האנטישמיות: כפל מקרים

בעקבות סבב האלימות במזרח התיכון: מספר התקריות האנטישמיות במאי 2021 לעומת מאי 2020 הכפיל את עצמו ואף למעלה מכך

נתונים חדשים של המרכז לחקר הקיצוניות בליגה נגד השמצה מלמדים כי מספר התקריות האנטישמיות במהלך העימות הצבאי בין ישראל וחמאס במאי 2021 ומיד לאחריו הוכפל ואף למעלה מכך – בהשוואה לאותה תקופה ב-2020. לאחר שנסק לשיא בתאריכים 20-22 למאי 2021, מספר התקריות ירד בהדרגה לרמת הבסיס. חשוב לציין כי מדובר לעת עתה בנתונים ראשוניים וסביר להניח כי יחול בהם שינוי ככל שמידע נוסף ייעשה זמין.

העלייה החדה במספר התקריות החלה ב-11 למאי, עם התגברות המערכה הצבאית בין ישראל וחמאס. בליגה נגד השמצה תועדו 251 תקריות מה-11 למאי, המועד הרשמי שבו החלה המערכה – ועד תום החודש; מדובר בגידול של 115% לעומת אותה התקופה בשנת 2020, שאז נמנו 117 תקריות בלבד. במהלך חודש מאי 2021 כולו נמנו על ידנו 305 תקריות. העימות בין ישראל וחמאס אמנם היה הרוח החיה מאחורי התקריות הללו, אך אין בו כדי להסביר את הגידול כולו; כאשר מנטרלים מכלל התקריות את אלו הכוללות התייחסות מפורשת לישראל או לציונות, מסתבר שעדיין חל גידול של 15% במספר התקריות במהלך 20 הימים הרלוונטיים בחודש מאי 2021 (לעומת אותה התקופה בשנת 2020).

הליגה נגד השמצה מסווגת את התקריות במסגרת שלוש קטגוריות רחבות של הטרדה, ונדליזם ותקיפה. בין התאריכים 11-31 למאי 2021 נרשמו 190 תקריות של הטרדה, 50 מקרי ונדליזם ו-11 מקרי תקיפה. 47 אחוזים מן התקריות (118 בסך הכל) כללו התייחסויות מפורשות לישראל ולציונות, כמפורט להלן.

הגידול המשמעותי ביותר ברמה השנתית היה בקטגוריה של תקיפה, שבה חלה עלייה מ-0 תקריות בין התאריכים 11-31 למאי 2020 – ל-11 תקריות באותה תקופה ב-2021. קיימות ראיות לכך שהמניע לשבעה מאירועי התקיפה הללו לפחות, היה קשור לסכסוך במזרח התיכון. לדוגמה, ב-18 למאי הותקפו סועדים במסעדה כשרה בלוס אנג'לס ע"י קבוצה שנסעה במכוניות עם דגלי פלסטין וקראה "עליכם להתבייש בעצמכם" לאחר שהסועדים אישרו כי הם יהודים. בחלק מדיווחי החדשות צוין שהתוקפים הטיחו בסועדים קללות אנטי-יהודיות אופייניות. ב-22 למאי, במנהטן, גבר יהודי שענד מגן דוד הוכה לכאורה ע"י גבר ששאל אותו "מה זה סביב הצוואר שלך? זה הופך אותך לפאקינג ציוני?" וב-24 למאי גבר יהודי בלאס וגאס הותקף ע"י זר שאמר שהיהודים הם "רוצחי תינוקות" ש"יפסיקו להתקיים" וזאת לאחר ששוחחו על הסכסוך בין ישראל וחמאס.

גם באירועי ההטרדה חל גידול משמעותי, מ-69 תקריות בין התאריכים 11-31 למאי 2020 ל-190 תקריות במהלך אותם התאריכים בשנת 2021. למעלה מ-100 אירועי הטרדה כללו התייחסויות לישראל או לציונות. בחלק מן המקרים הוטרדו יהודים בצורה עוינת בשאלות או הערות. לשם המחשה, ב-13 למאי, בניו אורלינס, תלמיד תיכון יהודי שחבש כיפה הוטרד ע"י תלמיד אחר, שנקט עמדה בעד זכויות הפלסטינים ואמר לו "להוריד את הכובע היהודי המלוכלך שלו." במקרים אחרים, מחאות או צעדות אנטי ישראליות נערכו, ככל הנראה בכוונה, בסמוך למוסדות דת יהודיים. הליגה נגד השמצה מסווגת אירועים מסוג זה כתקריות אנטישמיות, בין היתר מכיוון שהכוונה בבחירת המיקום היא ליצור מצג שלפיו היהודים אחראים לפועלה של מדינת ישראל ולהלך אימים על הקהילה היהודית, כך שתחשוש להמשיך ולקיים חיי דת וקהילה.

מרבית אירועי המחאה (למעלה מ-400) שהתקיימו בין התאריכים 11-31 למאי 2021 לא סווגו כאנטישמיות ומשום כך אינם כלולים בנתונים. עם זאת, היו מספר ביטויי אנטישמיות בולטים בצעדות ובאירועי המחאה נגד ישראל. בצעדה שנערכה ב-15 למאי בוושינגטון הבירה, הצועדים שרו "חיבר, חיבר יא יאהוד, הצבא של מוחמד עוד יחזור." מילות השיר מתייחסות למצור על העיר חיבר ולשעבוד אוכלוסייתה היהודית ע"י הנביא מוחמד וצבאו והן מהוות איום מרומז כלפי יהודים שחיים כיום. ב-22 למאי, במהלך צעדה בפילדלפיה, מפגין נשמע אומר: "ישראל שולטת בתקשורת", טענה ששואבת את השראתה מהדימוי האנטישמי על אודות שליטה יהודית בתקשורת ובה בעת מחזקת אותו.

חלק מן הצעדות כללו גם ניסיונות לעורר רגשות אנטי-ציוניים, באופן שיכול להיחשב מתקפה על אחוז ניכר מיהודי ארה"ב, שרואה במערכת היחסים עם ישראל חלק ניכר מזהותו הדתית, התרבותית או החברתית. מפגין בצעדה שנערכה בשיקגו ב-12 למאי החזיק שלט ובו צלב קרס בתוך מגן דוד ולצידו הכיתוב "יהודים ציונים נאצים". כמה ימים לפני כן, ב-8 למאי, ציין אחד הדוברים בעצרת שנערכה בוושינגטון הבירה כי הציונים הם כמו "טרוריסטים שפועלים תחת אצטלת היהדות. הם לא יהודים." אמירה זו ודומותיה עשויות להיחוות כמאיימות בקרב יהודים אמריקאים, שמרביתם מחשיבים את הקשר למדינת ישראל כחלק חשוב מזהותם היהודית.

מידע נוסף על המתודולוגיה של הליגה נגד השמצה במיון התקריות האנטישמיות ניתן למצוא כאן.