קשה עד בלתי אפשרי לתפוס את ואדים (ר' דוד) רבינוביץ'. יש שיזקפו זאת לעצם היותו אדם פעלתן ואחוז תזזית שבכל רגע נתון ימצא על כמה נקודות ברחבי הגלובוס, יש שיתלו זאת בניסיון החיסול האכזרי, ממנו ניצל לפני כשנה בעת שמטען נפץ רב עוצמה הושלך אל מכוניתו המשוריינת, ויש שיאמרו כי למרות פועלו הרב הוא נחבא אל הכלים כל עוד הוא רק יכול.
ואדים רבינוביץ', אם תהיתם, הוא מותג בקרב יהודי אוקראינה. השתדלן הלאומי, ששערי השלטון פתוחים בפניו כפתחו של אולם. יד ביד הוא פועל ללא לאות למען יהדות אוקראינה יחד עם רבה הראשי של אוקראינה, הגאון הרב ראובן משה אסמן שליט"א.
הוא כוכב צבעוני, שמזלו דרך כבר לפני שנים רבות בשמי המדינה. נשיאים עלו וירדו, ממשלות חלפו ונעלמו, אבל רבינוביץ" נשאר שם תמיד, ומעמדו מעולם לא התערער. תמיד הוא היה קשור, מעורב וידע לפתוח בעת הצורך כל דלת פוליטית. מאז החליט לחזור בתשובה, הפך לפטרונה הפוליטי של יהדות אוקראינה ויחד עם הרב אסמן, למייצגים הלאומיים שלה.
"לתפוס כספית, קל יותר מאשר לתפוס את מר רבינוביץ'. כל שכן בימים אלו בהם אוקראינה שרויה עדיין בתוך הלא נודע", שח לי עסקן חרדי המכיר אותו היטב. והוא צדק. מסתבר כי גם אם רבינוביץ' הסכים לראיון, היום המיועד נקבע מראש וכרטיס הוזמן, הרי שהריאיון המיוחד שהובטח לנו כמעט ופוספס.
בעודי על המטוס בדרכי לקייב, נאלץ רבינוביץ' לטוס לבריסל, בירת האיחוד האירופאי לפגישה דחופה ובלתי מתוכננת במשרדי האיחוד והפגישה ביננו נותרה תלויה על בלימה. רק לאחר תמרונים עלה בידי לקבוע אתו פגישה במתחם האחמי"ם של שדה התעופה בוריספול שבפאתי קייב הבירה, דקות אחדות לאחר נחיתת מטוסו חזרה בקייב ושעה קלה לפני עלייתי על המטוס שייקח אותי חזרה לארץ הקודש.
הרקע לראיון הוא התמודדותו של רבינוביץ' חודשיים לפני כן בבחירות לנשיאות אוקראינה, בהן הגיע לבסוף למקום השביעי.
תצחקו, אבל המקום השביעי הוא מכובד בהחלט, ובבחירות שתוצאותיהן היו כמעט ידועות מראש הכריזה התקשורת, כי רק רבינוביץ' ומתמודד אנונימי נוסף הם הפתעות הבחירות. ומדוע? בהתחשב בעובדה כי הוא צץ משום מקום כמועמד פרטי, ללא גב תומך של מפלגה קיימת ובפרט כאשר מולו ניצבו 13 מתמודדים נוספים, מהם 2 ממפלגות סבבודה ופראווי-סקטור הלאומניות-אנטישמיות שהפילו את הממשלה הקודמת, ושנציגיהן קיבלו את המקומות ה-11 וה-13, הרי שמדובר בתוצאה מדהימה.
הסקרים מנבאים הצלחה
"זמנו קצר ולא תוכל לשאול מעבר לשלש-ארבע שאלות", התרה בי מראש הרב יוסי אסמן, מנכ"ל בית הכנסת 'ברוצקי', בית הכנסת המרכזי והפעיל של קייב, בעודנו בדרכנו לשדה התעופה.
