קבלני חיפה: אחריות ממשלתית – לא פקידותית

יו"ר ארגון קבלני מחוז חיפה: "אנחנו בעיצומו של מהלך נרחב להארכת תוקפה של תמ"א 38 – לא נעצור במנהל התכנון, חיי האזרחים הם באחריות הממשלה ולא הפקידות"

חיים פייגלין מנדל שקל ראול סרוגו. צילום פוטו חנין גנה
חיים פייגלין מנדל שקל ראול סרוגו. צילום פוטו חנין גנה

"לא נוותר על תמ"א 38, אנחנו בעיצומו של מהלך נרחב שמטרתו לכנס בדחיפות את המועצה הארצית לתכנון ולבנייה על מנת לדון בהארכת תוקפה של התוכנית, נפעל בנושא גם מול הממשלה החדשה שתורכב ולא נרים ידיים.  בסופו של יום ממשלת ישראל אחראית על חיי האזרחיות והאזרחים במדינה עם כל הכבוד לפקיד או פקידה בכירים ככל שיהיו במשרד הפנים", כך אמר חיים פייגלין, יו"ר ארגון קבלני מחוז חיפה וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ, באסיפה הכללית של הארגון שהתכנסה אתמול בחיפה.

פייגלין ציין, כי התאחדות הקבלנים בוני הארץ וגם הארגונים המקומיים פועלים להארכת תוקפה של תמ"א 38 מול מנהל התכנון, ובינתיים המנהל נחוש לסיים את התוכנית באוקטובר 2022. "לא נרים ידיים, נמשיך להיאבק מול רשויות המדינה ומול הממשלה על התמ"א כי זו תכנית שמצילה חיים, יש לה ערך ביטחוני ולא רק נדל"ני ומכאן חשיבותה. אם תהיה חלופה ראויה ומתפקדת לתמ"א 38 אנחנו לא נתנגד, אבל כל עוד לא אושרה אחת כזו והוכחה ההיתכנות שלה, אסור לבטל את התמ"א", לדבריו.

פייגלין התייחס באסיפה הכללית גם למצב ענף הבנייה פוסט הקורונה, ואמר כי "מצב הענף כיום טוב יחסית, יש גופים שיגידו טוב מאוד. להתאחדות הקבלנים בוני הארץ יש חלק גדול בכך – פעלנו לכל אורך תקופת הקורונה למען הענף והשגנו הישגים חסרי תקדים. ראשית, לראשונה הוכר הענף כחיוני למשק. הצלחנו להחריג את הענף מתקנות שעת חירום והתאפשר לו להמשיך לפעול כענף חיוני כשכל המשק היה מושבת. סייענו לקבלנים לקבל היתרי בנייה, טפסי 4, ולקדם את הליכי הרישוי מול ועדות התכנון. באופן כללי במשבר זו היתה שעתה היפה של ההתאחדות, דאגנו וקידמנו את הענף והענקנו תמיכה לכל ארגוני הקבלנים המקומיים בארץ".

מנדל שקד, מנכ"ל ארגון קבלני חיפה, הוסיף בהקשר זה כי "בשבועות הראשונים של הקורונה פעלנו בארגון קבלני חיפה במתכונת משוגעת – מ-6:00 בבוקר עד 24:00 בלילה. כל טלפון נענה והשואל קיבל תשובה במקום. סייענו לקבלנים להשיג אישורים להמשך עבודה, עזרנו בהתנהלות מול רשויות מקומיות שבתחילה לא היו ערוכות לפעול – ההתנהלות נעשתה בזום או בטלפון, עזרנו בכל נושא העובדים הפלסטינים. ובסיום התקופה הצלחנו לגייס 40 חברים חדשים לארגון – וזו חותמת ותעודה לעבודה הטובה שנעשתה ".

האסיפה הכללית אישרה את המשך כהונתה של הנהלת ארגון קבלני חיפה בראשות היו"ר פייגלין לעוד 3 שנים. מנדל שקד הודיע על פרישתו מתפקיד מנכ"ל הארגון אחרי 20 שנה בתפקיד, מחליפו הינו שי גרשי שנתמנה בשלב זה כסמנכ"ל הארגון. גרשי הוא סגן אלוף לשעבר בצה"ל ששירת במשך 27 שנה ובתפקידיו האחרונים היה מפקד גדוד ההובלה הצפוני וסגן מפקד מרכז ההובלה.

