "הרב הראשי אינו אפיפיור; מצב בלתי אפשרי"

שדולת עם, דת ומדינה, בראשות חה"כ ד"ר עליזה לביא ואלעזר שטרן (יש עתיד) דנה אמש בסוגיית שליטת הרבנות ובדרכים לפירוקה ● הרב דוד סתיו: "להפריט את מערכות הדת" ● הרב ריסקין "הרבנים הראשיים מסכנים את החברה הישראלית"

הרבנים הראשיים הגר"י יוסף והגר"ד לאו. צילום: בעריש פילמר
הרבנים הראשיים הגר"י יוסף והגר"ד לאו. צילום: בעריש פילמר

למעלה ממאה נציגי ארגונים דתיים העוסקים בתחומי הדת והמדינה הגיעו היום למשכן הכנסת לכינוס שדולת עם, דת ומדינה בראשות חה"כ עליזה לביא ואלעזר שטרן (יש עתיד). השדולה דנה במקומה של הרבנות הראשית בתוך החברה הישראלית ודנה כיצד ניתן לייצר אלטרנטיבה ראויה לרבנות שתענה על הצרכים הקיימים בשטח.

ח"כ עליזה לביא אמרה בפתח הישיבה כי הגיע הזמן להחזיר לציבור את השליטה בשירותי הדת, "אסור לקיבעון בנושא דת ומדינה להמשיך. הוא מדרדר אותנו אחורה". לדברי לביא, "אנחנו במגמת הקצנה, יותר ויותר אנשים בוחרים שלא להינשא דרך הרבנות, לא לעבור גיור כהלכה ולא לקבל את סמכותה. במקום שהרבנות תהיה שותפה לכלל אזרחי ישראל, היא מתמקדת רק בקבוצות ייחודיות".

ח"כ אלעזר שטרן שהוביל בקדנציה שעברה את המאבק ברבנות טען בדיון כי הקשר בין היהדות למדינה בשנים האחרונות מרחיק אנשים מהיהדות. "יהדותה של מדינת ישראל ושירותי הדת חייבים לתת מקום של כבוד גם לאלו שאינם מקפידים בקלה כבחומרה. לצערי הרב במציאות הפוליטית השוררת במדינת ישראל ובהרכבה הנוכחי של הרבנות הראשית, אין סיכוי".

יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו אמר כי לדעתו הגיע הזמן להפריט מבפנים את הרבנות, "יש צורך בהפרטה. לא הכל צריך לעבור דרך חקיקה. זוגות צריכים להחליט לאן ללכת. שם המשחק צריך להיות שאנשים לא יחשבו שיש מונופול על שום דבר". בשל כך, מציע הרב סתיו להפריט את מערכות הדת במדינה הכוללות: רישום נישואין, גיור וכו'. "יש צורך לייצר תחרות פנימית בכדי להיטיב עם כולם".

רבה של אפרת הרב שלמה ריסקין תקף בחריפות את הרבנות וטען כי "הממשלה הנוכחית נותנת לרבנים הראשיים יותר כח ממה שצריך להיות להם". לדבריו,  לפני כ-13 שנים כל רב עיר היה בכוחו לבנות בית דין לגיור. "רבנות ראשית שצרה בפרשנותה עד כדי סיכון החברה הישראלית זה מצב בלתי אפשרי וכאן הרבנות צריכה לומר את שלה".

הרב ריסקין הוסיף ואמר: "אני חושב שמדינת ישראל בחקיקה שלה בכנסת, צריכה לומר שהרב הראשי אינו אפיפיור. זה לא ככה ביהדות וזה לא התפקיד של הרבנים הראשיים, הם עכשיו דבר שמסכן את כל החברה הישראלית ולכן יש לתת לרבני עיר את האפשרות להקים בתי דין לגיור".

השארת תגובה