היום: הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה

נתניהו עם 52 ממליצים, לפיד עם 45 • בית הנשיא: "הנשיא ריבלין ימסור את החלטתו באשר למועמד עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה ביום שלישי, במהלך היום"

ראובן ריבלין, בנימין נתניהו עמוס בו גרשום / לע"מ
ראובן ריבלין, בנימין נתניהו עמוס בו גרשום / לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיים אמש במהלך כל היום את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת.

בית הנשיא הודיעה בהודעה רשמית: “הנשיא ריבלין ימסור את החלטתו באשר למועמד עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה ביום שלישי, במהלך היום” .

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

סיעת הליכוד המליצה על ח”כ בנימין נתניהו.

סיעת יש עתיד המליצה על ח”כ יאיר לפיד.

סיעת ש”ס המליצה על ח”כ בנימין נתניהו.

סיעת כחול לבן המליצה על ח”כ יאיר לפיד.

סיעת ימינה המליצה על ח”כ נפתלי בנט.

סיעת יהדות התורה המליצה על ח”כ בנימין נתניהו.

סיעת העבודה המליצה על ח”כ יאיר לפיד.

סיעת ישראל ביתנו המליצה על ח”כ יאיר לפיד.

סיעת הציונות הדתית המליצה על ח”כ בנימין נתניהו.

סיעת מרצ המליצה על ח”כ יאיר לפיד.

סיעות תקווה חדשה, הרשימה המשותפת ורע”מ, לא המליצו על אף חבר כנסת.

בתום סבב ההתייעצויות המליצו בפני נשיא המדינה 52 חברי כנסת על ראש הממשלה המכהן ויו”ר סיעת הליכוד, ח”כ בנימין נתניהו.

45 חברי כנסת המליצו על יו”ר סיעת יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד, ושבעה חברי כנסת המליצו על יו”ר ימינה נפתלי בנט.

שלוש סיעות – תקווה חדשה, המשותפת ורע”מ – בחרו שלא להמליץ על אף אחד.

עם זאת, במידה ויאיר לפיד ונפתלי בנט יגיעו להבנות על הקמת ממשלת ימין-שמאל משותפת, תקווה חדשה ותע”ל של אחמד טיבי ישנו את החלטתם.

הנשיא אמר בדברי הפתיחה: “השיקול המרכזי שינחה אותי הוא הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה”.

את סבב ההתייעצויות פתחו הבוקר נציגי סיעת הליכוד – השרים צחי הנגבי, אמיר אוחנה ואופיר אקוניס.

השר אוחנה אמר: “יש כאן הכרעה של הבוחר. תנועת הליכוד בראשות נתניהו קיבלה יותר ממיליון מקולות אזרחי ישראל. אנחנו סבורים ומקווים שעם מספר הממליצים הגבוה הדבר הופך את נתניהו למועמד להרכבת הממשלה באופן שישקף את רצון הציבור”.
בתגובה להמלצה אמר ריבלין לנציגי הליכוד כי ייתכן שיעלו שיקולים נוספים בנוגע לשאלה על מי להטיל את הרכבת הממשלה מלבד מספר הממליצים, בהם שיקולים ערכיים.

השר אוחנה אמר בתגובה לנשיא המדינה: “כמדינת חוק, אנחנו צריכים לשאול אותנו מה אומר החוק. החוק כמובן ברור, וכאשר אנו ממליצים על נתניהו אנו פועלים בהתאם לחוק. באתי לכאן ממקום אחר, מבית המשפט המחוזי, מתוך אמונה שלמה ובאתי לעמוד לצד האמת והצדק”.

ריבלין השיב לאוחנה: “אתה אומר את זה על דעת עצמך ואני לא יכול לקבל אותה”.

עונה ענה: “אני חושב שיותר ממיליון הצביעו לליכוד יודעים את המצב שאליו רמז הנשיא”.

הנשיא שאל את נציגי הליכוד האם יש להם מועמד חלופי להרכבת הממשלה למקרה ששיקולים ערכיים ימנעו ממנו להטיל המנדט על נתניהו?

