רמון מדיה: חדשות כוזבות בעברית?

אתר חדשות חדש חשוד כאתר מזוייף שנועד לזרוע חדשות כוזבות בעברית, ככל הנראה על ידי גורם עוין זר.

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק פורטל עורכי דין נועם קוריס

ועוד כמה מאמרים שכתבתי:

עו"ד נועם קוריס על תביעה ייצוגית ומיליארדי שקלים לציבור – רשת 13

עו"ד נועם קוריס כותב ברשת קו עיתונות

עו"ד נועם קוריס מבזק לייב

לפני כשנתיים, פרסמו אמצעי התקשורת בישראל שנסגרו מספר אתרי פייק ניוז איראנים אשר שילבו כתבות אוטנטיות שנגנבו מאתרי החדשות הישראלים יחד עם שינויים מושתלים בכתבות מסויימות.

באותו אתר אירני שגנב כתבות שונות מאתרי חדשות שונים מצאתי שנגנב לפחות אחד המאמרים שפרסמתי באחד מאתרי החדשות, ברשת קו עיתונות.

סיפרתי אז, בטור במבזק לייב על האתר האירני שהשתמש בשם תל אביב טיימס, שבאורח אירוני, ניתן למצוא באתר גם מאמר (גנוב) של פרשן "ישראל היום" ד"ר חיים שיין, מתומכיו הגדולים של נתניהו.

באתר החדש שנמצא בכתובת ramonmedia.com נמצאו רמזים רבים להיותו אתר פייק בעל כוונות זדוניות, כאשר באתר מפורסם בכזב כאילו פרופ' חנוך דגן מאוניברסיטת תל אביב הנו העומד מאחורי האתר, יחד עם תמונתו של פרופ' דגן, וכאשר פרופ' דגן כמובן מכחיש כל קשר לאתר החדשות.

באתר רמון מדיה נגנבו עשרות רבות של כתבות מאתרי חדשות שונים, ביניהן כתבות שפרסם הח"מ, באתר הפייק גם פורסמו פרטי צור קשר כוזבים, לרבות כתובת בתל אביב שאינה קשורה לאתר בדבר, פורסמו פרטים מחשידים רבים, ואף לא נמצאה באתר שום כתובת ליצירת קשר- שאינה פיקטיבית.

לציין, שבאתר נרשם שכתובת "החברה" שמפעילה את האתר נמצאת ברח' בוני העיר 1 בתל אביב (כתובת שאינה באמת קשורה לאתר) ואילו ברשם הדומיינים בו נרשם הדומיין של האתר נרשמו פרטים אחרים וכוזבים, יחד עם מספרי טלפון בחו"ל, שלא באמת קיימים.

העדר פרסומות באתר רמון מדיה יכול ללמד גם על העדר כוונה ומניע כלכלי של מפיצי האתר, עובדה המחזקת את הסברה שמדובר שוב באתר פייק ניוז בעברית שנוצר על ידי גורמים עוינים, ולא מסיבות כלכליות.

לא ברור בשלב זה, מיהו הגורם העיון שמפעיל את אתר הפייק, האם מדובר באירן, בחיזבאלה או בגורם אחר- כן ברור כבר עתה שמדובר באתר אינטרנט שנרשם בפרטים בדויים ושגונב כתבות מאתרי חדשות, ככל הנראה בכדי לשנותן ולהפיץ חדשות כוזבות בעברית, שכן בהעדר פרסומות באתר נראה שהמודל פיו הוא מופץ- אינו כלכלי.

בסבב הקודם של אתרי הפייק ניוז האירנים נמצאו לא מעט כתבות מועתקות מאתרים אחרים, כתבות שעברו שינויים שנועדו להקצין את מסריהן.
בסוף אוגוסט 2018, למשל, פורסמה באתר כתבה שהועתקה ממעריב כאשר הכותרת המקורית שונתה מ"על ישראל להיות ערוכה למלחמה כדי למנוע את התעצמות איראן בסוריה" ל"ישראל צריכה לצאת למלחמה כדי למנוע את התעצמות איראן בסוריה".

בפרסום ב 2019 עלה שהתשתית המכוונת לישראל נתמכת ע"י 14 פרופילים מזויפים בפייסבוק ו- 11 פרופילים מזויפים בטוויטר, כולם עדיין פעילים. התשתית כוללת הפעלה של עמודי פייסבוק עם עשרות אלפי עוקבים לכל אחד מהם, חשבונות בטוויטר ובאינסטגרם. לאתר עצמו יש כ- 65 אלף כניסות בחודש, רובן מישראל, זאת על פי נתוני סימילאר ווב.

עו”ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות’ עורכי דין עוסק בייצוג משפטי ותביעות ייצוגיות מאז שנת 2004.

השארת תגובה