סמוטריץ: נתניהו יעשה מה שנתבע ממנו

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ', בטוח: "נתניהו רחוק להיות מנהיג הימין האולטימטיבי. אבל הוא יעשה מה שנתבע ממנו לעשות, כי בלעדינו אין לו ממשלה"

בצלאל סמוטריץ' יו"ר "הציונות הדתית" בטוח שהוא הולך רק עם נתניהו. זה שעד לא מכבר טען נגדו בחריפות מעל לכל במה, על כך שבחר להותיר אותו ואת בנט מחוץ לקואליציה. האם הוא אינו שוגה שוב בעניין הזה, כששם את כל הקלפים אצל נתניהו?

בראיון לתכנית 'שחור לבן' עם משה גלסנר ועו"ד אבי בלום, סמוטריץ' בטוח אחרת: "אני לא שם את הקלפים שלי אצל נתניהו, אלא שם אותם אצל הציבור שלי, אצל הערכים שלי – שמחייבים הקמת ממשלה ימנית. בסוף מפת המנדטים בסקרים מאד ברורה, יש כרגע שתי חלופות בלבד: ממשלה של המחנה הלאומי או ממשלה עם השמאל גם עם גדעון סער ונפתלי בנט. מתוך זה צריך לבחור, אני בבחירה זו מאד ברור ולהערכתי אין לנתניהו חלופות אחרות הפעם, למעט ממשלה איתנו, מה שבהחלט ייתן לנו כוח.

אין לנתניהו חלופות כי אתם אומרים שאין לו חלופה..

"לא אמרתי שלנתניהו אין מחליף, כשלנתניהו הייתה אפשרות הוא העדיף תמיד ללכת עם השמאל. כשאני מסתכל על המפה היום אף אחד לא רוצה לשבת אתו, ולכן לו אין חלופות למעט ממשלת ימין ואין לו ממשלה בלעדיי. מה שחשוב אלה קווי היסוד של הממשלה, אני סירבתי לחתום על הסכם עודפים מבלי שהוא התחייב להקים ממשלה ימנית, לאומית וציונית לצד טיפול עמוק יסודי במשבר הקורונה".

אז אתה אומר שלנתניהו אין חלופות ולכם יש? תיאורטית, אם הוא מביא חמישים ותשעה ואז סער פונה לימין ואתם כופים מהלך על הליכוד ללכת להקים ממשלה אולי בשותפות של בנט וסער, מבחינתך זו אופציה?

"אני לא מדבר על אנשים, אני כופר בשיח פרסונלי ואני חושב שהפרסונליזציה של המערכת הפוליטית אחראית במידה רבה מאד לכאוס שיש פה בשנתיים האחרונות. כשעוסקים באנשים ולא ברעיונות יהיו עלבונות וכעסים. אני מסרב לקחת חלק בשיח הזה. אני מסתכל על המציאות והיא מאד ברורה – ממשלת ימין או שמאל ובעניין הזה אני לא מהמר על מה שיקר וחשוב לשיטתי למדינת ישראל".

מה זה ימין? בסוף אפשר למצוא קווים משותפים כמעט עם כל אחד…

"פסק הדין שהולך להכיר בגיורים רפורמיים כבר כתוב…"

אז זה יותר אמוני מאשר ימני, אתה מדבר כעת על ממשלה אמונית…

"ימין שמאל במדינה זה מזמן לא יהודה ושומרון, זה יותר זהות יהודית, חיבור למסורת ולשורשים ויותר ציונות. אני רוצה לייהד את הנגב והגליל, לייצר רוב יהודי בגליל ובנגב".

עם הקריצה של נתניהו לערבים, לא בטוח שזה הדבר הראשון שהוא הולך לעשות…

"נתניהו יעשה מה שנתבע ממנו לעשות, מפני שבלעדינו אין לו ממשלה. נתניהו רחוק להיות מנהיג הימין האולטימטיבי, הוא צריך אותנו חזקים לצידו כדי שהממשלה תהיה ימנית באמת".

באופן תאורתי, יש לך משמעות לראש ממשלה חובש כיפה? נפתלי נבט למשל…

"יש בהחלט משמעות לראש ממשלה חובש כיפה, אבל יש משמעות לא פחותה להרכב של הקואליציה של אותו ראש ממשלה וזה מה שיקבע אם הוא יוכל לממש את הערכים שמתחת לכיפה או שהיא תישאר רק כסמל, אני רוצה מהויות, ערכים, תכניות עבודה ולא סמלים ואת זה אי אפשר לקבל בממשלת שמאל".

אתה לא מצטער על החיבור עם איתמר בן גביר?

"בשום אופן לא מצטער, אני שמח על זה וגאה באחריות שלקחנו וזה ההבדל בין אנשים אגואיסטיים שמסתכלים על עצמם לבין אנשים שרוצים לקדם ערכים ודרך. כדי לקדם את הערכים צריך ממשלה ימנית, כדי שתהיה ממשלה ימנית צריך שהימין לא יזרוק קולות לפח".

