בליעת חפץ זר אצל ילדים – זיהוי ודרכי טיפול ראשוניות

דר שי שניידר
דר שי שניידר

לאחרונה, דווח על פעוט בן 3 שפונה בבהילות לבית חולים במצב קשה בשל בליעת סוללת כפתור. בליעה של סוללות מסוג זה, אשר נפוצות מאד בסביבה הביתית במגוון רחב של מוצרים כמו שעונים, מכשירי שמיעה, משקלים ביתיים, מכשירים רפואיים ביתיים, מחשבונים ומשחקי ילדים רבים, הינה מסוכנת ביותר והטיפול הטוב ביותר הוא מניעה.
החלפת סוללות בנוכחות ילדים אינה מומלצת וחשוב לוודא שתא הסוללות מאובטח עם בורג או מנגנון נעילה ייעודי. בשל מרכיבי הסוללה והפעילות הכימית הנוצרת במגע עם הרקמה, סוללת כפתור שנתקעת בוושט עלולה להסב נזק אדיר לוושט, לרקמות הסמוכות ולכלי דם. אירוע כזה עלול להידרדר במהירות למצב מסכן חיים בתוך שעות ספורות. גם אידרה או כל עצם אחרת שנבלעת בטעות עלולה להינעץ במבנים השונים של הגרון ולגרום לכאב עז ולזיהומים. גופים זרים נוספים כמו מטבעות, גרעינים, סיכות, בלונים, אבנים, חרוזים וחפצים קטנים אחרים מהווים סכנה עבור ילדים שכחלק מהתפתחותם התקינה, נוטים לחקור חומרים שונים בסביבתם באמצעות הכנסתם לפה, לאוזן או לאף. בשונה משאיפת גוף זר לתוך קנה הנשימה, בליעת גוף זר איננה גורמת לחנק או לדלקות ריאה. ריור פתאומי, כאב או קושי בבליעה הינם סימנים אשר צריכים לעורר חשד לגוף זר שנתקע בוושט אצל פעוטות.
הטיפול הרפואי הראשוני נגזר קודם כל מאבחון מדויק המתבצע לאחר תשאול מקיף ובדיקה גופנית יסודית, הכוללת בדרך כלל גם הערכה אנדוסקופית של אזור הכניסה לוושט באמצעות סיב אופטי דק וגמיש. לעיתים, יש צורך בבדיקות עזר דוגמת צילום רנטגן צוואר או טומוגרפיה ממוחשבת (CT). חשוב מאד שאיתור מיקומו המדויק של הגוף הזר יעשה בהקדם האפשרי על ידי רופא אף אוזן גרון מנוסה, על מנת לאפשר שליפה מהירה ובטוחה. טיב הגוף הזר ומיקומו יקבעו אם שליפתו תיעשה במרפאה או בסיוע כלים ייעודיים בחדר הניתוח. אם יש חשד שמדובר בסוללה שנתקעה בוושט, יש לפנות בדחיפות לבית חולים.

הכותב הינו מומחה א.א.ג ביחידה לניתוחים אנדוסקופים של האף, סינוסים ובסיס הגולגולת ומנהל מוקד א.ר.ם URGENT!, בא.ר.ם – המרכז הרפואי הרב תחומי לרפואת א.א.ג אסותא, רמת החייל

השארת תגובה