אחרי תוצאות משאל העם ביוון – שר האוצר התפטר

שר האוצר של יוון יאניס ורופקיס הודיע על התפטרותו, זאת יממה לאחר שאזרחי יוון הצביעו במשאל העם שנערך אמש ואמרו "לא" לתוכנית הקיצוצים בתמורה לתוכנית החילוץ הכלכלית

יאניס רופקיס שר האוצר של יוון. צילום: משרד האוצר
יאניס רופקיס שר האוצר של יוון. צילום: משרד האוצר

יממה לאחר שאזרחי יוון הצביעו "לא", שר האוצר באתונה, יאניס ורופקיס, הודיע על התפטרותו. לדבריו, מטרת המהלך הינה לנסות לקבל את רצון העם היווני, ובה בעת להותיר למדינה סיכוי להוביל רפורמה משמעותית בחבילת ההצלה האירופית לאתונה.

כזכור, אמש נערך ביוון משאל עם אשר הביא ניצחון סוחף למתנגדים לתכנית הסיוע של הנושים האירופים, והבהיר באופן חד וברור כי לאזרחים היוונים נמאס. התוצאות המהדהדות במשאל העם – רוב של 61.3% למחנה ה"לא" – הן הצבעת מחאה שכוונה למנהיגי האיחוד האירופי בבריסל.

שר האוצר היווני ורופקיס פרסם הצהרה רשמית הבוקר (יום ב'), שבה אמר כי זמן קצר לאחר היוודע תוצאות משאל העם הוא "התוודע" לכמה מההעדפות של החברים האירופים ו"השותפים לכאורה" ל"היעדרותי" מהפגישות של גוש האירו. הוא הוסיף כי בכירים בגוש האירו מחשיבים אותו לא רצוי בפגישות שרי האוצר – וציין כי ראש הממשלה מצא שהרעיון כי לא יהיה בפגישות עשוי להועיל פוטנציאלית להגעה להסכם. על כן, הוסיף שר האוצר, "מסיבה זו אני עוזב את משרד האוצר היום".

בבלוג שלו כתב ורופקיס כי "משאל העם מהחמישי ביולי יירשם בהיסטוריה כרגע ייחודי, כשאומה אירופית קטנה קמה נגד כבילת החוב". הכותרת של הפוסט שלו הייתה "כבר לא שר".

עוד אתמול אמר ורופקיס כי תוצאות המשאל יסייעו לארצו לרפא את פצעיה. לדבריו, חמושים בתוצאות המשאל יוכלו נציגי הממשל לבוא לאירופים ולהושיט "יד של שיתוף פעולה". "ממחר, אירופה, שלבה פועם הלילה באתונה, תתחיל לרפא את פצעיה", הוא אמר. "ה'לא' של הערב הוא 'כן' גדול לאירופה דמוקרטית. זהו 'לא' לחזון של גוש האירו ככלוב ברזל לאנשיו", הוא הוסיף.

"זהו רגע קריטי בשביל הכלכלה ביוון. אנחנו נמשיך לעשות מה שנדרש כדי להגן על ביטחון הכלכלה שלנו בזמנים אלו של חוסר ודאות. יש לנו כבר תוכנית מגירה ומאוחר יותר הבוקר ראש הממשלה יכנס פגישה נוספת כדי לבחון אותן לאור התוצאות של אתמול", הוא הצהיר.

אמש, לאחר היוודע התוצאות יצאו המונים לרחובות לציין את תוצאות המשאל, ופתחו בחגיגות מאולתרות בכיכר המרכזית באתונה, לפני בניין הפרלמנט. רוכלים פתחו דוכני ממכר אוכל ודגלים, וההמונים צעקו "לא".

באירופה נשמעו קולות מסוגים שונים לאחר משאל העם. בעוד שבגרמניה נשמע זעם רב מכיוון מנהיגי המדינה, שחלקם אף טענו כי כעת יש להוציא את אתונה מגוש האירו וציינו כי יוון שרפה את הגשרים לקראת פשרה, בצרפת או באיטליה היו מי שטענו כי יש לקבל את רצון העם היווני ולעבוד במשותף להגיע לעסקה חדשה.

השארת תגובה