תוך שאני סוקר את שיירתו המאובטחת והמשוריינת של רבינוביץ', הוא נכנס בסערה לאולם מקבלי הפנים, הזמין אותי לשבת והתרה מראש כי זמנו קצוב.
אני מנסה להדביק את הקצב, בניסיון למצות כמה שיותר, ורבינוביץ' יורה את התשובות. נראה כי הוא יודע את אשר לפניו ומחושב היטב בכל צעד.
למה החלטת ללכת לבחירות?
"התחלתי לשקול ברצינות את המהלך בגלל שמצבם של יהודי אוקראינה ומצבה של אוקראינה עצמה חשובים לי", הוא מסביר. "במהלך ההפיכה השלטונית שארעה, ראיתי כי גורמים שונים מנסים להוציא שם אנטישמי לאוקראינה, ובשל כך מסכנים את תושביה היהודים. החלטתי לעמוד שם כדי לעצור את הפרופגנדה המסוכנת הזו".
בכל מהלך הריאיון, כשהוא מדבר על פרובוקציות ופרופגנדות (בעברית, פרופוגנדה היא תעמולה, ומדובר במילה שדוברי הרוסית אוהבים להשתמש בה) למיניהן, הוא אינו נוקט במילה ממשלת רוסיה – אך ברור שהוא רומז לשם. רבינוביץ', כמו הרב אסמן, השתדלו בכל מהלך ביקורי שלא לצאת חוצץ כנגד הממשלה הרוסית גם אם מדובר היה בנושאים שכאבו להם כמו זה שהזכיר רבינוביץ' בתשובתו, כדי שלא להזיק ליהודי רוסיה.
מכאן היתה דרכו של רבינוביץ' קצרה. כיהודי, שבשנים האחרונות מקפיד על קוצו של יו"ד ולא עושה מעשה ללא שישאל את רבו, הוא פנה לרב אסמן וביקש את ברכת הדרך. הרב אסמן ביקש זמן להתלבט בינו לבין עצמו ולבסוף גלגל את ההחלטה לפתחו של 'הצדיק מלנינגרד' – הרב יצחק קוגן, חסיד חב"ד ורב קהילת 'בולשיא ברוניא' במוסקבה.
אם כך, מדוע לא קטפת את המקום הראשון בבחירות?
רבינוביץ' לא נרתע. אדרבה נראה שהוא חיכה לשאלה הזו. "אני אחלק את תשובתי לשני חלקים" מבהיר רבינוביץ'.
"קודם כל, אם נבדוק את הנתונים היבשים הרי שמדובר בהצלחה מסחררת. אנשים הימרו שלא אקבל במקרה הטוב מעבר ל-50,000 קולות. בפועל עברתי את ה-400,000 קולות שזה הישג אדיר.
קח בחשבון שאני מועמד אנונימי בלי גב ותמיכה משום אישיות ציבורית או מפלגה שהצליח לקבל מספר גבוה של קולות, מכל המעמדים ובכל המחזות באוקראינה ועוד בבחירות הקריטיות ביותר למדינה מאז נפילת ברית המועצות.
שנית, ההצלחה הזו פתחה לי את העיניים ובימים אלו אני שוקד על הקמת מפלגה חדשה בשם מפלגת המרכז שתהווה בשורה של ממש בתוככי הפוליטיקה הישנה והמושחתת של אוקראינה ולפי סקרים פנימיים אני הולך לנחול הצלחה מסחררת".
רבינוביץ' אף נוקט את מספר המושבים המובטחים לו לפי סקרים בלתי אובייקטיבים אלו, ולפיהם מדובר בהחלט בהצלחה מסחררת, שלא לומר אדירה, אך מבקש ממני שלא לפרסם את תוצאותיו של סקר זה.
"האנטישמיות שככה"
איך הקשר שלך עם יהודי אוקראינה? אתה מכיר אותם ופועל למענם או רק מתהדר כמייצג אותם?
