הצעת חוק: הצגת מחיר שעתי לחניה לפי פרקי זמן

הצעת חוק שניסחה המועצה לצרכנות ותוגש ע"י ח"כ עמר בר-לב: חניונים יחויבו להציג תעריף שעתי לחניה ולמקם את השילוט במקום בולט ♦ איזו עיר הכי יקרה בארץ לחניה יומית? והיכן תחנו שעה ותשלמו על יום שלם?

כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

מפעילי חניונים רבים במרכזי העיר או ליד מקומות ציבוריים כמו בתי חולים, מתמחרים את דמי החניה לפי תעריף יומי בלבד, מבלי לתת לצרכן אפשרות  לשלם את  דמי חניה לפי יחידת זמן קצרה יותר של שעה או רבע שעה. לעיתים קרובות, הצרכנים אינם זקוקים חניה ליום שלם, אלא לפרק זמן קצר. מבדיקת סיירת המועצה לצרכנות שנערכה בעבר עלה כי 50% מהחניונים הציגו תעריף לחניה יומית חד פעמית ללא אפשרות חניה בתעריף שעתי, דבר העלול לגרום לצרכן הוצאה גבוהה ומיותרת.

הצעת החוק שניסחה המועצה הישראלית לצרכנות ותוגש ע"י ח"כ עמר בר-לב תחייב חניונים לתמחר את דמי החניה גם לפי משך זמן קצר של שעה, והחל מהשעה השנייה – לפי פרקי זמן של רבע שעה לפי החוק. הצעת החוק תמנע את ניצול הפרצה בחוק שאפשרה לבעלי חניונים לחמוק מהחובה לאפשר חניה לפרקי זמן קצרים באמצעות קביעת חניה יומית בלבד. עוד לפי הצעת החוק, בעלי החניונים יחויבו לפרסם שילוט ברור בכניסה לחניון המציג את המחיר, וזאת בכדי להקל על הצרכנים לדעת מבעוד מועד את תעריף החניה.

בשונה מהחוק הקיים, המחייב רק את בעלי החניונים המציגים תעריף שעתי לנקוב גם במחיר לפרקי זמן קצרים יותר של רבע שעה החל מהשעה השנייה, בהצעת החוק הנוכחית יש לחייב את כל בעלי החניונים להציג אפשרות לתשלום על חניה לפרקי זמן קצרים (תעריף לשעה ראשונה, ולאחר מכן בהפרשים של רבע שעה).

שקלול: יחידת מידה זהה

ח"כ עמר בר-לב אמר: "אין שום סיבה לגבות מחיר מופקע מאדם שמגיע לבקר קרוב משפחה בבית חולים או הולך לארוחת ערב של שעה או שעתיים במסעדה, וכלל לא זקוק לחניה של יום שלם. החוק הזה מיטיב עם כולנו כצרכנים של חניונים, ועדיין מאפשר, כאשר הדבר משתלם, לבחור באפשרות של תשלום על יום חניה שלם". באשר לפרסום תעריף החניה במקום בולט בכניסה לחניון, הוסיף ח"כ בר-לב: "מדובר אמנם בעניין צרכני, אבל גם בטיחותי. סימון בולט של מחיר החניון יוכל לאפשר לנהגים להחליט מראש אם להיכנס לחניון ולא להתעכב בפתחו תוך שהם מסכנים את עצמם, את הולכי הרגל על המדרכות ואת שאר משתמשי הדרך".

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי התיקון לחוק יבטיח כי הציבור ישלם על זמן החניה בפועל, ולא יכפו עליו הוצאות מיותרות ויקרות כשאין מולן שירות תואם. עוד מוסיף מנכ"ל המועצה כי פרסום מחיר שעתי יוכל להקל על ההשוואה בין מחירי החניונים באזור מסוים משום שיציג בכולם יחידת מידה זהה- מחיר לשעה.

חניה ללא תשלום?

ירושלים- העיר היקרה בארץ לחניה יומית ותל אביב- היקרה בארץ לחניה בשעה הראשונה

בדיקת סיירת המועצה לצרכנות (סמ"ל) מגלה בנוסף לכך, כי חלק מחניוני הרכב שנבדקו אינם עומדים בתקנת החובה להציג את המחיר לכל רבע שעה, החל מהשעה השנייה. וגם: מחייבים אותנו לשלם כניסה חד-פעמית, גם על חניה קצרה: במחצית החניונים שנבדקו (50% מהחניונים שנבדקו), תחנה חצי שעה ותשלם על יום שלם.

מסתבר שמי שנכנס בירושלים לחניון יומי מוכן לשלם הרבה יותר עבור כניסה חד- פעמית מציבור הנהגים החונים בשאר הערים הגדולות. המחיר הממוצע של חניה יומית בירושלים עומד על סך של 58.44 ₪, כמעט 60 שקלים. בבדיקה מיוחדת שערכה סמ"ל, סיירת המחירים של המועצה הישראלית לצרכנות, נמצא כי מחירי החניה היומית, אותם גובים בעלי החניונים מהרכבים הנכנסים כניסה חד- פעמית, יקרים בירושלים בכ- 38% ממחירי חניה יומית דומה בשלוש הערים: תל אביב באר שבע וחיפה.

