חמישה ימים באוויר: הכירו את המטוס הסולארי

מיפן להוואי ב120 שעות, זהו המסלול הנוכחי של המטוס הסולארי "סולאר אימפולס' ● את המטוס מטיס טייס שוויצרי שעלול לנטוש את המטוס במקרה והמטוס לא יצליח לקלוט מספיק קרני שמש

'סולאר אימפולס' הוא פרויקט לפיתוח ובניית מטוס הנע באמצעות מנוע חשמלי המוזן מתאים סולאריים. המטוס, הנקרא בשם זה, המריא משדה התעופה נאגויה ביפן ב-18:03, שעון גריניץ', ביום א'. המסע להוואי צפוי לקחת 120 שעות בקירוב. הצוות בילה כמעט חודשיים בציפיה למזג אויר המתאים לחציית האוקיינוס, אך מזג אוויר קר אילץ אותו לנחות בטרם עת ביפן. "אנדרה בורשברג עבר את נקודת האל חזור וחייב כעת לטוס במשך חמישה ימים וחמישה לילות עד לסיום הטיסה" לדברי 'סולאר אימפולס' באתר האינטרנט שלהם. הטייס אינו יכול לשוב כעת ליפן גם אם תשתנה תחזית מזג האוויר.

הניסיון הראשון לטוס לחצות את האוקיינוס בטיסה סולארית נכשל עקב שינוי במזג האוויר. ניסיון להמריא ביום ג' שעבר בוטל אף הוא, ברגע האחרון, מסיבות דומות.

אם הטייס יצליח במשימתו, תהיה זו טיסת הסולו הארוכה ביותר בהיסטורית התעופה, כמו גם הטיסה הארוכה ביותר ע"י מטוס המונע ע"י אנרגיית השמש בלבד.

הטייס השוויצרי וממקימי הפרוייקט, אנדרה בורשברג, המטיס את המטוס הניסיוני בעל המושב היחיד, היה אמור להתחיל את הטיסה להוואי מסין. אך הוא בילה שם שבועות יחד עם צוות הקרקע שלו, בציפיה לתנאי מזג אוויר מתאימים. הוא המריא לבסוף ב 31 במאי, אך שינוי בתנאי מזג האוויר שעות ספורות לאחר מכן אילצו לנחות ביפן. העונה הגשומה בנאגויה הביאה להמתנה נוספת, אך לאחר הכישלון בשבוע שעבר חזאים טוענים כי התנאים כעת בשלים לבצע את הטיסה להוואי, בחצייה ישירה של האוקיינוס.

המטוס הניסיוני – המכיל 17,000 תאים סולאריים – פועל רק על אנרגיית השמש. ברגע שהוא נמצא מעל לאוקיינוס- אם לא יצליח לקלוט מספיק קרני שמש שיטעינו את הבטריות ברמה מספקת כדי לעבור את הלילה- הטייס יאלץ לנטוש אותו. מר בורשברג עבר אימונים המותאמים לתרחיש כזה. הוא מצויד באספקה למספר ימים עד לאיתור סירת ההצלה שלו והגעת צוות החילוץ. הצוות מקווה, כמובן, שתרחיש זה לא יתקיים.. מר בורשברג, בתקווה, ישאר על מקומו במטוס שגודלו אינו עולה על זה של תא טלפון. הוא יורשה 'לחטוף' תנומות בנות עשרים דקות. אם הטיסה תצליח, המטוס ימשיך ויעשה את דרכו סביב לעולם, הפעם בהטסתו של שותפו של בורשברג, ברטראנד פיקארד – מהוואי לארה"ב. המטוס ימשיך לצפון אמריקה, לפני שינסה לחצות את האוקינוס האטלנטי.

מכל מקום, העיכובים עלולים להשפיע על המהלך. על המטוס לחצות את האוקיינוס לפני אוגוסט, אז נמצאת עונת סופות ההוריקן בעיצומה.

השארת תגובה