פייגלין הוסיף עוד, כי "ברקע האירועים והמתיחות בין יהודים וערבים שהתרחשו בחודש האחרון, ענף הבנייה הוא דוגמא ומופת לדו קיום. יש בו יחסי גומלין טובים בין כל הדתות ואני קורא לכולם לשמור על הדו קיום היקר הזה לטובת כל ענף הבנייה".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התייחס אף הוא למאבק על תמ"א 38 ואמר כי "ההתאחדות מנהלת קמפיין מסיבי בכל הגזרות כדי להאריך את תוקף התוכנית – בתקשורת, בצינורות המדיניים, מול הפקידות, מול הציבור ובהיבטים המשפטיים. שלחנו מכתב למועצה הארצית וביקשנו שתתכנס ותדון בהארכת התמ"א משום שמאז ההחלטה לסיימה השתנו שני דברים מהותיים: למרות הבטחות שקיבלנו מהממשלה, עד היום לא אושרה שום חלופה ראויה, ושנית קיבלנו קריאת השכמה  רצינית מהחמאס שירה טילים למרכז הארץ. כל ההרוגים מהפגיעות הישירות היו אנשים ללא ממ"ד, ואנחנו סבורים שהחיים קודמים לכל. בנוסף, התמ"א 38 היא הרי תוכנית לחיזוק מפני רעידות אדמה ולפי תרחישים שהוצגו לנו זה רק עניין של זמן עד שתתרחש בישראל רעידת אדמה חמורה שתחריב ערים שלמות. הכתובת היא על הקיר, המדינה צריכה להגן על אזרחיה ואנחנו נילחם כדי שזה יקרה".

סרוגו הוסיף, כי "ענף הבנייה לא קיבל עדיין את ההכרה שהוא ראוי לה מצד הרשויות של המדינה, אנחנו בוני הארץ, אנחנו הקטר של המשק, אם תהיה צמיחה בענף אז תהיה צמיחה בכל כלכלת ישראל, הגיע הזמן כי גורמים בענף הבנייה יקבלו פרס ישראל וידליקו משואה ביום העצמאות".

גם רועי לוי, ראש העיר נשר, דיבר בשבחה של תמ"א 38 ואמר כי היא לא רק צורך בענף הנדל"ן, היא תוכנית בעלת צורך ביטחוני. ראינו את זה בסבב הלחימה האחרון, מתקפות הטילים על מרכז הארץ, על אשקלון, אשדוד וכל עוטף עזה. את כמות הטילים שספגנו במשך 11 ימי הלחימה אנחנו במחוז חיפה עלולים לקבל ביום אחד מחיזבאללה, הוצגו לנו תרחישים כאלה והם תרחישים קשים מאוד. יש במחוז אוכלוסיה מבוגרת שלא מסוגלת להגיע למקלטים ומי שאין לו מרחב מוגן בבית פשוט לא יהיה מוגן ויהיה חשוף לטילים". לוי הוסיף כי "ראשי הערים והקבלנים הם שותפים לבניית הארץ – לקבלנים יש את הידע המקצועי והיכולת לבנות, וראשי הערים קיבלו מהציבור את המנדט לאפשר זאת ולעודד את הבנייה בערים". ראש עיריית נשר ציין כי אולי בעירו אין כדאיות כלכלית ליזמים לבצע התחדשות עירונית, אך לשם כך הוא מוכן להוסיף קרקע משלימה ככל שתידרש כדי להוציא את הפרויקטים לפועל. "בשאלה של פקקים ועומס על התשתיות שעלולה לגרום התמ"א – אל מול השיקולים הביטחוניים, אני בוחר בחיים", אמר.

