"ש"ס לא מחרימה אף אחד"

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי: "תמכתי בממשלת אחדות עם כחול לבן, אבל בדיעבד זו הייתה טעות" • "אנחנו בש"ס סבלנו מחרמות, ואנחנו לא מחרימים אף אחד – לא את לפיד ולא את בן גביר"

עו"ד אבי בלום ומשה גלסנר ב'שחור לבן'
עו"ד אבי בלום ומשה גלסנר ב'שחור לבן'

יעקב מרגי הוא השריד האחרון ברשימת ש"ס מתקופתו של היו"ר הקודם אלי ישי, ועם או בלי קשר לזה – תחליטו אתם, הוא גם הח"כ הכי אמיץ בש"ס, שלא מהסס למתוח ביקורת נוקבת גם על המגזר שלו עצמו, כשהוא חושב שזה מה שנכון לעשות, וגם אם הוא הנציג החרדי הבודד שמדבר כך.

בראיון השבוע לתכנית 'שחור לבן' בערוץ כנסת עם עו"ד אבי בלום ומשה גלסנר, מדבר מרגי בפתיחות על הנאמנות לנתניהו, שיח החרמות, על ההפרות במגזר שלו, וגם על העובדה שהוא האחרון שנותר מעידן אלי ישי.

במפלגת האחות שלכם, יהדות התורה, יש תקדים, כבר לא שמים את כל הקלפים "רק ביבי". משה גפני אומר: אנחנו כנראה הולכים עם נתניהו, אבל לא בטוח. אתם ממשיכים לדבוק בנתניהו למרות שיש כבר אופציות ימניות, זה כבר לא ימין או שמאל…

"אנחנו מרוכזים במטרה אחת, להקים גוש ימני בראשות נתניהו ובלי להיכנס לדיון פילוסופי – מה שהצליח וטוב, למה להחליף?!"

בנט מצטייר היום כמחזיק המפתחות החדש של הממשלה, הוא יכריע בן ימין לשמאל. אפשר להבין את התובנה של גפני שאומר: תוקפים אותנו, החרדים, בגלל התמיכה האוטומטית בנתניהו. למה לא לפחות לשחק את המשחק?

"זה ההבדל ביננו לבין גפני, ליהדות התורה בדרך כלל יש את ההסתכלות לא רק על המהות אלא על איך זה נראה. הרי גם אם הוא יהיה בממשלת שמאל יתקפו אותו. אנחנו דנים על המהות כרגע, אנחנו בטוחים וידועים שמה שהציבור רוצה ומה שטוב לישראל היום זה שממשלת ימין בראשות בנימין נתניהו".

אמרת שאתם דנים על מהות, לפני זה אמרת: למה להחליף דבר טוב. אם אנחנו מסתכלים על המועמדים: גדעון סער וגם נפתלי בנט, הם מהותית יותר ימניים מנתניהו, גם יותר קרובים לדת מנתניהו, למה ההיצמדות הזו הזו ל"רק ביבי"?

"זה לא עניין של מי אוהב את הדת יותר או מי אוהב אותך יותר, זה כוח והשפעה פוליטיים. זה פה שאלה של בריא ושמא, ואנחנו הולכים על הבריא".

הבריא הזה כבר די חולה, נתניהו לא הצליח להקים ממשלה שלוש מערכות בחירות רצופות…

"עם כל המשבר הזה, הוא ניהל את משבר הקורונה, הביא הסכמי שלום והחזיק את הכלכלה הישראלית. כשאני רוצה לשים את בטחון אזרחי ישראל ואת המדינה על כל אתגריה – אין לנו זמן לתוכניות לימודים ולבנות על ניסיון שיגלה אולי מישהו אחר, יש לנו ראש ממשלה מנוסה עם יכולות בלתי נדלות ונלאות. בגלל שכמה אולפני חדשות משדרים לנו ללא הפסקה שיש להחליף את נתניהו, צריך להחליף אותו?!"

אתה חושב שבקורונה הוא פעל נכון?

"הקורונה תעתעה בכולם, אף אחד לא היה מוכן. בא ראש הממשלה והצליח בצורה מצוינת, כל העולם מחא לנו כפיים אבל הציבור לחץ. אם צריך להקים וועדת חקירה על משבר הקורונה צריך להקים וועדה על התנהלות כלל מערכות התקשורת שפגעו בחוסן הלאומי של האזרחים, בלכידות החברתית ובדה לגיטימציה שעשו לממשלת ישראל".

כשרואים את ההדלפות מישיבות הממשלה, את המריבות שמתנהלות שם – אפשר להאשים את התקשורת?

"אני מאלה שדחפתי את אנשי כחול לבן להקים את הממשלה הפריטטית בדיעבד התגלתה כמקח טעות".

