פרקליט המדינה הנחה: "להחמיר בענישה" למיידי האבנים

"אפס סובלנות", זו המדיניות שהורה פרקליט המדינה, שי ניצן, להחיל על מיידי האבנים ● בכתבי האישום יציגו התובעים מטעם הפרקליטות, צה"ל ומשטרת ישראל: 'עבירות חמורות' , מעצר עד תום ההליכים והחמרה בענישה

מיידה אבנים. צילום: דוה"מ
מיידה אבנים. צילום: דוה"מ

אחרי ישיבת בכירי מערכת הביטחון אמש בלשכת ראש הממשלה בה נידונה המשך ההסלמה וניתנה ההוראה "להחמיר ענישה" ולנקוט מדיניות של "אפס סובלנות" כלפי מפגעים – הבוקר (חמישי), הורה פרקליט המדינה שי ניצן לרשויות אכיפת החוק להחמיר את הענישה על מיידי האבנים.

במסגרת ההנחיה שהוציא ניצן לתובעים בפרקליטות, לצה"ל ולמשטרה, הוא קובע קווים מנחים בכל הנוגע למדיניות התביעה, הכוללת בין היתר, בחירת עבירות חמורות יותר בכתבי אישום נגד מיידי אבנים, בקשות למעצר עד תום ההליכים והחמרת הענישה – בתקווה שיביאו אכן לצמצום פיגועי יידוי אבנים.

רק לפני חודש נכנסה לתוקף העבירה החדשה של יידוי אבן או חפץ לעבר כלי תחבורה. יש להזכיר שבחודש יולי אושר חוק שיזמה ח"כ ציפי לבני בתקופתה כשרת המשפטים וחקיקתו הושלמה על-ידי שרת המשפטים הנוכחית איילת שקד, ניתן יהיה לגזור עד 10 שנות מאסר נגד מי שיידה אבנים גם ללא הוכחת כוונת פגיעה.

בהנחיה שחיבר ניצן נכתב כי ככל שניתן יהיה להצביע על נתונים המלמדים על סיכון הרכב או פוטנציאל הפחדה או הבהלה, יש להעמיד לדין לפי סעיף העבירה החדש והחמור.

בהנחיה צוינו עבירות נוספות שאפשר לצרף בהתאם לנסיבות העניין. אחד החידושים הוא אפשרות לקבוע אחריות של שותפים. באירוע של יידוי אבנים משותף בחבורה, גם אם רק חלק מהמשתתפים יידו אבנים, יואשמו כל השותפים בעבירה בהתאם לדיני השותפות בתנאי שיש ראיות למודעות הנאשמים לפעילות המשותפת יחד עם יתר מיידי האבנים.

ניצן הורה גם להגיש בקשות מעצר עד תום ההליכים. ההנחיה קובעת שככלל התובע צריך לבקש מעצר עד תום ההליכים. הכלל קובע שיש לראות ביידוי אבנים עבירת אלימות חמורה הגורמת למסוכנות.

השארת תגובה