הילדים המיוחדים מתפללים ב'תקשורת חילופית'

ילדי עדי
ילדי עדי

בית הספר של מרכז 'עדי' ירושלים, בית הספר שבו לומדים ילדים עם מוגבלויות שונות, המוגבלות באה לידי ביטוי בין היתר ביכולת התקשורת. במטרה לפתוח לילדים הללו את ערוצי התקשורת עם הסביבה, ניתן דגש מיוחד במסגרת הבית ספרית, על כל נושא התקשורת החלופית, התקשורת החלופית היא בעצם האפשרות של תלמיד עם מוגבלות שכלית התפתחותית להביע את עצמו. כשאין אפשרות להתבטא באופן מילולי ישנם דרכים חלופיות לתקשורת. כרטיסיות סמלים,, לוחות תקשורת ומחשבי מיקוד מבט.

השימוש בתקשורת חליפית משולבת במהלך כל היום של התלמידים החל משלב הגעתם בבוקר, ליד כל מעלית לוח עם סמלים של הקומות השונות, הסמלים אף מוחשיים לתלמידים עם ליקויי ראיה. בעדי ירושלים עיצבו את סידורי התפילה באופן מיוחד, על מנת לאפשר לתלמידים להתפלל מתוך הסידור באמצעות הסמלים המשמשים כתקשורת חליפית. באמצעות הכלים הללו, הילדים יכולים להיות שותפים לתפילה בכל בוקר. בנוסף שפת הסמלים מלווה את התלמידים מכיתות הגן ועד לשנות הבגרות. כשהם שותפים בסדנאות תעסוקה. הסמלים הינם שפה בין לאומית והחניכים פוגשים עם התקדמותם סמלים נוספים ומגוונים. סמלים מיוחדים אף פותחו עכשיו בשנת הקורונה. סמלים קבועים המביעים בידוד. קורונה. חום וכו.

אלירז לוי ראש תחום תקשורת בעדי ירושלים: "השימוש בטכנולוגיה הפכה לחלק מהשגרה בעדי. מחשבי תקשורת, מערכות מיקוד מבט ועוד- מאפשרים לחניכים לבטא את עצמם. הטכנולוגיה מאפשרת כיום לאנשים לתקשר, דבר שנמנע מילדים ואנשים עם מוגבלות קשה בעבר. אנו מקדמים את תלמידנו לשימוש בטכנולוגיה כבר מגיל צעיר ביותר על מנת שיגשרו על הפער שיש בתקשורת"

ילד גן בעדי לא יכול לשחק במשחק פאזל רגיל של בני גילו אבל יכול לשחק באמצעים חילופיים (תנועה פשוטה של גרירה באצבע) כדי להרכיב פאזל ולחוש את תחושת ההצלחה כבני גילו.

מערכת מיקוד מבט הינה מערכת המזהה פעילות עדינה בעיניים. הילד/בחור יכול על ידי תנועה קלה בעיניו הוא יכול לבצע פעולות ואף לכתוב! במקלדת וירטואלית. ילד שזוכה לרכוש את השליטה במערכת מיקוד מבט זוכה לכלי מדהים שילווה אותו כל חייו ויסייע לו לתקשר עם הסובבים.

בשלב הראשון מלמדים את התלמיד עוד בצעירותו על הסיבה והתוצאה. בשלב הבא הוא לומד "לשחק" משחקים של בחירה בין 2 חפצים על ידי מצמוץ עיניים וכך לאט לאט הוא רוכש מיומנות. כיום יש חניכים שאף יכולים לבחור בין תמונות כדי לבחור לקרוא למישהו ואף לבחור בין כפתורי צלילים שונים כדי לומר משהו פשוט לסביבה.

ובמקביל יש את החניכים שעדיין מעדיפים את התקשורת באמצעות סמלים ומתגים. הסמלים- אלו תמונות מאד ברורות אותם הילד מכיר מגיל צעיר ובאמצעות תנועות פשוטות יכול לסמן את בחירתו. מתגים הם כלי נוסף הילד לוחץ על המתג (על המתג מוקלט מסר כמו "בוקר טוב") הילד לוחץ וכך אומר בוקר טוב לכולם.. הדרכים הם רבות ואנו כל הזמן לומדים ומשכללים. כיום ישנם תלמידים רבים, שכבר עברו לשלב שבו המחשב האישי, הפך לכלי שפה עבורם. באמצעותו הם מביעים רגשות, מבקשים בקשות ומשתפים את הסביבה בעולמם הפנימי.

הגב' שלומית גריבסקי מנהלת מרכז 'עדי' ירושלים: "חשוב לנו שכל ילד, נער ובוגר יוכל לבטא את עצמו. אנו עובדים עם כל ילד ובחור עד למציאת הדרך "ביטוי" הנכונה עבורו. ואז משקיעים בהקניית כלים ודרכים ישומיות עבורו. מלבד הקניית השפה והדרך לחניך עצמו אנו משקיעים המון בהקנית השפה גם לצות ולמתנדבים הסובבים אותו ואת בני המשפחה. כך שכולם דוברים את אותה השפה. היכולת של אדם לבטא את עצמו היא הדבר החשוב ביותר לכל אדם באשר הוא".

השארת תגובה