לראשונה במועצת אירופה: 'יום שחרור והצלה'

'על השולחן בחדרו של היטלר ימ"ש היה גלובוס ועליו מספרי היהודים שפקד להשמיד עד האחרון שבהם – 'יום השחרור וההצלה' שיזם הנגיד היהודי גבריאל גרמן זכרייב הוא של כולנו, כל יהודי העולם, כולנו ניצולי השואה'

הגרימ לאו בטקס הכנסת ספר תורה לזכר קדושי השואה בכנסת צילום אלי סגל
הגרימ לאו בטקס הכנסת ספר תורה לזכר קדושי השואה בכנסת צילום אלי סגל

'הביטו, אני במקום הזה בתור ניצול שואה, ניצול השואה הצעיר ביותר ממחנה הריכוז בוכנוואלד שבגרמניה. אבל למען האמת כל יהודי העולם. גם אחרי השחרור לפני 76 שנים. וגם היום, הם בעצם ניצולי השואה – כך אמר בכאב הרב הראשי הגאון רבי ישראל מאיר לאו יו"ר מועצת 'יד ושם' בדברים ששיגר לקראת הכינוס המיוחד שיזמה 'ועידת רבני אירופה' לראשונה במועצת אירופה בשטרסבורג, לציון 76 שנים ל'יום השחרור וההצלה' של שארית הפליטה מציפורני הנאצים.

בכינוס המיוחד יישאו דברים; סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של צרפת הרב חיים קורסיה. סגן המזכיר הכללי של מועצת אירופה מר ביורן ברג. דובר מועצת אירופה דניאל הולטגן. גב' נטלי רוס מנהל בכירה באחד ממותגי העל בצרפת. ומר מארק הלטר סופר ופילוסוף מפורסם שנולד בורשה ובמהלך מלחמת העולם השנייה נמלט עם הוריו מגטו ורשה לאוקראינה, מוסקבה ואוזבקיסטן. באירוע המיוחד ישא דברים גם האימאם חסן שלגומי, ראש ועידת האימאמים הצרפתיים שהתארח בעבר בכנסת והצהיר לא אחת על תמיכה בישראל והתנגדות נחושה לטרור. הוא אף הביע את עמדתו נגד תנועת ה-BDS, והצהיר בשומרון כי תמיכה בפעילות תנועת החרם הזו נוגדת את חוקי הקוראן.

הגרי"מ לאו אמר 'מדוע אני אומר כי כל יהודי העולם. גם אחרי השחרור לפני 76 שנים. וגם היום, הם בעצם ניצולי השואה!? בחדר הלימוד של אדולף היטלר ימ"ש היה מונח גלובוס, ועל הגלובוס היו מודפסים המון מספרים בדיו שחור, דיו שחור! המון המון מספרים. כל מדינה שעל הגלובוס הייתה ממוספרת. ראש עיריית ניו יורק הידוע, מר אד קוץ' אמר לי שהוא ראה בעיניו את הגלובוס הזה בתצוגה. מר קוץ' שאל את המדריך שהראה להם את התצוגה, "מה המספרים האלו המוטבעים על הגלובוס הזה?" והמדריך הסביר שהיטלר נתן הוראת משימה ביום הראשון של המלחמה, ב-1 לספטמבר 1939 לרשום בדיוק מרבי את מספר היהודים שבכל מדינות העולם, אפילו על יהודי אחד באלבניה, הוא לא ויתר! והוא לא התכוון לסיים את המלחמה עד שתסתיים מלאכת טיהור הגלובוס מכל המספרים האלו. שלא יישאר אפילו יהודי אחד, כולל היהודים שהתגוררו באמריקה. ולכן, כל יהודי העולם שהם בנים ונינים של אותם יהודים שהיו אז בעולם הם בעצם ניצולי שואה!.

'כל אלו הם בעצם ניצולים, כל אלו, כמו ידידי היקר מר גבריאל גרמן זכרייב, שיזם את תאריך כ"ו באייר כ'יום השחרור וההצלה', שהוא בעצם התאריך היהודי לסיום מלחמת עולם השנייה.

