לא רק בישראל: יהודי ג'רבה נרדפים

ילד בן 10 ואשה מנשות הקהילה הותקפו קשות עד כדי סכנת חיים וניצלו הודות לתושיית עוברים ושבים, במשטרת האי הגיבו בביטול

דאגה בעולם היהודי בעקבות ההתנכלויות הקשות ליהודי הקהילה מהעתיקות בעולם בג'רבה שבתוניסיה. לפני ימים אחדים הותקף נער כבן עשר והוכה קשות. ימים קודם לכם הותקפה אישה כבת עשרים ושלוש מנשות הקהילה. אלמונים החלו לחנוק אותה ורק הודות לתושייתם של עוברים ושבים חייה ניצלו. כוחות המשטרה שהוזעקו למקום הגיבו בביטול כשהם מייחסים את המקרים הללו ל'ניסיון שוד'.

בכירים בקהילה היהודית מעידים כי מזה כמה חודשים 'אנו חשים באווירה שונה ויש פחד ברחובות'. האווירה הזו מתבטאת גם בהתנכלות מכוונת לנהגים היהודים ברחבי השכונה. מעכבים אותם ומתייחסים בזלזול מופגן לתלונות המוגשות.

ב'ועידת רבני אירופה' עוקבים בחרדה אחר ההתנכלויות הקשות נגד אנשי הקהילה היהודית ומוטרדים מאוד מאדישות המשטרה ושלטונות תוניסיה. נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי 'ממשלת תוניסיה היא הערבה לשלומם וביטחונם של יהודי המדינה. 'אנו דורשים מהשלטונות לתגבר את האבטחה סביב אנשי הקהילה היהודית ומוסדותיה ולהבטיח את שלומם וביטחונם'.

כזכור, לפני כשלושה חודשים לאחר הפרסום הבינלאומי על דאגה בעולם היהודי בעקבות דברי נשיא טוניסיה קייס סייד בגנות יהודי ארצו, שוחח הנשיא סייד עם הרב הראשי של ג'רבה, הרה"ג רבי חיים ביתן, והתנצל בפניו על הדברים הקשים שהטיח בקהילה היהודית בארצו.

בהודעה שפרסם כתב סייד כי: "נשיא הרפובליקה הבהיר בשיחת טלפון עם הרב הראשי, חיים ביטן, כי יהודי תוניסיה הם אזרחים הנהנים מהטיפול וההגנה של המדינה התוניסאית כמו כל האזרחים האחרים. זכות זו, אינה ניתנת לערעור".

יום קודם לכן בסיור שערך נשיא טוניסיה החדש קייס סייד, האשים סייד בפני ההמון בשכונת מגוריו 'מנהילה' בבירה תוניס את היהודים בפומבי באחריות לחוסר היציבות במדינה. בעיר התקיימו הפגנות אלימות נגד הממשלה עקב המצב הכלכלי שלוו במעשי ביזה.

ארגונים יהודיים ובהם 'ועידת רבני אירופה' גינו את דברי הנשיא סייד והביעו דאגה לשלומה של הקהילה היהודית בתוניסיה. בהודעה שפרסמה כתבו ראשי הועידה כי; 'ועידת רבני אירופה' מביעה את דאגתה העמוקה בעקבות דבריו הפומביים שנשא נשיא תוניסיה, וקראה לו לחזור בו מדברים אלה. הגר"פ גולדשמידט אמר כי 'דברי הנשיא מאיימים פיזית על שלמותה של אחת הקהילות היהודיות הוותיקות בעולם'. כאמור; בעקבות הסערה הבינלאומית התנצל הנשיא סייד.

הקהילה היהודית בתוניסיה בראשות רבה של תוניסיה הרה"ג רבי חיים ביתאן, חבר בחטיבה הבין לאומית של 'ועידת רבני אירופה', מרוכזת ב'רובע היהודי הגדול' שבאי ג'רבה המאוכלס כולו ביהודים שומרי תורה ומצוות. מהקהילות המופלאות והעתיקות בתבל. והיא מאופיינת בשמירה הדוקה על מסורת ישראל אלפי שנים. מאז פרוץ המגיפה התושבים נשמעו בצייתנות להוראות משרד הבריאות כפי שגובשו ע"י ועד הקהילה בראשות הרב ביתאן . משרד הבריאות עם ועד הקהילה החליטו על שורה של צעדים חשובים למניעת התפשטות המחלה באי.

משירותי הביטחון והמשטרה בג׳רבה נמסר כי אין כל שינוי ביחס ליהודים וכי הם זוכים ליחס דומה לכל אזרחי המדינה.

בשיחה של ראש שירותי הביטחון באי עם סגן נשיא ׳ועידת רבני אירופה׳ יועצו המיוחד של רבה של צרפת הרב משה לוין המבקר רבות בתוניסיה נאמר כי תלונתה של האשה שהותקפה נבדק במהירות ובנחישות וכי בידי המשטרה שני חשודים שזוהו על ידה, והם יובאו מחר בפני בית המשפט.

לדברי הבכיר התקיפה בוצעה בשל שוד מכשיר הטלפון בידה ומשזעקה לעזרה, הם ניסו לחנוק אותה. בקשר לילד בן העשר אמר הבכיר כי לא הוגשה כל תלונה למשטרה ולכן אין לו כל בירור בעניין. כשתוגש תלונה היא תיבדק כמובן במהירות האפשרית.

הרב לוין אמר כי בדק את אמיתות הדברים גם עם שר התיירות התוניסאי לשעבר מר רנה טרבלסי שנמצא כעת בג׳רבה.

השארת תגובה