אחרי 100 שנה: ז'יטומיר התחדשה בספר תורה

לזכרו של ידיד הקהילה הרב החסיד ר' שמואל גוטפדיד עליו השלום • בראשות רב העיר הגה"ח רבי שלמה וילהלם

השם "ז'יטומיר", מעורר בכולנו רטט של קדושה. העיר שנמצאת במערב אוקראינה ונחשבה תמיד כעיר מחוז החולשת על כל ערי הסביבה, היתה מטרופולין של תורה וחסידות במשך שנים ארוכות, וכיהנו בה צדיקים מפורסמים אשר לשמם ולזכרם תאוות כל נפש. גורלה של הקהילה היהודית בעיר היתה כגורלן של הקהילות היהודיות באירופה כולה, ולאחר השואה האיומה נותרו בה אודים עשנים בלבד.

בעשורים האחרונים, שוב החלה השמש לזרוח בעיר ז'יטומיר, והקהילה היהודית שבה, בראשותו של הגאון החסיד רבי שלמה וילהלם שליט"א רב העיר ורב מערב אוקראינה, יחד עם ראשי הקהילה וצוות עוזריו, פורחת שוב כימים מקדם.

ציוני דרך רבים וחשובים, נרשמו בשנים האחרונות בדפי הזוהר של קהילת ז'יטומיר המחדשת כנשר נעוריה, ואחד מהם נרשם בשבוע שעבר, במעמד הכנסת תורה חדש ומהודר, אל בית הכנסת המחודש והמפואר שבעיר. זו אבן דרך בעלת משמעות רבה, שכן על העיר עברו יותר ממאה שנה, מאז זכתה לראות ספר תורה חדש נכנס אל היכל בית הכנסת, והאירוע הוא אפוא בעל ערך ומשקל רב בפריחתה מחדש של הקהילה הוותיקה וההיסטורית.

במעמד הנשגב והמיוחד, השתתפו המונים מקרוב ומרחוק, ויום האירוע היה ליום חגה של העיר כולה. אורחים רבים הגיעו כדי ליטול חלק בחגיגה הגדולה, ובהם שלוחים ורבנים מערי המחוז במערב אוקראינה, ידידים ובני משפחה מאה"ק ומאירופה, שרקדו ושמחו יחד עם בני הקהילה היהודית המקומית, ועמם סטודנטים ממוסדות החינוך ובית היתומים לילדים 'עלומים' שבעיר.

האירוע החל בבית הכנסת העתיק בכפר החינוך "אור אבנר", והמשיך בתהלוכה שמחה לכבודה של תורה אל בית הכנסת המפואר שבמרכז העיר ז'יטומיר, מבנה שעבודות השחזור על אדמת בית הכנסת הישן הסתיימו רק לאחרונה, לשמחתם הרבה של יהודי העיר.

בדבריו הנלהבים, סיפר רבה של מערב אוקראינה והעיר ז'יטומיר הגה"ח רבי שלמה וילהלם: "כשהגענו לראשונה לז'יטומיר לאחר סיום הקומוניזם בשליחותו הקדושה של הרבי מליובאוויטש, עשינו את כל המאמצים להחיות את היהדות בקהילה מפוארת זו. גילינו אז ספרי תורה ישנים רבים, שרובם עתיקים בני יותר ממאה וחמישים שנה. עשינו כמיטב יכולתנו כדי לתקן את ספרי התורה האלו, כדי שיהיו כשרים לקריאה בקהילה כאן ובקהילות שהתפתחו מסביב, אך ככל שהזמן חלף – הלך מצבם של ספרי תורה אלו ופחתו. והנה זכינו למתנת לבם של התורמים החשובים והיקרים, הרב שנייבלג מלונדון ומשפחת גוטפריד מארץ הקודש, אשר בזכותם זוכים אנו לחוג יחד את הכנסתו של ספר תורה מהודר זה".

סיום כתיבת האותיות, נערך בארץ ישראל בידי מרן כ"ק האדמו"ר מבאיאן שליט"א, אשר ידיד הקהילה בז'יטומיר הנגיד הרה"ח ר' שמואל גוטפריד ע"ה, היה מקושר אליו בכל נימי נפשו, ולזכרו הוכנס ספר התורה החדש בז'יטומיר. האדמו"ר שליט"א מסר את ברכתו לבני משפחת גוטפריד, אשר נסעו במיוחד לאוקראינה כדי להשתתף בחגיגה הגדולה, ואל המשלחת הצטרף גם ידיד המשפחה, איש החסד והמעש הרה"ח ר' מאיר פישמן שיחי' מירושלים, אשר תכנן את המסע כולו בפקידת ציוני הצדיקים שבאזור לישועת הכלל והפרט.

שרשרת האירועים סביב מעמד הכנסת ספר התורה, הפיחה רוח חיים בקהילה היהודית המקומית, וגרמה לפרסום רב בקרב תושבי המחוז כולו. התורמים ובני המשפחה, הביעו את הוקרתם לרב הפעלים השליח בכפר שליד ז'יטומיר הרב אברהם ברוך דייטש, אשר פעל ללא לאות להצלחת האירוע, ואירוח האורחים לכבודה של תורה ולזכרו של הרב גוטפריד ע"ה.

ראשי הקהילה הביעו את תקוותם, כי אנשי רוח ורודפי חסד יצטרפו אף הם ליוזמה חשובה זו, של הענקת ספרי תורה מהודרים לקהילות יהודיות הפזורות ברחבי רוסיה ואוקראינה ומדינות נוספות, בהן יש צורך חיוני בספרי תורה חדשים ומהודרים, ואף ישנה עדיפות על פני קהילות מבוססות שבהן ישנם ספרי תורה רבים, עד שחלקם כלל לא בא לידי שימוש. וגדולה מצוות כתיבת ספר תורה, שהיא מצוות עשה האחרונה בתרי"ג המצוות, להגן על עם ישראל להיוושע בתשועת עולמים.

השארת תגובה