מחיר למתמגן: תוכנית חירום לאומית

"על הממשלה להיערך לתוכנית חירום מיידית במטרה להקים חדרי מיגון למבנים ישנים בעורף"

ניר שמול- מנכל חברת שניר. צילום תומר פדר
ניר שמול- מנכל חברת שניר. צילום תומר פדר

על רקע מטחי הטילים על שטחים נרחבים במדינת ישראל, אין מנוס מלבצע תוכנית חירום לאומית לתוספת של מאות אלפי ממ"דים גם בפריפריה וחיזוק מוסדות חינוך ומבני ציבור ללא מרחבים מוגנים.

נדרש "חיסון " מידי לעורף הישראלי החשוף לטילים. אירועי הימים האחרונים ומטחי הטילים הבלתי פוסקים על למעלה מ 50 אחוז משטחי מדינת ישראל מחייבים יציאה מיידית לתוכנית חירום לאומית בתחום הנדל"ן".

על הממשלה והכנסת לקבל החלטות יוצאות דופן במטרה להגן על מאות אלפי משפחות אשר חיות ללא ממ"דים וללא מרחבים מוגנים ובנוסף לכך למצוא פתרונות למוסדות ציבור, בתי ספר וגני ילדים שאין בהם מרחב מוגן".

דרגת החשיבות של נושא זהה לתהליך שבו אישרו בתהליך חירום את ייבוא החיסונים ויישום חיסון רוחבי של כל הציבור בתקופת הקורונה, כך עלינו לפעול בימים אלו ממש.

תוכנית החירום צרכה לכלול את הסעיפים הבאים:
1 הגדרת חיזוק העורף בדגש על הפריפריה וקו העימות כפרויקט לאומי והקצאת עשרות מיליארדי שקלים מתקציב המדינה, לטובת הקמה מיידית של חדרי מיגון ומרחבים מוגנים למבנים ישנים בעורף.

2 מתן הטבות מיסוי ובונוסים לחברות קבלניות ויזמיות שיסכימו לבצע את החיזוק הנדרש למבנים ולהקמה של חדרי מיגון, בדומה להטבות שהשר המנוח אריאל שרון בתפקידו כשר השיכון אישר בזמנו בשנות ה 90 עם גלי העלייה הגדולים ממדינות חבר העמים.

3 אישור מידי משפטי בהליך מזורז של תוספת של עשרות אלפי יחידות דיור באזורי הביקוש, תמורת התחייבות של היזמים והקבלנים לחיזוק מבנים בעורף בדגש על אזורים בקו העימות ואזורים שאין בהם כדאיות כלכלית לביצוע תוכניות תמ"א.

4 הגדרת ענף ההתחדשות העירונית כמשק לשעת חירום ועידוד יזמים להקמה של פרויקטים בסיווג של פינוי בינוי והתחדשות עירונית, בהליכים מזורזים במסגרת ועדות מיוחדות שיוקמו בדומה לוועדות תכנון ובנייה שהוקמו בתקופת השר כחלון.

5 חידוש פרויקט בקטגוריה של תמ"א 38 במרכזי הערים, כיוון שהיא עתידה להסתיים בשנתיים הקרובות וזאת לאור ההחלטה של הקפאת הרעיון לסיומה.

6 העצמת זכויות בכל פרויקט של התחדשות עירונית במסגרת אישורים של "שבס" עד ל 40 אחוז ולא 20 אחוז כפי שנהוג כיום.

7 הקמת קרנות ריט המיועדות להשקעה בנדל"ן בפריפריה תוך מתן הטבות מיסוי ומענקים לקרנות שיתחייבו להקים מרחבים מוגנים בישראל בתוך תקופה קצרה.

8 הקמת חברה ממשלתית לנושא מיגון העורף בדומה לחברת "דירה להשכיר" שהוקמה במטרה לעודד דיור להשכרה בישראל ועידוד חברות יזמיות לפרויקטים בסגנון BOT בה המדינה מעניקה את הזכות ליזם לבנות על חשבונו את החיזוק בתמורה לשכר דירה בשנים הבאות, בדומה לכביש 6 שנבנה בשיטה דומה .אופציה זו מתאימה לגמרי למוסדות ציבוריים ולמבני חינוך שאין בהם מיגון.

9 הקמה של מגדלי מגורים מסחר ומשרדים במתחמי חינוך ומבנים ציבוריים, הפעילים לכמות מצומצמת של שעות ביום. המדינה מחזיקה קרקעות רבים בסמוך למבנים אלו ואפשר לשקול עירוב שימושים רחב הכולל בית ספר, מסחר, מגורים ותעסוקה באותו תא שטח בדומה למה שקורה במדינות רבות בעולם. גם העיר תל אביב מעודדת עירוב שימושים בבניינים ובמתחמים רבים. כתוצאה מכך נקבל עשרות אלפי דירות חדשות שיאפשרו חיזוק והקמה של מרחבים מוגנים במבנים רבים שנמצאים ללא מיגון וגם נוסיף מלאי דירות משמעותי שיכול לסייע בהורדת מחירי הנדל"ן בישראל.

אותה מערכת כיפת ברזל שמגנה על העורף בצורה מעוררת השתאות ובדומה לראש היהודי שהמציא המצאות רבות ומצא אף פתרון למנהרות, חייבת להיות מופעלת כרגע גם בשוק הנדל"ן בישראל במטרה לחסוך בחיי אדם, בכסף ומשאבים עצומים שהמדינה מוציאה על יום מלחמה בודד.
"שערו בנפשכם כיצד המצב היה נראה אחרת כאשר יש כיפת ברזל בשמיים וכיפת ברזל נדל"נית שמגנה על האנשים בבתיהם" אומר ניר שמול מנכ"ל חברת שניר .

כותב המאמר הינו מנכ"ל חברת שניר – המתמחה בשיווק נדל"ן.

השארת תגובה