"השאלה הזו מגוחכת. אני נושם היטב את יהודי אוקראינה והפעילות שלי למענם היא חלק מרכזי בחיי. אני עובד עם כל הארגונים היהודיים שפועלים למען הקהילה היהודית ומשתדל שכל יהודי ויהודיה במדינת הענק הזו תהנה מפירות עבודתי. יש לזכור שאני מכהן כראש הקהילה היהודית באוקראינה כבר 18 שנים לצד עבודתי כיושב ראש הקונגרס היהודי-אוקראיני.
אם כך, כשתגיע למוסדות השלטון, תפעל באופן אקטיבי לטובת יהודי המדינה?
"אתה מבין לבד, שאני הולך לפרלמנט האוקראיני בתור מי שמייצג גם את העם האוקראיני ובבחירה של הגויים האוקראיניים. זה לא יהיה נכון, בלשון המעטה, אם אגיע לפרלמנט או למשרדי ממשלה אחרים כדי לדאוג רק ליהודים. זה הרי מצחיק שאנשים בוחרים בי ואני דואג רק ליהודים. אני רוצה להפוך את אוקראינה למקום טוב יותר. נקיה משחיתות ומסיאוב. עצם העובדה שיהודי מגיע ודואג לאוקראינה רק תיטיב עם יהודי המדינה ותרים את קרנם, למרות שכמובן אדאג באופן ישיר גם לקהילה היהודית כאן".
בישראל אומרים שההתמודדות שלך גורמת לאנטישמיות לעלות על פני השטח בתואנה שהיהודים שולטים על כל העולם?
"אז אומרים. תראה אני חי כאן ואני נושם את הרחוב. מאז הבחירות לא נתקלתי בשום כלי תקשורת או גורם פוליטי כזה או אחר שהעלה את הטענה הזו. זו טענה שנשמעת רק בארץ מפי אנשים שחוששים מהצל של עצמם. אדרבה, אם אבחר ואצליח להצעיד את אוקראינה קדימה, אנשים יעריכו יותר את היהודים. אני חותם על זה. האנשים שמעלים טענות כאלו חיים בצל של עצמם ומגבבים שטויות ודברי הבל".
עד כמה קשה האנטישמיות באוקראינה?
ידוע שעשו שונא ליעקב, כך שלאנשים אינדיווידואליים ייתכן וישנם דעות אנטישמיות. יחד עם זאת אני יכול לקבוע חד וחלק שבאוקראינה אין אנטישמיות ממסדית! חיה כזו לא קיימת כאן. העובדה שנתנו לי לרוץ בבחירות ושאני לבדי קיבלתי קולות יותר משני מועמדי המפלגות האנטישמיות שיצרו את המהפכה – סבבודה ופראאוי-סקטור מראה שבגדול האנטישמיות באוקראינה שככה".
איזה מסר אתה מבקש להעביר בעצם?
"כיהודים אנו צריכים לדעת שעלינו לצאת מהגלות הפנימית שלנו ולגלות את הכוחות הפנימיים הגדולים שיש בכל אחד ואחד. הרבי מליובאוויטש נתן לנו מסר שמאז חזרתי בתשובה שלימה עומד מול עייני ומהווה את הדחף עבורי בכל בוקר לקום מחדש: צא החוצה ותפעל הן עם עצמך והן עם כל מי שבסביבה שלך. אם אתה יהודי יש לך את הכוח לפעול ולהכין את העולם לקראת הגאולה, הפרטית והכללית. אתה צריך רק לרצות זאת".
רבה של אוקראינה, הגר"מ אסמן שליט"א בקריאה נרגשת: "התגייסו למען יהדות אוקראינה"
הגאון הרב משה אסמן שליט"א ופרנסי ונכבדי הקהילה היהודית בקייב לא עצמו עין באותו לילה, לפני כשבועיים. המצב הכלכלי הקשה ששורר כיום באוקראינה לא הותיר בפניהם ברירה. לאחר שעות דיונים ארוכות הם החליטו 'לקצץ בבשר החי' ולפטר מספר גדול של עובדים בקהילה היהודית, הקשורים לשירותי הרווחה של הקהילה, בשל המצב הכלכלי הקשה.