אתגרי התכנון בחיפה

בכנס התקיים גם פאנל בהשתתפות איתמר בן דוד יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, ומיכאל אלפר יו"ר הוועדה המקומית חיפה. השניים דיברו עם חיים פייגלין על אתגרי התכנון בעיר ובמחוז חיפה ועל שיתוף הפעולה בין כל הגורמים. לדברי פייגלין, "ניתן לומר שהוועדה המחוזית חיפה מתפקדת כראוי, , מאושרות תוכניות גדולות והשיח מול הוועדה המחוזית תקין. מנגד, מול הוועדה המקומית חיפה התמונה מעט שונה. התקשורת שלה מול היזמים לוקה בחסר, וכך גם תפקוד הוועדה בתחום היתרי הבנייה ואישור תוכניות. יש הרבה יזמים  שמעוניינים לבנות בחיפה, אך לא מתאפשר להם, וחבל", אמר פייגלין.

לדברי בן דוד, "העתיד בחיפה יפה מאוד ואני חושב שגם ההווה לא רע. נעשים הרבה דברים בתחום הבנייה בעיר חיפה וגם במחוז, נעשות פעולות בקני מידה שונים. השבוע פורסם דוח מינהל התכנון שהראה כי מחוז חיפה נמצא בראש המדדים הכמותיים של אישורי תוכניות, זמן הטיפול שלנו בבקשות מצוין – כשנתיים בממוצע לאישור תוכנית אבל כמעט כל התוכניות מאושרות בתוך 18 חודשים. אנחנו משקיעים בתוכניות כוללניות, מצליחים לייצר התחדשות עירונית בפריפריה ועוד. אנחנו לא מורידים את הרגל מהגז וכל הזמן מנסים לייצר עוד ועוד תוכניות. כמובן שיש עדיין מה לשפר בוועדה המחוזית וגם במקומית ואנחנו מכוונים לשם".

מיכאל אלפר הוסיף, כי "מדיניות ראש העיר והחזון שלה זה בינוי בעיקר בשכונות החוף, איפה שיש פוטנציאל להתחדשות. היא לא מאשרת אוסף יזמויות שנוצרו כתוצאות מיכולת היזם להחתים דיירים, אלא רק מתחמים שלמים של התחדשות עירונית שנותנים פתרונות לצרכי ציבור. אישרנו את תוכנית חפ 2000 שיוצרת מסגרת ברורה ליזמים ושמאפשרת קבלת החלטות, אישרנו מסמך מדיניות לתמ"א 38 שמייצר ודאות גם אם היא לא טובה ליזמים בחלק מהאזורים, הוא מאפשר ודאות ליזמים ולנו להתמודד עם התנגדויות. לפי דוח מנהל התכנון יש 269 אתרי בנייה פעילים בעיר, ב-2020 הוצאנו 30% יותר היתרים מב-2019, וחיפה היא שיאנית בתמ"א 38/2. עשינו שינויים מרחיקי לכת בוועדה המקומית והם נושאים פרי".

פייגלין סיכם את הכנס ואמר, כי "אוכלוסיית ישראל הכפילה עצמה בעשורים האחרונים מ-4.5 מיליון תושבים ליותר מ-9 מיליון כיום, והיא הולכת להכפיל את עצמה שוב מ-9 מיליון ל-18 מיליון בעשורים הבאים. זאת תהיה דרמה של ממש ואופרה לגמרי אחרת. צריך לבנות כ-3 מיליון דירות בארץ כדי לעמוד ביעדים האסטרטגיים של הממשלה ובגידול הדמוגרפי, ואם לא יינתנו לקבלנים זכויות מספקות וכלים בעיקר בתחום המגורים, מחירי הדיור ירקיעו שחקים. אנו רואים זאת כבר כיום במחירי הקרקעות המאמירים והולכים במכרזי רמ"י. אם המגמה תמשיך גם בחיפה, יהיה בלתי נסבל לגור בעיר, זוגות צעירים לא יצליחו למצוא את עתידם בעיר וינטשו. לאור זאת אני קורא לראש עיריית חיפה וליו"ר הוועדה המקומית בה לחשב מסלול מחדש ולאפשר לקבלנים את כל הכלים האפשריים כדי לבנות בצורה מועצמת יותר בעיר חיפה. אני מקווה לשיתוף פעולה טוב יותר בין הקבלנים למנגנוני התכנון והבנייה בעיר מצוין".

השארת תגובה