סיירת המועצה לצרכנות בדקה בין התאריכים 5-6 לנובמבר את מחירי הכניסה ב- 85 חניונים ב- 9 ערים גדולות: ירושלים, תל-אביב, באר- שבע, חיפה, הרצליה, רחובות, ראש-העין, חדרה וראשון-לציון. נבחרו חניונים במרכזי הערים באופן אקראי וסיירי סמ"ל יצאו לשטח, על- מנת לבדוק מספר פרמטרים:

  1. מחיר כניסה חד- פעמית ליום שלם.
  2. מחיר לשעת חניה- שעה ראשונה.
  3. האם קיים שלט המציג מחירון (כן/לא).
  4. האם קיימת הצגת מחיר לרבע שעה (כן/לא). עפ"י תקנה 70ב1.(א)  המפעיל חניון, בין שהחניון בבעלותו ובין שבבעלות אחר, לא יגבה דמי חניה בחניון, אלא לפי יחידות זמן של 15 דקות; הוראות סעיף קטן זה יחולו החל מתום שעת החניה הראשונה. סעיף ב:  אין בהוראות סעיף קטן (א) כדי למנוע גבייה של דמי חניה כוללים בעד יום, שבוע או חודש, באופן קבוע או חד-פעמי.

ממצאים:

  1. להלן התוצאות שנמצאו באשר למחיר כניסה חד-פעמית ליום חניה, בחלוקה לערים:

שם העיר

מספר חניונים  שנבדקו

ממוצע עירוני-מחירי חניונים ליום שלם (כניסה חד-פעמית)

ירושלים 9 58.44
תל אביב 16 42.21
באר שבע 8 41.14
חיפה 14 40.23
הרצליה 7 37.71
רחובות 9 21.11
ראש העין 4 16.67
חדרה 9 14.75
ראשל"צ 9 13.56
מספר חניונים כולל 85 33.82

אהוד פלג, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות: "מחיר חניה יומי מהווה למעשה אחת הדרכים של בעלי החניונים לגבות מחיר כניסה חד-פעמי גבוה ממי שנזקק לשירותי החניה. מצוקת החניה עומדת ביחס ישיר לגובה המחיר, ועל כן בערים הגדולות נאלצים הנהגים לשלם סכומים מופרזים, גם אם מדובר למשך זמן קצר. המועצה לצרכנות מקדמת חקיקה אשר תחייב את בעלי החניונים בהצגה של מחיר שעתי, בצד המחיר לכניסה חד-פעמית".

  1. לעומת הנתונים לעיל, לגבי מחיר החניה בשעה הראשונה, נמצא עפ"י נתוני סמ"ל כי העיר תל אביב היא היקרה בארץ. המחיר לשעת חניה בת"א היה בממוצע 15.86 ₪. לאחריה בסדר יורד דורגו הערים ירושלים, חיפה, הרצליה ובאר-שבע. להלן התוצאות שנמצאו באשר למחיר ממוצע לשעת החניה הראשונה, בחלוקה לערים:

 

שם העיר

ממוצע מחיר לשעה ראשונה

מספר חניונים בחישוב

ראש העין ₪ 4.67 3
חדרה ₪ 5.00 1
רחובות ₪ 5.00 3
רעננה ₪ 5.00 2
כפר סבא ₪ 8.33 3
נהריה ₪ 10.00 1
ראשל"צ ₪ 10.00 1
באר שבע ₪ 11.00 7
הרצליה ₪ 11.00 5
חיפה ₪ 11.44 9
ירושלים ₪ 14.22 9
תל אביב ₪ 15.86 7
  1. האם קיים שלט המציג מחירון (כן/לא). בבחינת כלל החניונים שנבדקו ברחבי הארץ, נמצא כי ב- 19% מהם לא היה כלל שלט כלשהו, וב- 81% מהחניונים נמצא שלט המציג את המחירים.

ובחלוקה לערים: האם קיים בחניון  שלט מחירים ברור?

עיר

קיים שלט

לא קיים שלט

מספר החניונים

באר שבע 6 6
הרצליה 7 7
חדרה 2 7 9
חיפה 11 3 14
ירושלים 3 3
נהריה 3 3
עכו 2 2
ראש העין 3 1 4
ראשל"צ 8 1 9
רחובות 6 6
תל אביב 13 3 16
סכום כולל 64 15 79

האם יש הצגת מחיר לרבע שעה החל מהשעה השניה?

עיר

כן מוצג

לא מוצג

מספר חניונים שנבדקו

באר שבע 7 1 8
הרצליה 5 2 7
חדרה 1 8 9
חיפה 8 6 14
ירושלים 6 1 7
ראש העין 1 2 3
ראשל"צ 9 9
רחובות 7 7
תל אביב 12 3 15
סכום כולל 40 39 79

היכן תחנה שעה ותשלם על יום שלם?

במחצית החניונים שנבדקו (50%) תחנה חצי שעה ותשלם על יום שלם. ומתוך החניונים בעלי תימחור שעתי, כמה מהם לא הציגו מחירון של רבע שעה מהשעה השניה?  14% מתוכם לא הציגו ו-36% מתוכם הציגו כראוי.

השארת תגובה