השר אקוניס השיב: “התשובה היא שלילית. אנחנו לא מעמידים אלטרנטיבה. בחרנו בצורה דמוקרטית וחופשית בנתניהו לעמוד בראשות הליכוד ב-2019 ולכן הוא האיש מטעמנו המועמד לראשות הממשלה”.

השר הנגבי אמר בהצהרה של נציגי הליכוד: “מעולם לא היה מצב שבו חבר כנסת עם מספר חד ספרתי של מנדטים מקבל מנדט להרכיב ממשלה. אין לנשיא שיקול דעת לאור המצב של מספר המנדטים והממליצים”.

המשלחת השניה שהגיעה היתה משלחת נציגי יש עתיד, אשר חבריה המליצו להטיל את הרכבת הממשלה על יו”ר המפלגה, יאיר לפיד.

ח”כ אורנה ברביבאי, מס’ 2 ברשימה, אמרה לנשיא: “קיבלנו 17 מנדטים ואנו יודעים שבמציאות כזאת, שראש ממשלה במקביל נמצא בבית המשפט ומגן על עצמו, אנו צריכים ראש ממשלה וממשלה שתעסוק בציבור וביכולת לתת פתרון טוב אחרי שנה קשה של קורונה”.

ריבלין אמר לנציגי יש עתיד: “אני לא רואה איזושהי דרך שבה אפשר להקים ממשלה”.

לאחר שחברת הכנסת אורנה ברביבאי אמרה לנשיא כי המפלגה לא תשב תחת ראש ממשלה שנאשם בפלילים – ריבלין הוסיף: “מהשיחה איתכם ועם נציגי הליכוד, העם בישראל צריך להיות מודאג מכך שניגרר לבחירות חמישיות”.

משלחת נציגי ש”ס לבית הנשיא כללה את ח”כ יואב בן צור, ח”כ יעקב מרגי וח”כ מיכאל מלכיאלי.

ריבלין שאל את חברי המשלחת האם יש להם מועמד חלופי במידה שהרכבת הממשלה לא תוטל על נתניהו – ואנשי ש”ס השיבו בשלילה.

“התנועה תלך לממשלה רק בראשות נתניהו. הליכוד התחייב ללכת אתנו לכל קואליציה ואנחנו חושבים שהמועמד הנכון ביותר הוא נתניהו”, אמר מלכיאלי לנשיא.

בצאתם מהפגישה אמר ח”כ יואב בן צור: “אין לנו ספק שבסופו של דבר תקום ממשלה וטובה. נתניהו יצליח ויקים ממשלה”.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר לנציגי כחול לבן שהמליצו על יאיר לפיד: “המשמעות של השיחות עד כה היא בחירות חמישיות. הדמוקרטיה מיצתה את עצמה בארבע מערכות בחירות”.

הנשיא ריבלין שאל את הנציגים: “האם אתה פוסל את הליכוד?”. השר חילי טרופר: “אם יעמוד בראשו אדם אחר – לא”.

נציגי כחול לבן רמזו גם לדיל בין בנט ללפיד: “אם לפיד יגיע לסיכומים עם מועמד בעל סיכויים גבוהים יותר להקמת ממשלה – נתמוך בו”.

נציגי ימינה – חברי הכנסת איילת שקד ומתן כהנא – הודיעו כי הם ממליצים להטיל את הרכבת הממשלה על נפתלי בנט.

נציגת ימינה איילת שקד: “למרות שיש לבנט מספר ממליצים נמוך הוא בעל הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה”.

בשיחה ביקשה שקד מהנשיא כי במידה שהמועמד הראשון שיקבל את המנדט לא יצליח להרכיב ממשלה, יערוך הנשיא סבב התייעצויות נוסף ובסיומו יטיל על בנט את המנדט להרכבת הממשלה למשך 28 יום נוספים.

ריבלין ביקש משקד וכהנא להסביר לו כיצד דווקא בנט יהיה זה שיצליח להרכיב ממשלה, ועל כך השיבה שקד: “בגלל חרמות, שדרך אגב אנחנו נגדם, היחיד שיכול וגם המתאים ביותר, זה נפתלי בנט”.

