הצצה מיוחדת: ׳לשובע ולא לרזון'

ביוזמת איש החסד הרב חונא דייטש חולקו אלפי סלי מזון במבצע מיוחד של מיזם ׳לשובע ולא לרזון׳ • ״בזכותכם המקרר שלי יתמלא לשבת ולשאר ימות השבוע״ • התורמים, המארגנים, התפילות, ושינוע החלוקות

את היארצייט השנתי של הצדיק רבי ישעייל׳ה מקרעסטיר זצוק״ל ציינו רבים ברחבי הארץ והעולם. סעודות מפוארות נערכו בריכוזים שונים, ועם ישראל כולו התאחד בחיבור שמימי לפעול ישועות על ידי הצדיק רבי ישעי׳ה בן רבי משה. אך יש מי שבחר דווקא ביום היארצייט ללכת בדרכיו של הצדיק ולהמשיך את מורשתו שהשאיר אחריו מהעיירה הצנועה בהונגריה אל הערים הגדולות בארץ ישראל.

זה קרה לפני כשנה. בחסות הקורונה שחוללה שמות בקרב בני ישראל. רבים אשר נשארו בבית ולא יכלו לצאת להתפרנס – נקלעו למצב קשה ואף הגיעו לעיתים לפת לחם. מרבית הפניות של אותם משפחות מעוטי יכולת שנקלעו למצוקה, התנקזו אל פתחו של איש החסד המופלא הרב חונא דייטש שליט״א, אשר ידוע בלבו החם לכל דבר שקשור לחסד וסיוע לזולת.

שנה של חסד

״הפניות היו מרובות ברמה היסטרית שמעולם לא נתקלתי״, מספר לנו איש החסד הרב חונא דייטש בכאב, ״היו אלו אנשים מכובדים שהתרגלתי לקבל מהם תרומות למיזמים שונים שאני מתרים, ואילו כאן הם פנו אליי, הסבירו את מצבם הקשה ובקשו עזרה. כשראיתי את מה שקורה הבנתי שחייבים לעשות פה משהו ולו בשביל להכניס שמחה לבתים שכאלו.

״יחד עם ידידים ואנשי מעשה פתחנו את מיזם לשובע ולא לרזון אשר התחיל כמיזם חד פעמי אך עד מהרה הפך לחלוקה קבועה בחגים ובזמנים מיוחדים. ביארצייט של הרה״ק ר׳ ישעייל׳ה עשינו את החלוקה הראשונה שכללה בעיקר מוצרי בשר עופות ודגים, והכניסה אור לאותם בתים שהיו ריקים מכל. לאחר מכן בחג השבועות חילקנו בסייעתא דשמייא למאות משפחות סל עמוס במוצרי חלב וחד פעמי. קיבלתי אז תגובות רבות מאנשים שאמרו שהשנה הם חשבון לוותר על רכישת מוצרי חלב בשל המצב הכלכלי, אבל בזכות החלוקה הם זכו לשמחת חג ולאושר של בני המשפחה.

״בחג הסוכות חילקנו מארז מכובד של מוצרי בשר ושאר מוצרי יסוד. בי״א חשוון יומא דהילולא של מאמע רחל ע״ה זכינו לחלק מאות סלים למשפחות שהיו בבידודים ומעוטי יכולת. חלוקות נוספות ערכנו בחנוכה, ט״ו בשבט ובפורים״.

מה היה מיוחד בחלוקת סלי המזון שעשיתם השבוע?

״ראשית זה היה מרגש לסגור מעגל של שנה של חלוקות שכאלו״ מספר בסיפוק איש החסד ר׳ חונא דייטש, ״המתנדבים והתורמים הרבים מתחברים מפעם לפעם יותר ויותר למעגל החסד, והם שמחים לקחת חלק איתנו במיזם הנפלא של ׳לשובע ולא לרזון׳. הפעם בחלוקה הזו בחרנו ליצור קשר עם ראשי הקהילות ולקבל מהם רשימה של משפחות מעוטי יכולת על מנת שאכן ניתן את הסלים למי שזקוק. ב״ה כיום מגיפה הקורונה עוזבת אותנו ואין כמעט משפחות בבידודים, אבל עמך ישראל עדיין במצב כלכלי לא פשוט ואנחנו כאן בשביל לדאוג לאותם משפחות שאין מי שידאג להם.

