'רֶעבּ חיים' ניצח את כל ה'מומחים'

גם המסיתים היותר מנוסים נגד כל מה שריח יהדות נודף הימנו, מודים בפה מלא: תקופת הקורונה רק חיזקה את האמונה בהשם ובתורתו – ואת הציות לגדולי ישראל ובראשם שר התורה הגר"ח קנייבסקי

הגרח קנייבסקי בירושלים, צילום דוד זר (125)
הגרח קנייבסקי בירושלים, צילום דוד זר (125)

שחר אילן פירסם הבוקר מאמר בו הוא כותב: "אין משבר אמון ברבנים בציבור החרדי בעקבות התחלואה הגבוהה ואין חשבון נפש — אלה המסקנות שעולות מסקר המכון הישראלי לדמוקרטיה בציבור החרדי בנושא משבר הקורונה. ל־90% מהציבור החרדי יש אמון בהנהגה הרבנית, אבל לקרוב לשני שלישים אין אמון בראש הממשלה בנימין נתניהו. 61% מהציבור החרדי סומכים על הרבנים בהערכת סיכון הקורונה ורק 22% על מומחי רפואה."

בדבריו אלו מקופלים ימים של דריכות לראות הֲיַעַמְדוּ דִּבְרֵי מָרְדֳּכַי – מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שמול כל דעה אחרת הצהיר כי 'ללא תורה מסוכן יותר' – והורה שלא לסגור את מסגרות החינוך, שלא לבטל תורה מישראל.

אין הדברים אמורים בשאלות שעלו מאוחר יותר אודות חשש מהידרדרות במצב רוחני של חלק מהציבור – כי אם הצהרת 'לכתחילה' שעסק התורה הוא שיגן על העם היושב בציון מאותה מגיפה ומאותו נגיף שבדרך כל הארץ, הריכוז מהווה סיכון חיים של ממש.

אילן מגלה פרטים נוספים שמלמדים על עומקו של החוסן האמוני בעם ישראל: "ל־90% מהציבור החרדי יש אמון בהנהגה הרבנית, 61% מהציבור החרדי סומכים על הרבנים בהערכת סיכון הקורונה ורק 22% על מומחי רפואה."

שחר מספק עוד נתונים שמספקים הצצה:

81% מהחרדים טוענים שהם מקפידים על הנחיות משרד הבריאות, כנראה שאת ההנחיה על אי פתיחת מוסודת חינוך – לא מחשיבים כ'הנחיה' כי רוב הציבור תומכים בציות לשר התורה שהורה על פתיחת מוסודת החינוך.

98% סבורים כי הנחיות הרבנים לא גרמו להתפשטות התחלואה בציבור החרדי.

את הסקר בנושא החרדים והקורונה ערך מרכז גוטמן לחקר דעת קהל במכון הישראלי לדמוקרטיה בראשות פרופ' תמר הרמן. הסקר בוצע בידי מכון "סקר כהלכה" ורואיינו בו בטלפון 860 איש, שהם מדגם מייצג של האוכלוסייה החרדית הבוגרת.

השארת תגובה