חוק שביתת רעב אושר ● המושב הראשון ננעל

אושר סופית: חוק מניעת נזקי שביתת רעב; המושב הראשון של הכנסת ה-20 ננעל הבוקר‎ ●יו"ר האופוזיציה חה"כ יצחק הרצוג: "את ה D9 צריך להרים על הממשלה הזאת. זו ממשלת כלום שנמשיך להיאבק בה בכול דרך" ● יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין העריך שהמליאה וועדות הכנסת יידרשו לעבודה מאומצת גם בפגרת הקיץ על מנת להעביר את תקציב המדינה במועד

בניין הכנסת. צילום: הכנסת
בניין הכנסת. צילום: הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בסביבות השעה שש הבוקר, לאחר ליל דיונים ארוך, בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 48), התשע"ה-2015 – הזנה בכפייה של אסירים שובתי רעב.

בקריאה השנייה, לאחר הסרת כול ההסתייגויות התקבל החוק כנוסח הוועדה. בקריאה השלישית תמכו בחוק 46 חברי כנסת והתנגדו 40.

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד): "החוק יוצר איזון נכון בין האינטרס של המדינה להגן על חייו של האסיר לבין זכויותיו וריבונותו על גופו. גם היום החוק מאפשר טיפול בכפייה בחולה, אלא שהחוק הקיים כללי מדי ולא מתאים למצבו של שובת הרעב. החוק יופעל רק אם חוות דעת של רופא תקבע שהמשך שביתת הרעב תביא לכך שבתוך זמן קצר תהיה סכנה לחייו של האסיר או סכנה לנזק בלתי הפיך לבריאותו, רק אז ניתן יהיה לכפות עליו לקבל את הטיפול הרפואי. מי שיוכל להחליט בעניין יהיו פרקליט המדינה או המשנים שלו, לאחר שנשמעה עמדתו של האסיר".

יושב ראש האופוזיציה יצחק הרצוג היה אחרון הנואמים ואמר: "התחלנו את היום בהתבטאות נוראה של חבר בקואליציה שצריך להעלות טרקטור D9 על בית המשפט העליון. יש לי רעיון: את הD9 צריך להרים על הממשלה הזאת. שנה שלמה שאין תקציב, שנה שלמה. ומה עושה רא הממשלה? מנסה להפוך את קול ישראל ו"קול ישראל היום". זו ממשלת כלום שכבר הפכה לפארסה שלטונית. נמשיך להיאבק בממשלה בכל דרך ובכל צורה".

יושב ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין נעל את הישיבה שנמשכה כול הלילה, בדברי תודה לחברי הכנסת ועובדי הכנסת על העבודה לאורך המושב כולו. אדלשטיין השמיע הערכה שהמליאה וועדות הכנסת יידרשו לעבודה מאומצת גם בפגרת הקיץ על מנת להעביר את תקציב המדינה במועד.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "החוק אכזרי ומסוכן ואף מיותר. לא רוצים להגן על חיי האסירים. במדינת ישראל לא מת אף אסיר ששבת רעב אלא כן מתו חמישה אסירים שהוזנו בכפייה. זה חוק הורג ושמתיר לעשות דברים אסורים לפי הנורמות הבינלאומיות. אם החוק הזה יאושר, בעתיד, החוק הבינלאומי שהולך ומתפתח בכיוון של לאסור חוקים מסוג זה, יוביל לכך שרבים יועמדו על-ידו לדין, לרבות השופטים שאישרו את ההזנה בכפייה, מי שיבצעו את החוק בפועל וייתכן אף שמחוקקים שאישרו את הדבר. בחוק הזה לא רוצים להציל חיי אדם אלא להרוג!"