הנשיא לנציגי ימינה: “אם מי שיקבל את המנדט ייכשל – ייתכן שאעביר את המנדט ישר לכנסת”.

שקד: “אני חושבת שזה לא נכון. אם תטיל את המשימה על אדם והוא לא יצליח ראוי שנקבל עוד הזדמנות, ראוי שאדם נוסף יקבל הזדמנות”.

בתשובה לשאלת הנשיא סירבו שקד וכהנא לציין שם נוסף שהם תומכים בו: “לא, אנחנו לא רוצים להתייחס לזה. אנחנו מפלגת ימין וחושבים שראש ממשלת ישראל צריך להיות איש ימין.. אם תתן לנפתלי בנט את ההזדמנות אנחנו ננסה לעשות את הטוב ביותר”.

ריבלין: יש לי כרגע שלושה מועמדים להרכבת ממשלה

שקד צחקה: סיבכנו אותך.

משלחת יהדות התורה הגיעה לנשיא בהרכב מורחב, בהשתתפות היו”ר ח”כ משה גפני, השר יעקב ליצמן, וסגן השר אורי מקלב. חברי המשלחת המליצו לנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו.

סיעת העבודה הגיעה להתייעצויות בבית הנשיא היום, והמליצה על ח״כ יאיר לפיד להרכבת הממשלה. משלחת העבודה לבית הנשיא כללה את עמר בר לב, אמילי מואטי וגלעד קריב.

נציגי ישראל ביתנו הגיעו לנשיא והמליצו על יאיר לפיד.

ח”כ אביגדור ליברמן אמר: ‏ “אנחנו ממליצים על יאיר לפיד, אבל אם יימצא מישהו עם יותר סיכוי נתמוך בשני, לא נפסול אף אחד. נתמוך בכל אחד כדי למנוע בחירות חמישיות”.

כנציג ‘גוש החרם’ הוא הוסיף: “ברגע שנתניהו יזוז, כל אחד אחר מהליכוד יוכל להקים ממשלה בזמן קצר ביותר”.

ריבלין: “אני מניח, ממה ששמעתי מאנשי הליכוד, שדבר כזה לא יקרה”.

ליברמן: “אנחנו מכוונים להקמת קואליציה ציונית וליברלית מימינה ועד מרצ. אני מלווה את שיחות הקואליציה מאז 1996, אבל היום מתקיימות שיחות גועליציה ולא קואליציה. הגענו למצב של דמוקרטיה הפוכה. מפלגות עם מעט מנדטים מכתיבות את סדר היום. תם עידן שלשתי המפלגות הגדולות יש למעלה מ-61 מנדטים”.

לדבריו, “הפתרון הנכון זה להקים קואליציה ציונית וליברלית, כל המפלגות ציוניות ליברליות ממרצ ועד ימינה”.

ריבלין נזף בליברמן על קמפיין ההסתה שלו: “עדיף לא לדבר על קבוצות. החרדים נפגעו אישית מההתבטאות שלך כלפיהם”.

משלחת הציונות הדתית לבית הנשיא כללה את איתמר בן-גביר, מיכל וולדיגר ושמחה רוטמן. “אנחנו חושבים שלנתניהו ישנם הסיכויים הגדולים ביותר. אנחנו סבורים שיש ביכולתו להרכיב ממשלה, עובדים על זה כעת”, אמרה וולדיגר.

נציגיו של גדעון סער יפעת שאשא ביטון, זאב אלקין ויועז הנדל הודיעו לנשיא כי לא ימליצו על אף מועמד.

שאשא ביטון: “האופציה לממשלת שינוי, היא עם נציג מן המחנה הלאומי שאינו נתניהו או ממשלה שמבוססת על רוטציה ופריטטיות בין בנט ללפיד. עשינו מאמצים כדי שיגיעו הצדדים להבנות. הם לא שמעו לאזהרות שלנו, לצערנו. והם ניהלו מגעים ישירים רק ממוצ”ש.

