יוצאים למלחמה: נאבק בכל חוק דתי

לקראת הבחירות הקרובות, הקונגרס הישראלי בשיתוף מקור ראשון, מקיים ועידה מיוחדת בהשתתפות שרים וחברי כנסת במטרה למצוא את הנקודות שעליהן נבחרי הציבור יכולים לא רק להתווכח – אלא גם להסכים ; הבוקר התקיים המושב הראשון בנושאי דת ומדינה בהשתתפות שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה (כחול לבן), ח"כ תמר זנדברג (מרצ), אלוף במיל' אלעזר שטרן (יש עתיד), ח״כ יבגני סובה (ישראל ביתנו), ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס), פרופ' שחר ליפשיץ, ראש מרכז מנומדין למשפט יהודי ודמוקרטי וממייסדי הקונגרס הישראלי.

המושב השני בנושא ריבונות, ממלכתיות ומשילות יתקיים מחר (ד') בהשתתפות השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה (הליכוד), סגן יו"ר הכנסת ח"כ משה ארבל (ש"ס), עו"ד שמחה רוטמן (הציונות הדתית), גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד), וד"ר אורי אהרונסון, סגן ראש מרכז מנומדין למשפט יהודי ודמוקרטי.

במסגרת המשדר התייחסה שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה לעליה מאתיופיה ואמרה "צר לי שהיו צריכים להמתין לשרה מהקהילה האתיופית כדי לעשות תיקון לעוול ההיסטורי. עדיין יש אלפים שממתינים ולא מקבלים מענה מממשלת ישראל. זה מעשה לא יהודי להפריד משפחות, ילדים מהוריהם, ולתת הבטחות שווא." בנוגע להחלטת בג"ץ בהכרה של גיורים שאינם אורתודוקסיים בישראל, אמרה תמנו-שטה כי "לא ייתכן שהמדינה מכירה בגיורים מחו"ל לצורך חוק השבות ועלייה לישראל, ולא מכירה בגיורים בישראל, הרי אין הבדל. הלכה צריכה להיות מסבירת פנים ומקבלת. את הדבר הזה הרבנות הראשית שוכחת". בנוגע לעליה לישראל אמרה "גל עלייה מחכה לנו עם תום הקורונה."

חרף החלטת בג"ץ בנושא אמרה בוועידה ח"כ תמר זנדברג ממרצ כי "תגיש שוב הצעה לביטול חוק החמץ. חוק החמץ עצמו שבמסגרתו מכסים עם יריעות הנייר המגוחכות את מדפי הסופרים לא נולד עם קום המדינה ולא ירד עם לוחות הברית. יש פרקטיקות שאין להם קשר לשמירת כשרות והיהדות. כפייה של מנהגים דתיים והלכתיים במסגרת חוק בספר החוקים היא לא דרכה של מדינה דמוקרטית ואין להם מקום במדינת ישראל."

בתגובה ח"כ משה מלכיאלי מש"ס אמר, "נמשיך בקידום הצעת החוק זכויות החולה של ח"כ ארבל אשר מבקשת לשמור על הסטטוס קוו ולהסמיך את מנהלי בתי החולים בנושא, ונקדם את ביטול פסקת ההתגברות. אלה לא חוקים דתיים, אלא חוקים שישמרו על הצביון של המדינה היהודית שרוב העם שלנו רוצה את זה. "

פרופ' שחר ליפשיץ, ראש מרכז מנומדין למשפט יהודי ודמוקרטי וממייסדי הקונגרס הישראלי הציג כמה מהקונפליקטים בנושאי דת ומדינה והצעות לגישורם, בין היתר ליפשיץ הציג את ברית הזוגיות והמלצותיו בנושא הגיור "יש פתרונות השאלה אם יש רצונות" אמר.

ח"כ יבגני סובה מישראל ביתנו התייחס לנושא ואמר ש"כל עוד החרדים שולטים בסדר היום בממשלה- שום דבר לא יזוז. למגזר החרדי אין ערך לשירות בצה"ל ולציונות. צריך חוקה שתגדיר את היחסים בין דתיים וחילוניים במדינה".

ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד התייחס גם הוא לנושא ואמר ש"מערכת היחסים של דת ומדינה בישראל פשטה את הרגל. כשכשרות מזוהה עם שחיתות אנשים לא רוצים לאכול את זה. אני נגד הפרדת היהדות מהמדינה, אני בעד הפרדת ההלכה מהמדינה. ברית הזוגיות זה סוג של הצלה של אלה שהיהדות חשובה להם".