לא רצת עם בנט כי יש לך פערים אידיאולוגים אתו, אתה רץ עם בן גביר למרות שיש לך פערים אידיאולוגים איתו כי אתה אחראי. מה ההבדל בין הפערים הללו?

"עם בן גביר אני רץ כדי שהימין לא יזרוק קולות ויהיה אפשר להקים ממשלה ימנית, אני לא רץ עם בנט כי הוא לא מוכן להתחייב לממשלת ימין. ה'פינוק' הזה שלנו כימין עלה לנו בהסכמי אוסלו ואלפי הרוגים ופצועים ועוד הרבה משקעים, אני למקום הזה לא חוזר ולכן לקחתי אחריות, אני מקווה שבזכות האחריות הזאת תקום כאן ממשלת ימין על מלא".

אומר נתניהו: איתמר בן גביר לא יהיה חבר אצלי בממשלה, ישב כאן עו"ד שמחה רוטמן ואמר: אנחנו לא מחויבים לבן גביר. אם נתניהו יבוא אליך וייתן לך את שר התחבורה אבל בן גביר יושב בחוץ, מה תעשה?

"אני מוכרח לומר שיש משהו מצער בכך שאנשים מסוימים בימין עדיין לא פיתחו עמוד שידרה ומסכלים כל הזמן לראות מה אומרים, הגמגום הזה של נתניהו ושל אנשים בליכוד שמסתכלים כל הזמן מה אומרים החברה בשמאל האם בן גביר הוא לגיטימי. בעיניי העובדה שנתניהו אחרי כל כך הרבה שנים לא מסוגל להיות שלם עם עמוד השדרה הערכי שלו היא מצערת. המצפן הערכי שלי אומר שלהקים ממשלה טובה שתעשה טוב למדינת ישראל זה הדבר הצודק והמוסרי ואם בשביל זה צריך להתחבר עם בן גביר שבעיניי הוא לגיטימי לחלוטין למרות שיש ביננו פערים".

תן פער אידאולוגי אחד בינך לבין בן גביר, במה אתם שונים?

"אין לי שום סיבה לתת לך את זה בתוך מערכת בחירות, אני הולך אתו ביחד ואין לי עניין להבליט את ההבדלים".

אני שואל אותך את זה כי אומרים שבעצם אין הבדל בינכם.

"לא אתן, כי אני עכשיו רץ עם בן גביר. יש לי עניין לחדד את המכנה המשותף שהוא אהבת העם ואהבת הארץ, אחריות גדולה ואהבת חיילי צה"ל היאחזות עיקשת באדמת ארץ ישראל, מאבק עיקש וחסר פשרות בטרור ורגישות חברתית מאד גדולה".

ישנם שורת רבנים ארוכה בציונות הדתית שאו תומכים במפלגת ימינה של בנט, או יושבים על הגדר, למרות שאתם מכנים את עצמכם הציונות הדתית…

"מלבד הרב איתן אייזמן אף אחד מהרבנים לא תומך בימינה ולא עובד להם. אני לא מתעמת עם רבנים ולא מתווכח איתם, אני תלמיד שלהם והם לא חייבים לי כלום, מותר להם לא לתמוך בי ולתמוך בכל אחד.

אני נמצא בשיח עם כולם ולהערכתי עד הבחירות רובם המוחלט יתמכו תמיכה פומבית בציונות הדתית, אחרים יתמכו בשתיקה, וגם אם לא – אני מבטיח להמשיך לכבד ולהתייעץ איתם בלי קשר לפוליטיקה".

מה אתה מגיב ליאיר לפיד שאיים על הנהגת חב"ד: אם תלכו עם סמוטריץ' ובן גביר גמרתם עם הסיפור של הדלקת נרות ועניינים אחרים שקשורים לכלל ישראל ולישראליות?

"זה הטריף אותי, בעיניי שראש מפלגה מאיים בשפה מאפיונרית על תנועה שאין אזרח ישראלי שלא פגש בה, תנועה שמרבה אור וקירוב ולא מתעסקת בפוליטיקה – זה בושה וחרפה. אני אחזור חזרה לבנט, מצפה ממנו להגיד: אני לא מקים עם האיש הזה ממשלה, מי שמפיץ כל כך הרבה שנאה וניכור".

כשקראת לעצמך ציונות דתית ויתרת על חרדים, כמו חב"ד למשל? כי הרבי מחב"ד אמר ללכת עם המפלגה החרדית ביותר, וכל השנים טענתם שאתם גם חרדים וכעת, קראת לעצמך ציונות דתית…

"הרבי דיבר על מי ששומר על שלושת השלמויות: העם, התורה והארץ. כשאני הבאתי בקדנציה האחרונה את התיקון לחוק השבות שעליו הרבי צעק – החרדים הצביעו נגד".

השארת תגובה