״קיבלנו את הרשימה מראשי הקהילות ופעלנו שאותם המשפחות יקבלו את הסלים בצורה הכי מכובדת שקיימת. הם אפילו לא ידעו שהם אמורים לקבל. הסלים הגיעו אליהם בעזרת מערך שינוע של ארגון ׳עזר מציון׳ יחד עם המתנדבים המופלאים והרב אלי סיטרוק שדאגו להביא את הסלים עד הבית בצורה מכובדת ביותר.

״התגובות לא אחרו לבוא. כאן זו משפחה שכבר כמה שבתות מסתפקים במרק עוף בשביל להתבשר והם נהנו לראשונה אחרי הרבה זמן לקבל מנות בשר איכותיות ועופות ודגים, וכאן זו משפחה שדווקא מוצרי היסוד עזרו להם יותר מהכל. התרגשנו לקבל את התגובות והמתנדבים כולם הרגישו חלק ממשהו גדול ביותר שנעשה לזכותו ולכבודו של הצדיק המופלא רבי ישעיה בן רבי משה מקרעסטיר זצוק״ל שהטביע את חותמו על היהדות החרדית בדאגתו להאכיל רבבות פיות רעבים בתקופתו, ובדרכו אנו הולכים בימינו אנו״.

תרמתי ונושעתי

מערך החלוקות אינו מתבסס על תורם אחד בלבד, אלא הוא מורכב מעשרות ולפעמים אף ממאות תורמים שבוחרים כל אחד לתרום סל או שניים או אפילו חלק מהסל עבור המשפחות מעוטי היכולת. בחלוקה האחרונה בחר איש החסד הרב חונא דייטש להציע לתורמים כי יתפלל באופן אישי על ציונו של הרה״ק רבי ישעיל׳ה מקרעסטיר זצוק״ל בעיירה קרעסטיר שבהונגריה, והציבור נענה בהתרגשות ותרם ככל יכולתו ואף מעבר לזה. אלפי קוויטלאך הוזכרו באופן אישי בציון על ידי איש החסד היקר.

יצחק, אחד מהתורמים לחלוקה האחרונה בחר לשתף אותנו בתחושותיו ובסיפור הישועה המופלא שהוא חווה בזכות התרומה.

״אני עובד כבר תקופה ארוכה על פרוייקט חשוב ובימים האחרונים זה נשלח לחו״ל על מנת לקבל אישור סופי של מנהלי המוצר. הייתי טרוד מאוד בזה וחששתי מאוד שלא יקבלו את הפרוייקט, משהו שהיה כרוך בהפסד כספי ההשקעה כולה. התפללתי הרבה אבל הרגשתי שאני צריך לעשות משהו מעבר. כשנתקלתי בהתרמה של הרב חונא דייטש הבנתי שזהו הדבר שאני צריך להתאמץ ולעשות.

״החלטתי שאתאמץ מעבר ליכולותיי ותרמתי סכום מכובד של סלים עבור המשפחות מעוטי היכולת. התפללתי לבורא העולם שבזכות הצדיק רבי ישעי׳ה בן רבי משה יהיה לי ישועה מעל לדרך הטבע, בקשתי גם מהרב חונא שיזכיר אותי על הציון ביום ההילולא ואכן הוא הזכיר אותי יחד עם כל התורמים.

״באותו ערב שוחחתי לתומי עם בן משפחה המתגורר בחו״ל ולתדהמתי מסתבר שיש לו קשר אישי קרוב עם מנהל המוצר שאני מחכה לאישורו עבור הפרוייקט. התרגשתי מאוד והרגשתי בסייעתא דשמיא הנדירה שנפלה לפתחי בזכות מצוות החסד והצדקה, ואכן למחרת קיבלתי אישור על קבלת הפרויקט. אני מודה נרגשות להרב חונא היקר הם שזיכה אותי במצווה והן שגרם בעקיפין שאקבל את הישועה המלאה״.

