שמחה מוקדמת: מתווה הגז אושר במליאת הכנסת

מתווה הגז אושר במליאת הכנסת ברוב של 59 חברי כנסת ● השלב הבא: העברת הסמכויות לחתימה על סעיף 52, משר הכלכלה לידי הממשלה ● ההערכה: האישור הסופי יתעכב עוד שבועות ארוכים

אריה דרעי ובנימין נתניהו
אריה דרעי ובנימין נתניהו

צעד נוסף לקראת הוצאת הגז מהאדמה: בהצבעה על מתווה הגז שנערכה במליאת הכנסת, הצביעו 59 תומכים ו-51 התנגדו. בכך למעשה התקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו צעד נוסף לקראת האישור הסופי המיוחל, אך טרם אושר סופית מאחר והסמכות לעקוף את התנגדותו של הממונה על ההגבלים היא בידי שר הכלכלה אריה דרעי שכאמור מסרב לחתום על המתווה.

אמש עוד הייתה תקווה בסביבת ראש הממשלה, כי הצבעה על ההעברת סמכויותיו של דרעי לידי הממשלה, תעבור ברוב מצד הקואליציה, אך הבוקר הוחלט שלא להעלות אותה מאחר ולא גויסה התמיכה הנדרשת למהלך.

העיכוב בכל סוגיית הגז נובע מחמת העובדה כי שר הכלכלה דרעי מסרב לחתום על סעיף 52, המאפשר את עקיפת הממונה על ההגבלים שהתנגד למתווה. בכדי להעביר את הסמכויות לידי הממשלה שתחתום, יש צורך ברוב, שלעת עתה טרם הושג מאחר והשרים משה כחלון, יואב גלנט וחיים כץ הודיעו כי לא ישתתפו בהצבעה מחמת ניגודי עניינים מכח קרבתם לכמה מטייקוני הגז.

לאחר נאומו של שר התשתיות יובל שטייניץ, שהציג את המתווה, עלו ח"כים רבים לדון בהחלטת הממשלה. ראש האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג נאם ואמר כי "ההתנהלות בנושא הגז היא דוגמה קלאסית להתנהלות הממשלה בשנים האחרונות רק טריקים ושטיקים. העיקר לא להנהיג ולא לעמוד מול הציבור בכנות. לא יכול להיות שאתה לא מבין מה אומר לך שר הכלכלה והממונה על ההגבלים העסקיים ושר האוצר והרוב בכנסת".

הרצוג פנה לנתניהו ואמר: "אתה ראש הממשלה גם של מובילי המאבק. המתווה שהצעת אינו מתווה הגז ההוגן וההגון לישראל. זה לא עסק פרטי שלך. יש גבול להתעקשות ולעיוורון והרגע לעצור הגיע. אני בעד הגז אבל את המתווה יש לכתוב מחדש, להוריד את המחיר, לייצר תחרות אמיתי או פיקוח אמיתי ולא ישראבלוף. איך ייתכן שהפיקוח נשמט ממאות שעות דיונים? אתה לא שותף של חברות הגז. אתה אמור לייצג את האסרחים ולדאוג לאינטרסים של הציבור".

כאמור, 59 ח"כים תמכו בהחלטת הממשלה ו-51 התנגדו לה. יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין הודיע בתום ההצבעה שהממשלה משכה את הדיון וההצבעה על העברת הסמכויות.

השארת תגובה