בראש טוב – המדריך להתמודדות עם מיגרנה

מיגרנה שאטרסטוק
מיגרנה שאטרסטוק

שליש מהאוכלוסייה סובלים ממנה, מחלה נוירולוגית גנטית שמשפיעה בעיקר על נשים וכשהיא תוקפת, כמעט בלתי אפשרי לנהל שגרה רגילה. מהי המיגרנה ואיך מתמודדים עם התופעה? כל התשובות בכתבה שלפניכם

רגישות יתר של המוח כתגובה לגורם סביבתי או פנימי מעורר כאב ראש עז, בחילות ושלל תופעות לא נעימות. הגורם למיגרנה לא תמיד ברור והוא משתנה מאדם לאדם. לעיתים סינוסיטיס מעורר את המיגרנה ולפעמים המיגרנה קשורה דווקא בתהליכים פיזיולוגים אחרים בגוף. אצל חלק מהאנשים הטריגר יהיה מתח נפשי או תגובה פיזית שנובעת מלחץ כמו היפרוונטילציה וחריקת שיניים שמשפיעים על פעולת השרירים ומעוררים מיגרנה.

חשוב להבדיל בין מיגרנה לבין כאב ראש קל שלא פוגע בתפקוד היומיומי שמתרחש כתוצאה מהתייבשות או מחסור בשעות שינה. מיגרנה לעומת זאת מלווה גם בשינויים כימיים בגוף ומתבטאת בתסמינים נוספים לכאב הראש כמו בחילה, רגישות לרעש, חולשה של הגוף, רצון עז לישון ועוד.

לעיתים מקדימה את המיגרנה תופעה המכונה 'אאורה' שכוללת הפרעה נוירולוגית המתבטאת בקשיי ראייה, הבזקי אור או ראייה של צורות שונות. יש מי שלפני המיגרנה יחוש בעייפות גדולה, תיאבון יתר למאכלים מסוימים או שינויים במצב הרוח ויש מי שהמיגרנה תופיע אצלו ללא כל הכנה מוקדמת.

הטיפול במיגרנה מורכב מממספר שלבים. בשלב הראשון נהוג לקחת משככי כאבים ללא מרשם, כשאלו לא מסייעים אז מתקדמים לשלב הבא שהוא הטיפול בטריפטנים, תרופות במרשם המיועדות לטיפול במיגרנה ובכאבי ראש. לאחרונה הופיע דור חדש של טיפולים המסייעים למקרים אקוטיים וכוללים פטנטים חדשים שיכולים לסייע מאוד למטופלים שרוצים להגיע להקלה אך חוששים מתופעות לוואי של טיפול תרופתי. דוגמאות לטיפולים מסוג זה הם "נריביו" – מכשיר מאושר FDA אותו ניתן לענוד על הזרוע העובד בשיטה של מיסוך כאב, "רליווין"- צמיד ראש חשמלי הפועל באמצעות שליחת אותות חשמליים למוח, ואפילו זריקות בוטוקס המיועדות לטיפול במיגרנות וכיוצא בזה.

הטכנולוגיות החדשות בהחלט יכולות לסייע אך הטיפול המניעתי הוא לא פחות חשוב. לכל אדם יש טריגרים המעוררים את המיגרנה אותם חשוב לזהות ולהשתדל למגר. כך למשל מטופלים רבים ירגישו שיפור אם יימנעו ממאכלים מסוימים דוגמת שוקולד, יין אדום או גבינות קשות. זאת ועוד, הקפדה על אורח חיים בריא הכולל שינה בכמות מספקת ושתיית מים מרובה של שני ליטרים ביום ופעילות גופנית, יסייעו גם הם. עבור מטופלים שסובלים ממיגרנה כתוצאה מלחץ, מומלץ לבצע תרגילי הרפיה ומדיטציה על בסיס קבוע שיעניקו לגוף כלים להתמודדות עם מתחים ולהרגעת השרירים. תוספים כדוגמת מגנזיום, ויטמין B2 ותמצית צמח החרצית הם גם פתרונות שיכולים לסייע ויש מי שטוען כי דיקור סיני מסייע גם כן.

לעידן המורכב בו אנו חיים, קורונה מפה ומלחמה משם, ישנה ללא ספק השפעה על רבים הסובלים ממיגרנות. החשש מפני הנגיף והריחוק החברתי מעוררים לא מעט לחצים המהווים כאמור טריגר למיגרנה. מאידך, ישנם מטופלים שמעידים על כך שתקופה זו דווקא הטיבה עם יכולתם להתמודד עם המיגרנה; העבודה מהבית בסביבה המוכרת והאפשרות לתפוס תנומה ברגע שכאב הראש מתחיל יכולים לבוא לידי ביטוי בשקט גם מהכאבים הקשים. מיגרנה היא תופעה קשה ונפוצה. עם זאת הפתרונות להתמודדות הולכים ומתרבים והעתיד נראה מזהיר.

הכותבת היא מומחית לנירולוגיה כללית וכאבי ראש ופנים, רופאה בכירה במרכז הרפואי שערי צדק ובמכבי שירותי בריאות-

השארת תגובה