בבוקר ארע המפנה. שעה קלה לאחר תפילת שחרית צלצל הטלפון במשרדו של הרב. על הקו היה בישוף ידוע, מכנסיה מרכזית בקייב שיודעי דבר לחשו ביניהם כי הוא בן להורים יהודיים שגדל בבית יתומים. "תראה כבוד הרב", פתח הבישוף. "גל הפליטים הגדול ממזרח המדינה, כולל בתוכו גם יהודים רבים. עם יתר הפליטים הם מגיעים אלינו כדי לקבל עזרה. אתה רוצה שנעזור להם או שנפנה אותם אליך?".
זה היה הרגע שהרב אסמן נשבר. תוך שעה קלה התייצבו שוב במשרדו פרנסי ונכבדי הקהילה, ובהוראתו, בלב כבד ביטלו את החלטתם מאמש. "איך אני יכול להשיב פניהם של יהודים ריקם ולהשליכם לחיקה של הכנסיה הפרבוסלאבית" הוא שאל אותי השבוע, כשביקרתי בלשכתו, לאחר שגולל בפניי את המעשה. אם תרצו זה סודו של הרב אסמן. לא איש כמוהו יוותר על נפשו של יהודי כזה או אחר.
ומניין הכסף, אני שואל. "בשבוע הבא בעזרת השם, אני אמור לחתן את בני בארץ הקודש, מהכסף הפרטי שהקדשתי לחתונה, נטלתי חלק לא מבוטל, תוך שאני סומך על בורא העולם שיחזיר את השקעתי זו. את הכסף לחתונה כבר אסדיר מהלוואות שאקח". מסירות נפש של ימינו.
מראה של קייב משקר ברגע הראשון. מי שיבוא בשעריה יראה עיר מתפתחת בקצב מואץ שעושה מאמיצים כבירים להיכנס לחיקו העשיר של האיחוד האירופאי, אבל מארחיי בקהילה היהודית בקייב מספרים לי כי המציאות עגומה מזו. מכוניות השרד ודירות הפאר הממלאים את קייב לכל מלוא רוחב העין, הם השקעות שנעשו עוד לפני המהפכה האחרונה. מאז הכול קרס ודמם באחת. העושר מנקר עיניים אבל המציאות עגומה.
לראיה, הם ביקשו ממני להתלוות אליהם לסיור קצר ברחובה של העיר. התמונה היתה קשה: הצד השווה שבחנויות היוקרה ובדוכנים לממכר ירקות ומוצרי דסקית בפינות הרחובות היו חוסר הקונים המשווע. כלכלת אוקראינה כמו נכנסה לקיפאון עמוק. רק לשם ידיעה, ערכו של המטבע המקומי, הגריוונה צלל בשליש בחצי השנה האחרונה. לפני המהומות, היו נצרכים 8 גריוונה להשתוות לערכו של דולר בודד אחד, כיום נצרכים לכך 12 גריוונה.
בקהילה היהודית הדעות נחלקות במי לתמוך. יש המעדיפים את הרוסים המושחתים על פני האוקראינים בעלי ההיסטוריה האנטישמית הארוכה, ויש המעדיפים את האוקראינים על פני הרוסים "הבולשביקים" שנואי הנפש.
הקילה היהודית הרשמית, בהנחייתו של הרב אסמן אינה מתערבת ואינה מעוניינת למשוך אש משום צד. יחד עם זאת הם תומכים בכל תהליך דמוקרטי שעובר על המדינה ומשתפים פעולה עם כל נשיא שנבחר. יחסי העבודה עם כל הנשיאים היו הדוקים מאוד עד כה. בינתיים, בבתי הכנסיות הם נושאים תפילות בשלום המלכות, הנשיא, הממשלה והעם האוקראיני לשפע, שקט ושלום.
