מפקח מקרוב: מפעלי המזון ברוסיה

מערכת ועד הכשרות המהודרת של רוסיה עומדת בסטנדרטים הכשרותיים הגבוהים ביותר • מאות מפעלי מזון מספקים אוכל מהדרין ליהודי רוסיה ומחוצה לה • ביקור רב רושם בחברות שמן ודגים • "מזל אדר דגים"

אחת המערכות המושקעות ברוסיה היהודית היא "ועד הכשרות המהודרת של רוסיה", שבפעילותה העקבית והמושקעת מזה כשלושה עשורים, היא עומדת כיום בשורה הראשונה של מערכות הכשרות, ומאות מפעלי מזון הפרוסים בכל רוסיה, זוכים לקבל את חותמת הכשרות, ששמה הטוב התפרסם בין חברות המזון הנחשבות במדינה. עם התפתחותה וקשריה המסועפים של רוסיה עם מדינות העולם, גדל גם הייצוא בהתאם, ובעקבות כך יוצאים מוצרי מזון רבים מרוסיה לשיווק עולמי, בהם מרכיבים בסיסים למזון הנושאים את חותמת הכשרות, והם משווקים בהצלחה בעולם, תוך שיתוף פעולה מלא עם מערכות הכשרות המהודרות בארץ ישראל ובחו"ל.

לקראת חג הפורים והפסח הבעל"ט, הגיע רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, המייסד והעומד בראש מערכת הכשרות המהודרת של רוסיה, לביקור ובדיקה אישית, בליווי רב ועד הכשרות הרה"ג ר' יוסף יצחק מרזל, במספר מפעלים גדולים הנמצאים בעיר 'קלינינגרד' במערב רוסיה, על חוף ים הבלטי, ממנה משווקות מוצרי המזון למדינות אירופה באמצעות אוניות ורכבות משא.

בסימן 'מזל אדר דגים', נערך הביקור הראשון במפעל חדש של שימורי דגים, המשווק עשרות רבות של סוגי טונה בכל רשתות המזון הגדולות ברוסיה. המפעל השני אותו ביקרו, הוא מפעל שמן, השני בגודלו בעולם (!), העומד גם הוא תחת הכשרות המהודרת מזה מספר שנים, וכעת קיבל גם הכשר מיוחד לפסח לאוכלי קטניות.

מסע הביקורים, אותו ארגן יו"ר מערכת ועד הכשרות של רוסיה הרב יוסף וורזוב, נמשך שעות רבות, תוך ירידה לפרטי פרטים, שהשאירו רושם רב על מנהלי המפעלים שליוו אישית את המשלחת המכובדת. לאחר מכן, קיבל כל אחד מהם מארז מצות ובקבוק יין כאות הוקרה על שיתוף הפעולה, למענם של אלפי צרכני הכשרות ברוסיה.

את מסעו באזור, ניצל הרב הראשי שליט"א לביקור חיזוק בקהילה היהודית הגדולה והמפוארת של העיר קלינינגרד, בראשות רב העיר הרב דוד שוועדיק.

בקומת הכניסה לבניין המפואר של בית הכנסת, כובד האורח הדגול בקביעת מזוזה בפתחו של לשכת 'בית חב"ד' החדש בעיר, בניהולו של שליח חב"ד בקלינינגרד הרב אברהם ברוך דייטש, ולאחר קבלת פנים שנערכה ע"י נגיד הקהילה מר וולדימיר כצמן וראש הקהילה מר ליאוניד פליטמן, סייר הגר"ב לאזאר במקווה טהרה ההולך ונשלם בקומת המרתף של הבניין, ונפרד באיחולים ברכה לעוסקים במלאכה שיזכו במהרה לסיים את הבנייה ולהרבות טהרה וקדושה בעיר חשובה זו, שחידשה כנשר נעוריה והיא מתפתחת למענם של יהודי העיר המוכרת בעולם גם בשמה הקודם והמפורסם 'קניגסברג', העיר בה נטמן מייסד תנועת המוסר הנודע רבי ישראל סלנטר, שזה עתה חל יום ההילולא שלו.

השארת תגובה