לראשונה מזה שנים – מניין אצל מייסד תנועת המוסר

ביום ראשון כ"ה בשבט, צויין 138 שנה לפטירתו של מייסד תנועת המוסר רבי ישראל ליפקין מסלנט זצ"ל הטמון בקניגסברג – קלינינגרד אשר ברוסיה.

בקניגסברג ההיסטורית של לפני השואה היו שלושה בתי עלמין של יהודים, בהם טמונים רבנים וצדיקים ידועים וחשובים בהם רבי ישראל סלנטר, רבי אריה לייב אפשטיין בעל הפרדס ויהודי המחוז כולו.

לפני כשלושים שנה בעזרת נכדו של רבי ישראל סלנטר, הרב ראובן דסלר שליט"א החלו במסע החיפושים לאיתור הקבר, כשנמצא המקום התברר שבית הקברות עומד להריסה כי העירייה רוצה לבנות עליו מבני מגורים.

לאחר השתדלותו והתערבותו של הרב הראשי לרוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, שנכנס במלוא עובי הקורה, ניצלו 2 מבתי הקברות, שהוגדרו, והוקם מצבה על קברו של הצדיק מסלנט.

בארגונו של שליח חב"ד בקלינינגרד הרב אברהם ברוך דייטש, התאספו בבית החיים העתיק השוכנת בלב העיר, יהודים רבים מהקהילה היהודית, על אף הקור העז של כעשרים מינוס ולמדו משניות לפי אותיות השם לעילוי נשמתו, קראו פרקי קריאת תהילים, ואמירת קדיש ע"י רב העיר הרב דוד שוועדיק שליט"א.

ראש הקהל מר ליאוניד פליטמן, שפועל רבות למען יהודי העיר ובינהם עבור בית הקברות היהודי, סיפר לנוכחים את סיפורו של מקום, וסיפור שימורו.

השארת תגובה