הפחד הגדול כיום מסביר הרב אסמן, הוא לא מאנטישמיות כמו מאנרכיה, מחסרי בית ומכנופיות העושות בקייב כבשלהן בשל העדר שלטון חוק מסודר. הקהילה היהודית מיואשת מהמצב ומחפשת למגן את עצמה לדעת. נוסף על גלי הפליטים שנפלו עליה מהערים המוחרבות במזרח המדינה נפל עליה גם עול ההתמגנות והשמירה העצמית.
בממשלה החדשה יש אמנם יהודים בעלי השפעה יותר מכל ממשלה שהיתה עד היום, אך אף אחד מהם אינו יכול עזור כלכלית לקהילה היהודית. חלקם אינם יכולים להעביר את כספי משלם המיסים האוקראיני לטובת הפעולה הזו וחלקם, העשירים שבהם שעשו הון רב מקשרי הון-שלטון שטוו, אינם מוציאים כרגע ולו גריוונה שחוק, עד יעבור זעם ויתייצב המצב הכלכלי. הם משכו את השקעותיהם ונלחמים על קיומם במצב החדש והנפיץ שנוצר.
בימים הסוערים ביותר של המהפכה שכרה הקהילה חברת שמירה חמושה היטב שהגנה על מוסדות הקהילה, אך התקציב העתק שנרד למימונה הביא להפסקת האבטחה מיד כשעבר הזעם. לאחר מכן היו אלו קבוצות של גויים שהתנדבו להגן על בית הכנסת אך כיום התנדפו גם אלו ובית הכנסת נשאר ללא הגנה.
"המצב בקהילה היהודית הוא של קריסה טוטאלית", מבהיר הרב אסמן, נלחם שלא להיכנס לזרועות הייאוש "אין מנוס מבניית מעגל אבטחה הרמטי, ויחד עם זאת אין מנוס מקליטת המוני פליטים יהודיים. לצד כל אלו צריכים לדאוג גם למימון הפעילות השוטפת של הקהילה והעזרה אינה באופק כרגע".
תוך כדי דיבור עם הרב אסמן, נשמעות דפיקות בדלת. בנו, מנכ"ל המוסדות הרב יוסי, ניצב בפתח. שלוש משפחות פליטים מלוגנסק המונות 11 נפשות, נכנסו הרגע ללובי בית הכנסת. "איך נותנים להם לעבור את הלילה". הוא שואל.
הרב אסמן מחייך חיוך מריר. עוד עול נפל על כתפיו. כחסיד חב"ד שגדל באוקראינה תחת המשטר הסובייטי הוא יודע שאסור לו להרים ידיים. שאסור לו לסגור בפניהם את הדלתות. הגשמיות והרוחניות. "תכניס אותם ותשכן אותם בכפר הנוער מחוץ לקייב" הוא פוסק.
דממה משתררת בחדר והרב אסמן לוחש, ספק לי ספק לעצמו: "יהיה טוב. לא אתן ליהודים להסתובב ברחובות חשופים לסכנות הגשם והרוח. אנו במערכה כבדה וגדולה אך בחסדי השם נצא ממנה".
הרב אסמן מחפש פיסת אוויר. הוא מוצא אותה בתוך ספר תורני שעמד על שולחנו. לאחר שרווה מהספר במשך כמה דקות, כמו לקח אוויר לנשימה בהמולת הקרב שסביבו, קם ממקומו ופצח בניגון חבד"י לוהט ומרטיט שהחיה את נפשו בימי הקומינזם הקשים ושמחזיק אותה לא אחת גם בימים טרופים אלו "נייעט נייעט ניקאווא, שפירושו אין שום דבר זולת ה' אחד, אין עוד מלבדו.