"עד שהמדינה לא תפשיר קרקעות, זוגות צעירים לא יוכלו לקנות בית בארץ ישראל"

עוד אוריאל אורן
עוד אוריאל אורן

עד שמדינת ישראל לא תקבל החלטה להפשיר קרקעות ולהפוך אותן זמינות לבנייה מידית המצב מחמיר מידי יום, הפשרת קרקעות הן דבר נדרש והכרחי זו לא סיסמא! המציאות  שטופחת על פנינו חדשות לבקרים, למרבה הצער זוגות צעירים לא מתקרבים במילימטר לדירת מגורים משלהם אלא הולכים אחורה.

בישראל, במיוחד בחודשים האחרונים, יש גל סוער של רכישת דירות מגורים, לא של זוגות צעירים. אלא של המשקיעים והם קונים וקונים. כיום המשקיע מבין היטב כי זו העסקה הכי בטוחה בשוק הישראלי והכי כדאית, כן, אתם קוראים נכון, בניגוד לתיק השקעות בשוק ההון שעל המשקיע נדרשת ידיעה בסיסית מה הוא עושה ואיך עושה ולא תמיד מצליח, (לרוב מפסיד) השקעה בתחום הנדל"ן הבוער של ישראל, בו כל דיכפין שיש לו כסף קונה דירה ומשמר את כספו, אם לא מכפיל אותו תוך מספר שנים ולצידו יש רווח לא קטן, והאמת למה לא?

אני עו"ד אריאל אורן – ההתמחות שלי היא נדל"ן, עסקאות מקרקעין, אני חי ונושם את התחום מידי יום, מהעסקאות שנכנסות למשרדי וממה שאני שומע מקולגות בתחום, הנתונים ברורים וחד משמעים, שוק הנדל"ן בישראל בוער! בגלים האחרונים הרכישה נעשית ב- 90% מהעסקאות מתבצעות על ידי משקיעים, שלהם מספר נכסים והחליטו לקנות עוד נכס מקרקעין שיניב להם רווח נאה, 7% מהעסקאות נעשה על ידי משפרי דיור, קרי, משפחות שיש להם דירת מגורים אחת ועוברים לדירה גדולה יותר, לרוב ע"י הגדלת ההלוואה מהבנק הממשכן שלהם  ו- 3% מהעסקאות הם של זוגות צעירים שקנו דירה בפעם הראשונה, נתונים אלו מצערים מאוד ואם לא די בכך, רוב הזוגות האלה מקבלים סיוע מהורים.

אז מה קורה פה?

התשובה מאוד פשוטה, אסביר ממה הדבר נובע, ב"ה, בישראל כל ערב יש למעלה מ- 80 חתונות, כלומר, כל ערב 80 משפחות נולדות בישראל וגם הם מתישהוא הם צריכים / רוצים דירה משלהם לגור בה. דבר לגיטימי לכשעצמו.

תתארו לעצמכם כמה דירות בשבוע חסרות, תכפילו בחודש, תכפילו בשנה, לנגד זה, כמה התחלות בנייה יש? מעט מאוד, למרבה הצער הנתונים מאוד מדאיגים.

סיבת הסיבות ליוקר הדירות, נעוצה בכך: "היצע וביקוש", הביקוש מידי יום גובר מחירי הדירות עולים ועולים יש ביקוש רב אך ההיצע מועט מידי, התחלות בנייה מעטות, והיכן שכן יש, נמכר לכל המרבה המחיר, הפתרון הוא להאיץ את הבנייה, למתן את מה שקורה פה, הדבר חייב להיעשות מיידית אחרת הבועה תגדל ותגדל היא לא מתפוצצת כמו שכולם חושבים, ההיפך הוא הנכון.

פתרון חד הוא, להתחיל להפשיר קרקעות לטובת זוגות צעירים, אי אפשר להתחמק מזה, אי אפשר לעצום עיניים בנושא, זה הפתרון. בארץ ישראל יש לא מעט מקומות ששם קיימות קרקעות לא מופשרות, זה מקומם. מדוע? למה לא מפשירים קרקעות והופכים אותם זמינות  לבניה? בכך מסייעים להמון המון משפחות לחסוך כסף?

במה דברים אמורים, הרי ידוע, שבכל עיר ועיר יש עתודות קרקע, יש ערים יותר ויש ערים שפחות, לסוגיה זו, יש לכך לא מעט תשובות וגם תלוי את מי שואלים ומה האינטרס שלו,  העיקריות הם בירוקרטיה מסובכת, ועדות על גבי ועדות שלא מתכנסות ונדחות ונדחות, יש שיגידו אינטרס של בנקים, יש שיגידו לחשוב על הדור הבא על הדור הבא וכו'…

תתארו לכם אם הייתה ועדה מסודרת שתפקידה אך ורק להפשיר קרקעות לסדר קרקעות, שהיושבים בוועדה הם ללא אינטרסים ולא בעלי עניין כזה או אחר, שהיו משקיעים את כל מרצם לפתור את המצוקה הקיימת ועדה המחולקת לאזורים בארץ צפון דרום מרכז, ובה היו נציגים מכל עיר ועיר והיו חושבים איך להפשיר קרקעות, אני בטוח שדברים היו מתקדמים בצורה מיטבית והיא הייתה פועלת בזריזות וביעלות.

אני מאמין שיש דרך אחת, שהיא טובה משפטית וחוקית שתאפשר לזוגות הצעירים להגיע לדירת מגורים, הפשרת  קרקעות!

 

 

השארת תגובה