לא משחק ילדים: הסכנות הלא-ידועות של הצעצועים

בבית ובחצר, בחופש ובשגרה, מול המחשב ועם החברים בבריכה: הסכנות האורבות לילדינו בכל פינה הן רבות ומגוונות וכדי למנוע אותן נדרשת מודעות מקסימלית

משחקים, צילום לוי נזרוב (5)
משחקים, צילום לוי נזרוב (5)

הסכנות האורבות לילדים גם בדברים השגרתיים ביותר כגון משחקי בית וכיו"ב הם אינסופיים, ועל מנת להימנע מאסונות חשוב מאוד לפקוח עין ולשמור על עירנות מירבית.

ארגון 'אמת ליעקב' מפרסם מדריך מפורט עם כללים והנחיות מצילי חיים ממש. כל מה שנדרש זה לקרוא, לשנן ואף פעם לא להתעצל מלנקוט משנה זהירות ובקרה יתירה. אחרי הכל מדובר בחיים של הילדים שלנו.

להלן מספר פעולות מנע פשוטות והכרחיות חשובות בכל בית

רכיבים קטנים: לא נכניס לבית משחקים בעלי חלקים קטנים הניתנים לבליעה כגון כדורים, כדורי ג'לי מתנפחים, גולות, מגנטים קטנים. בנוסף יש לפקח על סוללות קטנות למיניהן שלא יהיו בהישג ידם של פעוטות.

שקיות ניילון: לא נאפשר לילדים לשחק בשקיות ניילון או בקרבתם, שלא יעטו זאת תוך כדי משחק וייחסמו דרכי הנשימה. כן יש להרחיק פעוטות ממקום שנפרסה עליו מפת ניילון פן ימשכו ויסתכנו.

חבלים: ישמשו לחבל קפיצה בלבד, אך לא למשחקים שונים, שעלולים להוביל אותם לכורכם סביב הגוף והגרון.

משחק מחבואים: במשחקי מחבואים נסביר לילדים שאסור להתחבא בארונות או בקרטונים. אגב, גם קרטונים זרוקים ברחוב מהווים סכנה.

אש: נרחיק כל גישה של ילדים למשחקים באש, גפרורים, זיקוקים, קפצונים, מצתים וחפצים חמים למיניהם.

מים: חשוב לוודא שילדים המשחקים ליד מקורות המכילים מים בבית כמו בריכה, אמבטיה, גיגית, ג'קוזי או דלי מים, יהיו ריקים ממים כשאינם בשימוש או אינם מגודרים כהלכה. נדרשת תשומת לב מרבית והשגחה צמודה ורציפה, בכל גיל.

משחקים מתפרקים: מרחיקים מהישג ידם של פעוטות צעצועים המתפרקים לפרטים קטנים העלולים להביא חלילה לחנק.

משחקים דיגיטליים: יש לוודא שאין שם משחקים מבוססי אלימות וכדו' שיגרמו לילדים לנסות "לחקות" אותם.

גן שעשועים: על מבוגר לוודא שמתקני גן השעשועים מתאימים לגיל הילד, והילדים משחקים במתקנים באופן המיועד ולא מטפסים במקומות ומתקנים שאינם תואמים לגילם.

כדור: יש להזהיר ילדים שאין לרוץ אחר כדור המתגלגל לכביש. עוקבים מהמדרכה להיכן פניו ומבקשים ממבוגר אחראי להשיבו.

אופניים: חבישת קסדה חובה, עדיף לרכב במקומות המיועדים והמסומנים לכך, אין לנסוע בכבישים, להימנע ממהירות גבוהה כדי שלא לאבד שליטה. כמו כן יש לוודא שהבלמים פעילים וכן כי מורכבת תאורת לילה ומחזירי אור תקינים ובולטים דיים. בעת חציית כביש, חובה לחצות במעבר חציה או רמזור להולכי רגל.

אופניים חשמליים: או גלגינוע (הוברבורד) – נוהגים על פי החוק, כאשר הגיל המותר לרכיבה הוא 16 ומעלה. יש לחבוש קסדה תקינה.

מכוניות חשמליות: כמו כל מוצר חשמלי חובה לבדוק שאכן עומדות בדרישות מכון התקנים, חשוב לבדוק שאין במוצר חוטי זרם חשופים העלולים לגרום להתחשמלות.

סוללת נטענות: מכל סוג שהוא, סוללות גדולות של אופניים חשמליים ואפילו סוללות קטנות, אין להטעינם ברצף שעות רבות הגורם לדליפת חומרים מסוכנים מהסוללה ואף עלולים להתלקח. אין להטעין במשך שעות הלילה כשהסובבים נמים את שנתם. חשוב מאוד להרחיק את מיקום הטעינה מחומרים דליקים, שריפות רבות פרצו בגלל קרבתם לחומרים דליקים. יש לוודא טרם ההטענה שאין דליפת נוזלים מסוכנים מהסוללה.

טיפוס לגובה: יש להסביר שוב ושוב לילדים בדבר סכנת טיפוס לגובה, כגון על גבי: סורגים, עצים, עמודי חשמל, גדרות , סלעים וכדו'.

עפיפונים: יש להטיס בשטח פתוח בלבד, שאין שם כבלי חשמל פרוסים.

טרמפולינה: גם ביתית, חובת פיקוח מבוגר אחראי, הפגיעות השכיחות הן: שברים, פגיעות גוף וחבלות, כתוצאה מנפילה מהטרמפולינה, נחיתה לא נכונה, התנגשות עם ילד אחר, או נחיתה על קצה הטרמפולינה או מחוצה לה. יש לוודא להרחיק את כולם בעת פירוק המתקן.

תו תקן: חשוב לרכוש צעצועים עם תו תקן רשמי, שעובר בקרת איכות ומניעת סכנות.

בובות הפרווה: רצוי להימנע מהכנסת בובות גדולות ורכות למיטת פעוטות, העלולות לגרום לחנק אצל הקטנים, בנוסף, הן עלולות לשמש לילד מעין מדרגה שעליה הוא יכול לטפס. בדקו שהשערות והפרווה אינן נושרות. כמו כן חשוב לזכור שבובות אלה עשויות מחומרים דליקים ביותר ולכן יש להרחיקן ממקור חום.

הליכון: יכול להוות סכנה במדרגות, הזאטוט עלול ליפול גם כשהוא כלוא בהליכון, והפגיעות האופייניות הן פגיעות ראש. ההליכון מגביה את התינוקות מעבר לגובהם הטבעי ובעקבות כך הוא עלול להגיע ולגעת בדברים חמים או מסוכנים שהתינוק לא היה מצליח להגיע אליהם בלעדי ההליכון.

לייזר: יש למנוע משחקים הכוללים מסמני לייזר, חלק מהנזקים הם בלתי הפיכים ועלולים לגרום לנסיגה בראייה ואף לעיוורון.

חומרים רעילים: יש להימנע משימוש בחומרים רעילים כגון פלסטלינה (לא מאושרת) צבעים רעילים,  או ספריי קצף, המכילים חומרים כימיים מסוכנים, ובחלקם הינם חומרים דליקים.

משחקי קול: צעצועים היוצרים פעימות קול גבוהות, כגון צפצפה אין להשתמש בקרבת האוזניים, תמיד תעדיפו משחקי חשיבה, יצירה, תשבצים, זיכרון, קופסה ומוטוריקה,

השארת תגובה