עתירה: להכיר ב'נישואין' דרך האינטרנט

עתירה מנהלית הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה כנגד שר הפנים, רשות האוכלוסין והיועץ המשפטי לממשלה, אשר מסרבים לרשום כ-150 זוגות ישראלים שנישאו כחוק בנישואין אזרחיים באמצעות היוועדות מרחוק במדינת יוטה, ארה"ב. העתירה הוגשה על ידי עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון, 9 זוגות שנישאו בנישואי יוטה, והרבנים ספקטור ולוינסקי ממדינת יוטה המשיאים זוגות ישראלים.

מאז חודש אוקטובר 2020 נישאים זוגות ישראלים באמצעות המסגרת החוקית שיצר מחוז יוטה בארה"ב לנישואין אזרחיים בהיוועדות מרחוק באמצעות הזום. רשות האוכלוסין בחנה את חוקיות הטקס והחליטה לרשום זוגות אלה כנשואים, זאת לאחר בחינת זכאותם ועל פי הכללים שנקבעו בחוק בפסיקת בית המשפט העליון ובנהלי רשות האוכלוסין עצמה. אולם למרות שהגורמים המקצועיים השתכנעו בחובתם לרשום הנישואין, הרי זמן קצר לאחר הפרסום התקשורתי התערב שר הפנים, אריה דרעי, והורה לרשות להפסיק את הרישום. חדו"ש פנתה לרשויות בדרישה כי יפעלו בהתאם לחוק והפסיקה המחייבת את מדינת ישראל לרשום כל זוג כנשואים בהצגת תעודת נישואין רשמית של מדינה זרה ומאושרת בחותמת אפוסטיל, אך למרות זאת הרשויות מסרבות לרשום את הזוגות או אפילו לנמק את סירובן לבצע את הרישום כמתחייב.

אפשרות הנישואין האזרחיים ביוטה באמצעות היוועדות מרחוק הפכה להיט, לאחר שמגיפת הקורונה מנעה מזה חודשים רבים את האפשרות של זוגות לצאת ולהינשא בחו"ל. על פי עתירתה של חדו"ש עצירת רישום הזוגות גורמת לפגיעה קשה לא רק בזכותם המשפטית של זוגות אלה, אלא גם במישורים דחופים יותר כדוגמת מעמדם לצורך טיפולי פוריות, הורות משותפת, פקיעת אשרת שהיה ועבודה של בן זוג ועוד.

מנכ"ל חדו"ש, עו"ד אורי רגב הבהיר עם הגשת העתירה כי "המאבק הוא בעת ובעונה אחת על חירות הנישואין ועל שלטון החוק בישראל. השר דרעי משעבד את משרד הפנים ורשות האוכלוסין לתפיסתו הדתית, וכפי שאנו רואים בימים אלה – כופר ביודעין בסמכותו של בית המשפט העליון תוך פגיעה בערכי הדמוקרטיה הבסיסיים ביותר".

עו"ד שגיא אגמון מסר כי "בית המשפט העליון הכיר כבר לפני כ-60 שנה בחובתה של רשות האוכלוסין לרשום כנשואים בני זוג המציגים תעודת נישואין רשמית של מדינה זרה, וחזר על הלכה זו שוב ושוב. מצער לראות שרשויות המדינה, משיקולים זרים ומתוך רצון לפגוע בציבור העצום הדורש נישואין אזרחיים בישראל, מתעלמות מהוראות החוק ופוגעות במאות זוגות שאינם זוכים להכרה הבסיסית ביותר – בזכותם להיות למשפחה."