פעם בשנה: ילדי מוסקבה בין האילנות

מעמד ברכת האילנות עם ילדי מוסקבה בראשות הרב הראשי שליט"א של רוסיה • מעמד שנתי לחיזוק ועידוד התפילה והלימוד של הילדים

זכה בית הכנסת המרכזי "מארינה רושצ'ה" שבמרכז מוסקבה, ובנוסף למנייני התפילה הרבים, לצד שיעורי תורה וחסידות מגוונים, מתקיימות בו תוכניות מיוחדות ומושקעות לבני הדור הצעיר ובמיוחד בצאן קדשים – הילדים עד גיל בר-מצווה; ובהן: ארגון תפילה, חברת תהלים, אבות ובנים, מבחנים על קטעי תפילה וברכות קבועים, כשעל הגבאים והעסקנים המסורים עומד המרא דאתרא ורבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, אשר מכוון את הדרך ומעודד את הגדלת הפעילות, הגורמת לקידוש שם שמים בין מאות המתפללים, ובמיוחד לאלו החדשים שזה מקרוב באים ורואים את ההתלהבות החסידית בה הילדים עונים אמן יהא שמיא רבא, אומרים בנעימות מזמורי תהלים וחוזרים על פסוקים ומאמרי חז"ל.

מדי שנה בחודש ניסן, נערך מעמד מיוחד של "ברכת האילנות" לילדי בית הכנסת, המנוצל לחלוקת פרסי עידוד ודרבון התלמידים המצטיינים. בשנה זו, שרויה רוסיה עדיין בעיצומו של החורף הקר ופריחת עצי פרי קשים להשגה, אך בחסדי שמים התקבל רישיון מיוחד מטעם עיריית מוסקבה, והתאפשר לילדים להגיע לחממה מיוחדת של עצי פירות, שנמצא בגן הבוטני בטבורה של מוסקבה, הנחשב לגן הוותיק ביותר ברוסיה וקיים כבר 315 שנה ברציפות! הנהלת הפארק העמידה מטעמה את כל הדרוש בכדי לקיים את הטקס המרשים, ואף הם לא הסתירו את התרגשותם.

בשעה היעודה הופיע הרב הראשי שליט"א בפני התלמידים, ופתח בדברים על חשיבות התפילה בקול ובשבח אמירת מזמורי תהלים של נעים זמירות ישראל, והרחיב בעניין ברכת האילנות שבה אנו אומרים כי הקב"ה ברא את הבריאה כולה להנות בהם בני אדם, וכדברי הרבי מליובאוויטש שהעולם הזה מכונה "גני" שבו יש לאדם את כל צרכיו בגשמיות, ועל האדם מוטל התפקיד לנצל את כל הכוחות שבבריאה לעבודת השם, ועליו להכיר שגם הטבע הוא נס תמידי של הקב"ה, ובברכת האילנות אנו מודים לבורא העולם על כל הבריאה כולה בכל ימות השנה ועל השגחתו עלינו בכל פרט ופרט.

לאחר הכנה ראויה בירכו כל המשתתפים בהתרגשות את "ברכת האילנות" מילה במילה, המשיכו בפרקי תהלים ופסוקי תורה, וסיימו בנתינת צדקה לקופת הגמ"ח המרכזי. לאחר שקיבלו מיני טעימה, זכו הילדים לסיור מרתק במספר חממות שבגן, בו נטועים עצים ופרחים מרהיבים ביופיים וחלקם נדירים בעולם. הופעת והליכת הילדים בשבילים בצורה שקטה ומסודרת, עוררה כבוד יהודי רב, והייתה לשיחת היום בפי הנהלת ועובדי המקום, ושם שמים התקדש ברבים.

השארת תגובה