סיפור נוסף שהתגלגל לפתחנו במוצאי יום ההילולא, והפעם מיהודי שרעייתו פוטרה בבוקר יום ההילולא והוא חש תסכול רב מאובדן חלק ניכר ממקור פרנסתו. כשנחשף להתרמה עבור החלוקה הגדולה החליט לתרום סכום מכובד ביותר של 6 סלים ולהתפלל שבזכות הצדיק ר׳ ישעי׳ה בן רבי משה תהיה לו ישועה גדולה. במוצאי יום ההילולא לאחר שקיבל הודעה אישית מר׳ חונא דייטש על הזכרת השם על הציון הקדוש,  קיבלה רעייתו הודעה כי התקבלה לעבודה חדשה שאף הניבה יותר מעבודתה הקודמת עם תנאים יותר טובים. סיפורי הישועות שפעלו בימי הרה״ק ר׳ ישעיל׳ה מקרעסטיר פועלים גם בימינו אנו תחת אותה מטריית חסד עצומה של חלוקת סלי המזון.

מעגל החסד

יחד עם איש החסד רבי חונא דייטש, הצטרפו מכלול של אנשים טובים שסייעו להוציא לפועל את החלוקה בצורה טובה ומכובדת.

ראשית נתנו חסות בנק ׳מרכנתיל׳  שמידי חלוקה מצטרפים להיות חלק ממעגל החסד המופלא ואף הפעם תרמו חלק מכובד מהסלים. ייזכר לטוב באופן מיוחד מנהל סניף ביתר עילית מר אפרים נקי היקר שתמידין כסדרן פעיל באופן מלא עבור מעשי חסד רבים, ובפרט בחלוקות המופלאות של מיזם ׳לשובע ולא לרזון׳.

כמו כן נתרמו כמות מכובדת של סלים לרפואת הילד חיים אריה ירמיהו בן אסתר וכן גופים נוספים כמו סאטמר בעקרי ושמעון אלימלך בעלי חנות פעמית בי בביתר שתרמו מוצרים עבור החלוקה המכובדת. קייטרינג סבורי שסייע רבות עבור הצלחת החלוקה. פיצוחי משיח בבעלותם של צביקה ואבי. מאפיית גישמעק.  רשת קישטענ׳ס מטבחים בראשות יוחנן שטיינברג שתרם את האריזות, אלחנן שטרנהל ואברימי קלהפולץ שסייעו רבות לחלוקה. הגרפיקאים מוישי הלר ויצחק רכטשפר שהיו אחראים על הגרפיקה  בפרוייקט הנפלא הזה.

כמו כן זוג בעלי החסד יעקי ורעננה הרשקופ שסייעו המון להצלחת החלוקה. נוסף עליהם ר׳ יענקי דינין, גבי הורן ויוסי ויסנשטרן שסייעו בפעולות ההתרמה לטובת הצלחה החלוקה והצליחו להגיע למאות תרומות של סלי מזון, ברובם מקבוצת הפרלמנט של ביתר עילית שרבים מחבריה תרמו סכומים מכובדים עבור הסלים. ושאר העוזרים והמסייעים שדאגו להצלחת האירוע בצורה יוצא דופן.

במיזם ׳לשובע ולא לרזון׳ מביעים תקווה כי עמך ישראל יצטרף בהמוניו לתומכים של חלוקות החסד המעניק בצורה מכובדת סלי מזון משובחים ברמה גבוהה למשפחות מעוטי יכולת: ״ככל שיגדלו התרומות כך נוכל להגדיל את מעגל החסד ולהאיר את ביתם של משפחות נוספות ברחבי הארץ״.

ר׳ חונא דייטש לא מתמהמה לרגע וכבר מסתער על הפרוייקט הבא: ״האמת היא שאני עדיין לא יודע איך זה הולך לקרות והאם זה עומד להצליח״ משתף אותנו ר׳ חונא,  ״אבל אנחנו כבר יושבים כבר על תכנון פרוייקט החלוקה הענק לכבוד חג השבועות. הפעם אנו רוצים להשקיע בסל מכובד ביותר שיכניס אור ושמחת חג לבתי המשפחות. הדבר ברור שללא עזרת הציבור אני לא אוכל להוציא לפועל את החלוקה הנפלאה הזו ואני קורא מכאן לעמך בית ישראל, תפתחו את הלב! המשפחות מחכות לכם! תעשו מאמץ ובהתרמה הבאה תשתתפו ברוחב לב על מנת שנוכל לקיים את החלוקה בצורה מכובדת ומפוארת״.

השארת תגובה