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "שביתת רעב היא כלי לא אלים של אדם שהחליט להשיג הישג פוליטי או משפטי באמצעות גופו. זה הדבר היחיד שהוא מרגיש שביכולתו לעשות בין כותליי הכלא, בוודאי כשמדובר באסיר מנהלי. השיטה של הזנה בכפייה – הכנסת זונדה, דבר קשה מאוד לגבי חולה. כאן המערכת רוצה להרדים את האסירים על-מנת להזין אותם. זה ניצול חולשתו של אדם שנמצא בכלא. טוב עשתה ההסתדרות הרפואית שהודיעה שכל רופא שישתף פעולה עם החוק הזה ייענש וטוב יעשו הרופאים אם יישמעו לאזהרה הזו. אני קורא לכל הרופאים במדינת ישראל שלא לשתף פעולה עם החוק הנורא הזה, שנועד לאפשר התעללות באסירים.

ח"כ אורן חזן (הליכוד) הוצא מהאולם לאחר שהפריע לנאומו של ח"כ טיבי. חזן קרא לעברו של טיבי: "טיבי מנצל את מעמדו כחבר כנסת לתמיכה ועידוד הטרור נגד המדינה" ולאחר שלוש אזהרות של סגן יו"ר הכנסת, יואל חסון (המחנה הציוני) שניהל את הישיבה. ח"כ חזן הרבה להתעמת בדיון עם חברי הרשימה המשותפת.

על פי החוק למניעת נזקי שביתת רעב, מוצע להסמיך את נציב בתי הסוהר לפנות, בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה, לנשיא בית המשפט המחוזי בבקשה לקבל היתר למתן טיפול רפואי לאסיר שובת רעב, אם ראה, על סמך חוות דעת של רופא, כי בשל שביתת הרעב קיימת אפשרות ממשית שתיגרם בתוך זמן קצר סכנה חמורה לבריאותו של האסיר או נכות בלתי הפיכה. הבקשה תוגש רק לאחר שנעשה מאמץ ניכר לקבל את הסכמת האסיר לטיפול. בית המשפט ישמע את האסיר, ככל שהדבר אפשרי בהתחשב במצבו הרפואי, או את בא כוחו, ויביא בחשבון את חוות דעתה של ועדת האתיקה. בקבלת החלטתו, בית המשפט יחויב לשקול את מצבו הרפואי והנפשי של האסיר, הסיכויים והסיכונים של הטיפול המבוקש לאסיר ושל טיפולים חלופיים, מידת פולשנותו של הטיפול המבוקש והשפעתו על כבוד האסיר, עמדת האסיר ונימוקיו, תוצאות טיפולים דומים שניתנו לאסיר אם נתנו, וכן שיקולים של חשש לחיי אדם או חשש ממשי לפגיעה חמורה בביטחון המדינה, ככל שיובאו בפניו ראיות לעניין זה.

לפי ההצעה, אם ייתן בית המשפט את ההיתר, ניתן יהיה להעניק את הטיפול הרפואי המינימלי ההכרחי לשמירה על חייו של האסיר או למניעת נכות חמורה בלתי הפיכה גם אם האסיר מתנגד לכך. לפני מתן הטיפול ייעשה מאמץ, ככל האפשר, לקבל את הסכמתו של האסיר לטיפול. הטיפול יינתן בנוכחות רופא ויתבצע בדרך ובמקום שיבטיחו שמירה מרבית על כבודו של האסיר. במקרה של סירוב מצד האסיר לקבל את הטיפול, יוכל סוהר, לבקשת מטפל, להפעיל כלפיו כוח סביר, במידה הדרושה לצורך מתן הטיפול בלבד. כמו כן, מטפל לא יהיה חייב לתת לאסיר שובת רעב טיפול לפי הסדר זה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "שביתות רעב של אסירים הן תופעה מוכרת, אשר חוזרת על עצמה במציאות הישראלית במשך השנים, לשם קידום תכליות שונות של ציבור האסירים השובתים. לעתים מתאפיינות שביתות הרעב בכך שמשתתפים בהן מספר גדול של אסירים, וכן בכך שחלק מן האסירים מתמידים בשביתת הרעב למשך פרק זמן ממושך, אשר בחלק מהמקרים מגיע עד כדי סיכון חייהם. מצב דברים זה מחייב גיבוש של דרכים ראויות ומתאימות לצורך התמודדות עם שביתות הרעב."

השארת תגובה