תיק 4.000: זה כתב אישום?

לאחר אין ספור התחמקויות, הפרקליטות הגישה 'כתב אישום מתוקן' נגד ראש הממשלה – אלא שגם הוא נערך ברשלנות ובחוסר מידע ופרקליטי ראש הממשלה עולזים

נתניהו בוושינגטון
נתניהו בוושינגטון

פרקליטות המדינה הגישה, כתב אישום מתוקן לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד ראש הממשלה, בו מתוארים 230 מקרים הכוללים דרישות מאתר וואלה להיטיב עם נתניהו ובני משפחתו, מתוכן – לפי הפרקליטות – קיימות אינדיקציות למעורבותו של נתניהו ב-150 מהם.

לפי כתב האישום, ההפניות כוללות דרישות להטיב את הסיקור התקשורתי של נתניהו ובני משפחתו, להגדלת זמן החשיפה של ידיעות חיוביות או מחיקה, דרדור או שינוי כותרות של ידיעות שליליות על נתניהו או בני משפחתו, דרישות לסיקור שלילי של יריבים פוליטיים, דרישה למנוע שידור ראיון שנערך עם נתניהו וכך הלאה.

לפני שלושה שבועות הורה בית השפט לפרקליטות לערוך מקצה שינויים בכתב האישום: "יש לעשות הפרדה בכתב האישום בין נאשם 1 לבין בני משפחתו, שאינם נאשמים, הן בפירוט הדרישות המיוחסות לכל אחד מהם, והן בפירוט ה'מתן' שניתן, על פי הנטען, לכל אחד מהם. ככל שטענת המאשימה, בסעיפים השונים של כתב האישום, היא כי דרישות של בני המשפחה וקבלת טובות הנאה על ידיהם נעשו בידיעת הנאשם, עליה לציין זאת במפורש בכתב האישום".

עוד אמרו השופטים: "על המאשימה למסור פירוט של טובות ההנאה שעל פי הנטען ניתנו ונלקחו כשוחד ופירוט הזמנים, ככל שהללו ידועים. כן יש לפרט, ככל שהדבר ידוע למאשימה, באמצעות מי פעלו הצדדים. בתוך כך, אין מקום להכללות והיעדר פירוט תחת ביטויים כ'בין היתר'; 'לרבות'; 'דרישות משמעותיות'; 'פרשות שונות'; 'עובדים אחרים ללא פירוט; 'גורמים שונים' ללא פירוט, 'גורמים מטעמו ללא פירוט, וכיו"ב".

כך גם הורה בית המשפט, על הפרקליטות הפרקליטות להעביר לסנגורי נתניהו את אישורי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפתיחת החקירות בתיקים 1000 ,2000 ו- 4000 בתוך שבעה ימים.

אלא שגם כתב האישום ה'מתוקן' לא כולל תאריכים ושמות. ופרקליטי נתניהו כבר מדקדקים בפרטים.

מסביבת ראש הממשלה הגיבו לדברים: “התפוצץ הבלון של תיק 4000. הפרקליטות בקושי הצליחה למצוא 10 פניות תקשורתיות של ראש הממשלה לוואלה ב-4 שנים, ממוצע של פנייה אחת בחצי שנה, בשעה שבתקופה זו נכתבו על ראש הממשלה בוואלה כ-10,000 כתבות.

זה חלקיק מזערי ממספר הפניות של פוליטיקאים אחרים למו״לים, עורכים וכתבים.

כל שאר הפניות התקשורתיות שהפרקליטות מציינת הן פניות שגרתיות מטעם הדוברות, כגון דיברור נאומו של ראש הממשלה בקונגרס נגד הגרעין האיראני או דברור ביקוריו המדיניים ביפן.

באופן אבסורדי הפרקליטות מגדירה פעולות דוברות שגרתיות אלה כפעולות פליליות. נחשף הבלוף והתברר שלא היו פניות חריגות מצד ראש הממשלה ולא הייתה היענות חריגה מטעם וואלה.

מעניין לראות כמה פעמים פנו היועמ״ש והפרקליטות לכתבי משפט מסויימים, עורכים ומו״לים ב-4 השנים האחרונות.

ושיא האבסורד – בשום מקום בעולם לא הוגש כתב אישום נגד איש ציבור בגלל סיקור תקשורתי. זה מה שקורה כשמנסים בכל דרך לתפור תיק לראש ממשלה חזק מהימין”.

השארת תגובה