השמיים נסגרים ומחירי הנדל"ן קופצים לשמיים

ירידה של 92% בתנועות הנוסעים בנתב"ג במהלך שנת 2020 גורמת לעלייה של 22% בכמות המכירות של דירות חדשות לעומת השנה החולפת

משבר הקורונה הביא עמו ירידה משמעותית בטיסות לחו"ל בשנת 2020. ניר שמול, בעלי חברת שניר, מזהה קשר ישיר בין הירידה בטיסות לבין קפיצה משמעותית במחירי הנדל"ן בישראל, בשנה שחלפה. שלדבריו: "מגמה זו תתחזק גם בחציון הראשון של 2021".

בחודשים יולי עד ספטמבר 2020 נמכרו על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 10,140 דירות וזאת לעומת 7,440 דירות בלבד, שנמכרו ברבעון המקביל בשנת 2019. זוהי עלייה מטאורית של כמעט שלושים אחוזים! לדברי ניר שמול: "הסיבה המרכזית לרכישת הנדל"ן היא העובדה שהישראלים נשארים בארץ ולא טסים לחו"ל".

מניתוח המגמות בשוק בנדל"ן, שביצעה חברת שניר בחודשים האחרונים לאור משבר הקורונה מסתמנת מגמה מעניינת, ככל שהישראלים נשארים בישראל ולא טסים לחו"ל, קצב מכירת הדירות עולה.

בעבר החודשים יולי – ספטמבר בכל שנה, נחשבו לחודשים שבהם המכירות בענף הנדל"ן היו פחותות וזאת מכיוון שבחופשת הקיץ ובתקופת החגים, ישראלים רבים טסו לארצות שונות מעבר לים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2019 יצאו מישראל לחו"ל 2.4 מיליון ישראלים לעומת 180 אלף בלבד שיצאו לאורכה של כל שנת 2020.

מניתוח המגמה אפשר להסיק כי מעבר לעובדה שהישראלים נשארים בארץ ולא טסים לחו"ל, הם רוכשים יותר דירות ונדל"ן גם בחודשים שבעבר נחשבו לחודשים חלשים יותר בענף. עצם העובדה שהישראלים לא טסים לחו"ל, יוצרת מצב שבו סך ההוצאות הכספיות שלהם פוחת בהיעדר ההוצאה על נסיעות לחו"ל וכל ההוצאות הנלוות לכך.

גם היעדר אלטרנטיבות לחופשה בישראל, כאשר בתי המלון סגורים ברובם, יצרה למשפחות רבות הכנסה פנויה גדולה יותר והיא זו שמאפשרת להם להשקיע באפיקי השקעה שונים וביניהם בנדל"ן.

בנוסף לכך בשנת 2019 היקפי ההשקעה הכספיים של הישראלים בחו"ל עמדו על קרוב ל 3 מיליארד דולר בשנה, לעונת 7 מיליון דולר ב-2007 . סגירת השמיים הביאה לכך שישראלים רבים אינם יכולים לטוס לחפש, לבדוק ולקנות השקעות בחו"ל לצורך ביצוע ההשקעות שלהם בנדל"ן.

לאור הנתונים הללו אפשר לייחס את העלייה ברכישת הנדל"ן בישראל למרות משבר הקורונה, בעיקר בקרב משפרי הדיור והמשקיעים לסגירת השמיים לאורכם של רוב חודשי השנה החולפת שהביאה לצמצום כאמור של למעלה מתשעים אחוזים בתנועת הנוסעים.

חייבים גם להזכיר כי במהלך חודש יולי האחרון שיעור מדרגות מס הרכישה ירדו מ- 8 אחוז בתקופת השר כחלון ל 6-5 אחוז למרבית הדירות בישראל, שאינן דירה ראשונה. דבר זה מעודד חלק מהמשקיעים שהשקיעו בעבר בחו"ל, לעבור להשקיע בנדל"ן בישראל .

אפשר לייחס סיבה נוספת לעלייה בכמות הדירות שנמכרו והוא החשש של הישראלים מאפיקי השקעה פיננסים שבתקופה של משבר "מרגישים" מסוכנים יותר מאשר נדל"ן שבבסיסו הוא יציב ובשנים האחרונות נמצא במגמת עלייה. כמו כן גם העובדה שכלכלות העולם בעקבות משבר הקורונה חטפו זעזועים רבים וקשים.

צמצום ההוצאות החודשיות של הישראלים (לא רק ההוצאות של הנסיעות לחו"ל) בהיעדר תרבות, פנאי, חוגים ומסעדות, וצמצום הקניות (למעט האון ליין) הביא ישראלים רבים לחסוך חלק ניכר מההכנסות שלהם לעומת התקופה שלפני הקורונה ובכך להגדיל את היכולת שלהם לקחת משכנתא גדולה יותר.

מה גם שכדי לעודד את הפעילות הכלכלית במשק ולהגדיל את הכנסות המדינה, בנק ישראל אפשר לאחרונה להגדיל את מרכיב הפריים במשכנתא ל- 2/3 לעומת כ-1/3 בעבר ובכך נוצר חיסכון משפחתי של מאות שקלים בחודש, כאשר סביבת הריבית נותרה נמוכה כמו בעשור האחרון.

עליית מחירי הדירות בישראל החל משנת 2006, היא עלייה שלא נעצרה ואף המשיכה גם בתקופת משבר הקורונה, מה שאומר שישראלים ממשיכים לרכוש נדל"ן וזאת מתוך מחשבה שאם תקופת הקורונה לא גרמה לירידת מחירים, המחירים כנראה ימשיכו לטפס גם לאחר המשבר. מבצע החיסונים הישראלי המוצלח, גם הוא יביא לגל התייקרות נוספת בכל הענפים במשק. הסיבות הללו גורמות למתעניינים לבדוק אופציות לרכישה ולבצעה רגע לפני יציאה מהסגר.

השארת תגובה