“במציאות שנוצרה, אנחנו לא נמליץ על אף אחד מהם. אנחנו ממליצים לנשיא לזמן את בנט ואת לפיד להביא אותם להידברות, שיגיעו להבנות להסדרים פריטטיים. אנחנו נקבל כל הסכם שהם יגיעו אליו ונוסיף המלצה בהתאם להחלטה. יש לך עד יום רביעי, לפי מה שאנחנו מבינים”.

הנשיא ריבלין: “גם אם יש הגיון רב בדברייך, אני לא יכול להתערב ברמה הנשיאותית. אני לא מפחד מאיומים שיגידו עלי כל מיני דברים. אבל מה שאת מבקשת ממני הוא פשוט התערבות בתוך מערכת אחת אל מול מערכת שניה. גם החלטתכם לא לתמוך, תחייב אותי לשקול למי יש יותר או שאקשיב לחלק האחר.

“לפי הדברים שנאמרו על השולחן הזה מאז תשע בבוקר אני לא רואה איך מקימים ממשלה, למרות שהעם משווע לממשלה לנוכח המצב הכלכלי ואיומים חיצוניים”.

שאשא ביטון: “הדבר המרכזי הוא שאנחנו מזהים זה הקמת ממשלת שינוי על ידי לפיד ובנט. זה מה שצריך לקרות.

ריבלין: אולי אלקין שהוא שחקן שחמט רואה 18 צעדים קדימה…

אלקין: “זה ברור שנתניהו לא יכול להקים ממשלה. זה דבר שגם אתה תראה בסוף התהליך. אבל גם לפיד לבדו או בנט לבדו, לא יכולים להקים. ולכן ניהלנו מגעים עם שני הצדדים ופעלנו לילות כימים בחול המועד לקדם את המגעים ביניהם”.

ריבלין: בירושלים של לפני הקמת המדינה, הערבים היו מדברים יידיש והיהודים דיברו ערבית. והם היו אומרים “לאז מיך אוועק פון די באבקעס” (-בתרגום חופשי: עזוב אותי מהשטויות).

‏אלקין הזכיר שהנשיא התניע שיח בין נתניהו לגנץ.

ריבלין: אבל זה היה אז כאשר אף אחד לא הצליח להרכיב והמנדט חזר לכנסת.

אלקין: המטרה היא להקים ממשלה.

ריבלין: נציגי 2 סיעות, אחת של 7 ואחת של 17 והם לא העלו את זה.

אלקין: גם נתניהו וגנץ לא העלו את זה אז.

הנדל: אנחנו מפקידים פה את ההמלצות שלנו, מתוך מטרה שתקום ממשלה. השקענו מאמץ ודחיפה ואנחנו מאוד רוצים שהתהליך הזה ימוצה וההמלצות שלנו יכולות לשמש כדי שזה יקרה. כי פענחנו שבכל הדרכים האחרות זה לא יכול לקרות.

ריבלין: נבצר ממני. מעריך את זה שאתם חושבים שאני יכול לעשות משהו שאתם לא יכולים לעשות. אנחנו אומרים את זה בשקיפות מה שאתם מבקשים ממני, זה דבר שאסור לנשיא להתעסק, אלא אם זה אפשרות לחבר בין מחנות. אתם מבקשים תיווך בין שני מועמדים בצד מסוים.

הנדל: הם משני צדדים

ריבלין: העם יודע לחשוב

‏אלקין: אנחנו יודעים איפה עמד המו״מ בלילה האחרון. צריך ארכה.

ריבלין: שהם יבקשו… יבוא הצד השני, ויגיד סליחה, יש לי יותר ממליצים. מה אתה מתערב בצד השני.

אלקין: אבל הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מ-3 המועמדים כפי שזה כרגע, לא תקדם לממשלה.

שאשא ביטון: אפשר לדחות את ההחלטה עד ליום רביעי. אנחנו שימשנו כמתווכים. שמנו אגו בצד.

ריבלין: אתם לא תומכים במישהו, אז הקולות שלכם לא נספרים, ומי שיש לו יותר, הוא נספר. תעבירו לנוגעים בדבר, אם הם רוצים בכך שיבקשו דחיה. אבל אני לא אחכה מעבר ליום רביעי.

השארת תגובה