אומ״ץ: ״המחדל ממשיך' זלזול והפרה בוטה של החלטת בית המשפט העליון״

יו״ר תנועת אומ״ץ, פליצ׳ה פלד, ויו״ר המועצה הציבורית שליד אומ״ץ, עו״ד יצחק מינא, פנו הבוקר בבהילות לראש הממשלה בנימין נתניהו, לראש הממשלה החליפי בני גנץ וליועץ המשפטי לממשלה הד״ר אביחי מנדלבליט בדרישה למנות מפכ״ל קבוע לאלתר תוך 3 ימים, שאם לא כן, תפעל התנועה במסגרת החוק לאכיפתה של החלטת בית המשפט העליון, כולל מתן הוראות לעניין סנקציות על שרי הממשלה שיבחרו להתעלם מהחלטת בית המשפט ויהיו חשופים לקנסות אישיים בעניין ביזיון בית המשפט.

בפנייתם מציינים ראשי התנועה כי שנתיים אין מפכ״ל קבוע למשטרת ישראל, תקופה בה שוררים פשיעה וכאוס. לנוכח מצב חמור זה פנתה התנועה בדחיפות לבית המשפט העליון בבג"ץ 8034/20 ולאחר דיון שהתקיים ביום 03.12.2020, ניתן צו המחייב את השר לביטחון פנים לבחור מועמד למפכ"לות שיובא לאישור הוועדה למינוי בכירים בדחיפות הראויה.

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אכן פעל בהתאם להחלטות בית המשפט והעביר לוועדה את שמו של ניצב יעקב שבתאי אשר הובא לדיון ולאישור הוועדה למינוי בכירים וביום 30.12.2020, אושרה מועמדותו.

מטעמים קואליציוניים צרים ומתוך רצון להתחשבן במפלגה זו מול מפלגה אחרת, לא אושר המפכ"ל המיועד ובלית ברירה מונה ניצב שבתאי לממלא מקום המפכ"ל במקום שימונה כמפכ"ל קבוע על פי החלטת בית המשפט העליון.

ראשי תנועת אומ״ץ מדגישים כי שיקולים לא רלוונטיים כלל הכריעו את הכף ונראה כי תנועת כחול לבן התנתה את הסכמתה למינוי המפכ"ל במינוי בכירים אחרים שהוצעו על ידה ועקב כך הודיע השר לביטחון פנים כי בשל אי התכנות פוליטית נמנע המינוי.

להשקפתה של תנועת אומ״ץ, אי מינוי מפכ"ל למשטרת ישראל, שהינו חובה סטטוטורית שאין מחלוקת עליה, וזאת על פי פקודת המשטרה, כל שיקול פוליטי צר לא יכול לגבור על אי המינוי. אין צורך להדגיש כי אי המינוי הוא גם בניגוד לחוק יסוד הממשלה.

אומרים ראשי התנועה: ״החלטת המשטרה שלא למנות מפכ"ל קבוע מהווה זלזול והפרה בוטה של החלטת בית המשפט העליון, בביזיון בית משפט והתעלמות מהחלטותיו. גם אם יש הסכמים קואליציוניים אלה ואחרים, אין הם עומדים כלל מול החובה החוקית ומול ההוראה המפורשת של בית המשפט העליון למנות מפכ"ל״.

עוד מוסיפים באומ״ץ כי אי מינוי מפכ״ל קבוע למשטרה גורם לכאוס שילטוני כשאין יד מכוונת והנחיות של מפקד על של המשטרה נגרם מצב בלתי סביר שאינו מתקבל על הדעת והגובל בהפקרות לשמה בכל הקשור לשלטון החוק בישראל ולדוגמא מזכירים באומ״ץ את אירוע הרצח, פעולת הנקם בכביש 6 לפני מספר ימים למרות ליווי ניידת הבילוש.

בתנועת אומ״ץ חושפים כי גם פורום רבי הניצבים של משטרת ישראל פנו לאחרונה לתנועת אומ״ץ על מנת להצביע על חומרת המחדל. רבי הניצבים ציינו כי מדינת ישראל אינה יכולה להתנהל אף עוד לא יום אחד ללא מפכ"ל במינוי קבוע ואי מינוי מפכ"ל שוחק לחלוטין את האמון הציבורי ואת כוח ההרתעה.

בתנועת אומ״ץ תוהים מה יאמר האזרח הקטן כשהוא נדרש למלא את חובותיו על פי חוק כאשר שרי הממשלה מתעלמים באופן בוטה מן החוק ומהחלטות בית המשפט בפומבי.

בתנועת אומ״ץ מתריעים כי אין להמתין עוד ויש למנות מפכ״ל קבוע למשטרה על מנת שסוף סוף יעשה צדק לחברה. החלטת הממשלה שלא למנות מפכ״ל קבוע אלא ממלא מקום מפרה את החלטת בית המשפט בצורה בוטה.