'מאז, אנחנו ניצולים, כולנו, כל היהודים. עכשיו אתם מבינים כמה חשוב התאריך הזו. התאריך היהודי בדווקא ולא 9 למאי, כ"ו באייר הוא היום הנכון! – תתבוננו במסורת היהדות, בחיים היהודיים, ערכנו לא מכבר ליל הסדר, בשביל הניצולים. העם שניצל מפרעה, ממצרים, 3200 שנה אחרי השחרור ואנו יושבים סביב השולחן ואוכלים מצה. כדי לזכור את התאריך היהודי של הניצולים. כך גם בחג החנוכה אותו אנו חוגגים בכ"ה בכסליו, ניצלנו מאנטיוכוס אפיפנס, אנו זוכרים את יהודה המכבי.

'תסתכלו עכשיו, ותבינו, כמה מר זכרייב צודק – אמר הגרי"מ לאו – אנחנו חייבים לציין את התאריך הזה כדי להדגיש ולהרגיש שכולנו ניצלנו! וזהו מסר חשוב שלנו לכל העולם כולו, לא להישאר אדישים, אל תעמוד על דם רעיך. כשרואים משהו רע כמו אנטישמיות, צריך להילחם, חובה למנוע ולמגר, לפני שהמורסה מתפתחת ולדכא ולהדביר במקום שהיא התפתחה! בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם, אבל אסור לסמוך על הנס! אנו רוצים לחיות! אנו רוצים להתקיים! אנו רוצים שלום! לכן צריך לקום לפעול, לכן צריך לעשות מה שמר גבריאל גרמן עושה!'.

תפילות ואירועים לציון 'יום השחרור וההצלה' יתקיימו בישראל בסין ובמוסקבה בארגנטינה אוסטרליה בארה"ב בתוניסיה ובשבדיה ובמדינות נוספות בהן ניתן לקיים אירועים ולהתכנס בבתי הכנסת. כמסורת מאז החלה היוזמה לציון 'יום השחרור וההצלה' תתקיים העצרת המרכזית ברחבת הכותל בליל שישי הקרוב. בעצרת שתתקיים בחסות 'ועידת רבני אירופה' והקרן למורשת הכותל ישתתפו בשידור חי מאות מרבני ישראל והתפוצות ואישי ציבור. הרבנים יישאו תפילה לרפואת חולי המגיפה הנוראה שעדיין מקננת רבות באירופה. ביוזמת נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט ביום חמישי במלאות שבעה לאסון מירון יינשאו תפילות לעילוי נשמותיהם של הנספים ז"ל ולרפואת הפצועים הי"ו.

במלון 'רדיסון רויאל' מול 'הבית הלבן' במרכז מוסקבה יתכנסו ביום ראשון הרבנים הראשיים לרוסיה נציגי לשכת הנשיא חברי הפרלמנט הסנאט ואנשי אקדמיה ליום עיון בנושא 'יום השחרור וההצלה'. בפני המשתתפים יישאו דברים; פרופ' אברהם בלומנפלד, מייסד ומנהל המרכז ללימוד יהדות בוינה על 'הכרת הטוב ותיקון עולם'. פרופ' בוריס קוסוי סגן רקטור האוניברסיטה היהודית באודסה. פרופ' קיריל פפרמן ראש המכון לחקר השואה במחלקה למורשת ישראל באוניברסיטת אריאל ואישים נוספים.

במסיבת עיתונאים לקראת התפילות והאירועים אמר יוזם ציון 'יום השחרור וההצלה' מר גבריאל גרמן זכרייב אמר כי: 'בפתרון הסופי רצו להשמיד את כולנו יחד, אנחנו עם אחד וחייבים להיות מאוחדים גם ב'חיים'. נמשיך ביתר שאת וביתר עוז להטמיע את המסר הזה בכל רחבי תבל'

השארת תגובה