ה'סטנדר' שינציח את רבי ישראל סלנט בעיר הולדתו

הרב כלב קרולין וקהילתו החליטו כי ראוי להקים גלעד להנצחה תורנית עם מסר חינוכי, וראש עיריית המחוז ויטליוס גאיליוס נרתם לרעיון

'לזיכרון לאות עולם יונצח בזאת שמו של רבי ישראל ליפקין מסלנט -סלנטר מייסד ומחולל 'תנועת המוסר' ששינה את סדר היום בעולם היהודי, ולימוד המוסר ותיקון המידות הפך בזכותו לחלק חשוב מכור ההיתוך החינוכי של הדורות הבאים בעולמה של תורה והיכלי הישיבות – 'כול עוד הנר דולק אפשר לתקן'; מתוך משנתו החינוכית' – כך נחרט על לוח מתכת בשלוש שפות על גבי סטנדר שעוצב בידי האומן וידוטאס ג'אנוליס והוצב ברחבה במרכז העיר זאגרי שבליטא. עיר הולדתו של מייסד תנועת המוסר רבי ישראל סלנטר. שלט נוסף ובו קורות חייה של הקהילה שאיבדה 3000 מבניה בשואה מוצב בסמוך. בטקס המרגש והצנוע, עקב מגבלות הקורונה באירופה, להסרת הלוט השתתפו; ראש עיריית מחוז ג'וניסקיס מר ויטליוס גאילוס. ראש הקהילה מר סניה קרבליס ועשרות מבני הקהילה המתחדשת.

היוזמה להצבת הגלעד היא של קהילת העיר שְיַאוּלְיַאי הסמוכה ורבם הרב כלב קרולין רבה של ריגה בלטביה חבר 'ועידת רבני אירופה'; 'הקהילה הציבה מונומנטים רבים ברחבי ליטא להנצחת השואה וחבריה עוסקים רבות בשימור בתי העלמין וקברי אחים, ולכן חשבנו שמן הראוי להציב גם גלעד להנצחה תורנית של תלמידי חכמים ומורשתם עם מסר חינוכי. רתמנו את ראש עיריית מחוז ג'וניסקיס מר גאילוס שגילה התלהבות, הקצה שטח והשתתף במימון'.

המנהל הרבני של 'ועידת רבני אירופה' וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הגאון רבי משה לבל שיגר בשם נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט ומאות רבני הועידה מכתב הערכה וברכה חם לקהילה המיוחדת על היוזמה החשובה; 'רבי ישראל סלנטר שהיה מגדולי התורה בדורו יסד את 'תנועת המוסר' במאה התשע עשרה, וחולל מהפיכה בעולם היהודי בהעמידו את חובת האדם בעולמו בלימוד תורת המוסר ואת ההתבוננות והביקורת העצמית כחלק מעבודת ה' של האדם, ובהינתן דגש מיוחד על המצוות שבין אדם לחברו.

'דווקא בימים אלו בהם שנאת האדם הפכה למצער לדגל שמתנוסס לשמצה במקומות רבים מדי בעולמינו, אנו רואים בהנצחת שמו בעיר הולדתו של רבי ישראל סלנטר כתשובה חשובה וסמלית לכך, פעולה שתרבה אהבה ואחוה בין אדם לזולתו, ולהזכיר לכולנו את חובתנו כבני אדם בעולמו של הקב"ה – אנו מאד מעריכים את היוזמה ומלאי תקוה שהיא גם תגבש את קהילתכם ושתראו ברכה בכל מעשיכם'.

השארת תגובה