אתה בוועדת הכלכלה ולוקח חלק במה שקורה בנתב"ג. אתה מאשר להגביל ישראלים שחוזרים הביתה אבל מאפשר הכנסת מאות ספורטאים מהעולם, זה נשמע לך סביר?

"אני מאשר וזה לא תלוי זה בזה, אני אזכיר לכם את המראות המבישים בעיצומו של משבר הקורונה כשאלפים אחד על השני בפרוזדורים של שדה התעופה כדי לצאת. לכן באה ממשלת ישראל וקבעה שיש סיכוי שיגיעו לישראל מוטציות ממדינות שונות, קבעו מכסה של אנשים ביום- בתחילה שש מאות ואחר כך אולי העלו לאלפיים, שיכללו דאגה לבדיקות והכנסה לבידוד. אם אני אדע שפיקוד העורף, ראשות שדות התעופה, משרד הבריאות וראשות האוכלוסין לא מסוגלים לטפל מהנחיתה עד לכניסה לבידוד בשש מאות איש, אז לא יהיו גם שש מאות".

נחזור לפוליטיקה, אם אין לביבי רוב וסער מקים קואליציה, אתם נשארים בחוץ?

"כשיוצאים למערכת בחירות ממוקדים במטרה אחת, המטרה שלנו היא להקים ממשלת ימין בראשות נתניהו, אם זה לא יצא – דבר איתי יום אחרי".

אתם פוסלים את יאיר לפיד?

"אותי בחיים אל תשאלו אם אנחנו פוסלים, אנחנו המפלגה שנפסלה והוטל עליה וטו ואני לא אפסול אף אחד כפסילה. אנחנו חדורי מטרה להקים ממשלת ימין בראשות נתניהו בלבד".

השאלה אם יש אופציה לממשלה של יאיר לפיד, אתה לא שולל הליכה אתו?

"כרגע זה לא על הפרק, כשזה יהיה על הפרק תשאל אותי מה קווי היסוד שלה הממשלה ואגיד לך מי נכנס או לא".

אתם לא פוסלים, אבל יש הסתייגות, האם אתה מסתייג מבן גביר?

"אני לא מוכן לשחק במשחק הצביעות, בן גביר אמר את דברו ואני לא הסנגור שלו".

מבחינתך בן גביר כשיר להיות שותף של ש"ס בקואליציה.

"אנחנו נעשה הכול להקים ממשלת ימין בראשות בנימין נתניהו כשהציונות הדתית חלק ממנה".

אתה ישבת פה לפני כמה חודשים ובלי הנחות עצמיות חבטת בגורמים במגזר על ההפרות. אחרי שאתה ראית את ההפרות בהר הבית, במסיבות בתל אביב ובחופים, יכול להיות שהחמרת קצת עם המגזר שלך, שמפר כמו כולם ועושים לו קמפיין על הראש?

"אני לא החמרתי עם המגזר, אני היללתי ושיבחתי את ההתנהלות של המגזר. המגזר היחיד שנגזרה עליו גזירה – זוהי סוגיית התפילות לעומת ההפגנות שאת ערכם קידשו ואת התפילות הזניחו. אני תקפתי את אותם פורעים שפרעו בחברה החרדית, אותו פלג ירושלמי ואותה קבוצה של העדה החרדית שלא פגה בחברה הכללית אלא בחברה החרדית, בתדמית שאנחנו עוד נשלם עליה".

אתה חושש שנשלם בבחירות?

"לא בבחירות, אנחנו משלמים בשיח. אנחנו כמה עשורים הצלחנו לרפא חלק מהתחלואים של החברה הישראלית ולהתחיל להבין ולהכיל אחד את השני, ועכשיו חזרנו אחרונה בשיח הזה".

אתה היחיד שנשארת ברשימת ש"ס עוד מתקופת אלי ישי, כל השאר פרשו מרצונם המוחלט. איך זה קרה?

"אני מאחרונים שנשארו עוד מהגל הראשון של אריה דרעי. המפלגה קיבלה החלטה של מועצת החכמים שחצי קדנציה לסגן השר יצחק כהן ולמשולם נהרי בגלל גיל".

אז אתה אומר שדרעי בגיל שישים ותשע פורש.

"יו"ר מפלגה הוא יו"ר מפלגה. אני, ביום שאחליט לעזור או שיגידו לי שהגעתי לגיל שצריך לפרוש, אני אקח את האחד שנכנס במקומי ואחנוך אותו בשמחה. אני הייתי התקווה בזמנו לכל הפעילים הקטנים בתנועה, התחלתי עם התפקיד הכי זוטר כשש"ס קמה".

השארת תגובה