נמצא: האקדח שעמנואל מורנו 'החרים'

גיבור ישראל הי"ד הקדוש עמנואל מורנו, שהיה לוחם עז ומחושב, גילה גם פן שובב – כשסיפר שאת האקדח אותו החרים בחטיפת מוסטאפה דיראני – החביא • כעת נמצא האקדח

האקדח שעמנואל מורנו 'החרים'
האקדח שעמנואל מורנו 'החרים'

סיירת מטכ”ל החלה בפינוי בסיס סירקין בו שהתה היחידה מימיה הראשונים של מדינת ישראל, לקראת מעבר לבסיס חדש ומשודרג בדרום הארץ.

אלא שאיש לא תיאר לעצמו מה ימצאו בעת הפינוי ההיסטורי: האקדח שהטמין הלוחם האגדי עמנואל מורנו הי”ד – שתמונתו אסורה עד היום בפרסום – לפני עשרות שנים, ליד חדר האוכל של היחידה.

וכך מספר סא”ל אורי שכטר, שפרסם את הסיפור בדך הפייסבוק שלו, תחת הכותרת “דרישת שלום מחוייכת מעמנואל מורנו ז”ל”:

“בשנת 1986 נפל הנווט רון ארד בשבי ארגון המחבלים של תנועת אמל בלבנון, שבראשו עמד מוסטפא דיראני. בעקבות כך אספה קהילת המודיעין הישראלית מידע על דיראני, בעידודו וביוזמתו של ראש אמ”ן, האלוף אורי שגיא, בשל מעורבותו של דיראני בחטיפת ארד.

סיירת מטכ”ל, בפיקוד דורון אביטל, החלה להתאמן על חטיפתו של דיראני מביתו בכפר קסר נבא, שבעמק הבקאע בדרום לבנון, המרוחק כשמונים קילומטרים מגבול ישראל. הכוח הפושט כלל בתוכו פרט לאביטל, את מחליפו המיועד כמפקד היחידה, שחר ארגמן, וכן את מפקד כוח האבטחה ההיקפי, הרצי הלוי, ומפקד הכוח האמון על ביצוע ההשתלטות על דיראני בביתו, ליאור לוטן.

בין הלוחמים בכוח הפושט היה עמנואל מורנו ז”ל. לוחם אחר אשר צוות לכוח אבטחה שחיכה במסוקים היה ניר פורז ז”ל (נהרג בניסיון החילוץ של נחשון וקסמן).

בליל ה-21 במאי 1994 הוטס כוח היחידה בשני מסוקי יסעור אל תוך עמק הבקעא, אזור הררי בעומק לבנון. על הכוח חיפו מטוסי ומסוקי קרב של חיל האוויר. הכוח נע למשימתו באופן רכוב, ובקרבת הכפר עברו לתנועה רגלית. כוח היחידה התגנב לקרבת הבית ובעוד כוח האבטחה בפיקוד הלוי התפרס מסביב לבית, פרץ הכוח בפיקוד לוטן לתוך ביתו של דיראני.

בחדר השינה השתלטו הלוחמים, ולוטן בראשם על דיראני ועל אשתו שגילו התנגדות. שאר הכוח השתלט על שומרי ראשו ובני המשפחה הנוספים שבבית. הלוחמים אספו בבית חומרי מודיעין ומסמכים רבים וכן נאספו 4 אקדחים מהבית.

כשהגיעו ליחידה, בתחקיר התברר שהגיעו רק 3 אקדחים. כולם הסתכלו על מורנו בחשד… הוא הרי היה ידוע בשטותניקיות שלו. בחיוך קסום הוא אמר שאין לו מושג…

שנים אחר כך, באחד מפק”לי הקפה עם הח’ברה הוא סיפר שהוא קבר את האקדח שלקח למזכרת מאחורי חדר האוכל של היחידה.

בימים אלו, היחידה עוברת ממשכנה הישן בסרקין לדרום. ביום רביעי, במהלך עבודות הפירוק, מאחורי חדר האוכל, ניחשתם נכון – נמצא האקדח האבוד.

וכך 27 שנה אחרי המבצע ו-15 שנה אחרי שנהרג – מורנו שלח לנו דרישת שלום מחויכת”.

השארת תגובה