למה כדאי לעסקים לאמץ גישה עסקית-חברתית?

שרון הבר – מנהלת אגף שיווק בארגון בטרם לבטיחות ילדים: "השילוב בין ניהול עסקי לבין אחריות חברתית הוא מרתק, הלקוחות מעריכים יותר ויותר חברות שמגלות אחריות חברתית, המגמה מתחזקת בדור המילניום ובדור ה-z, וללא ספק התעצמה בעקבות מגפת הקורונה"

לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

שרון הבר – מנהלת אגף שיווק בארגון בטרם לבטיחות ילדים מסבירה למה כדאי לעסקים לאמץ גישה עסקית חברתית בייחוד בימי אלו, הכל על התועלת בעולם העסקי הן במישור של שיפור בממדים פיננסים והן בשיפור ההון האנושי.

לפני כשנה, עוד לפני שהקורונה פרצה לחיינו, BUSINESS ROUNDTABLE, ארגון המרכז 181 מהמנכ"לים המובילים בארצות הברית, יצא בהצהרה יוצאת דופן – מטרת חברה עסקית היא לייצר ערך לכל בעלי העניין: לקוחות, עובדים, ספקים ובעלי מניות וגם לקהילה. הצהרה זו באה מתוך הבנה כי העולם השתנה ומעורבות גבוהה והשקעה בעובדים ובקהילה מייצרת ערך גבוה לטווח הארוך.

התועלות לעולם העסקי מתרכזות בשני מישורים: שיפור במדדים הפיננסיים ושיפור במדדי הון אנושי.

לפי מחקרים, פעילות של אחריות חברתית מגדילה את העדפת הצרכן למותג ואף מאפשרת לקחת פרמיית מחיר עבורו. סקר כלל עולמי של נילסן הראה כי מעל 40% מהמשיבים אמרו כי בשיקולי בחירת מותג הם לוקחים בחשבון את הערכים החברתיים שלו והמחויבות שלו לקהילה. מחקר של מרקסטיין תמך בממצאים והראה כי 46% מהצרכנים לוקחים בחשבון בעת הרכישה את האחריות העסקית חברתית של המותג אותו הם קונים.

ישנן גם השפעות מידיות, למשל ebay הראתה כי אפשרות תרומה בתהליך הצ'קאאוט מעלה משמעותית את שיעור ההמרה באיקומרס, מקטינה נטישות ומגדילה מכירות וסל. גוגל הציגה ניתוח נתוני חיפוש המשקף כי גדל מספר החיפושים למותגים בעלי אחריות חברתית מסוימת.

בבחינת ההון האנושי, מתברר כי חברה המגלה אחריות עסקית חברתית מגדילה את גאוות העובדים, את החיבור הערכי שלהם לחברה, וככל שהם מעורבים בפעילות הזו – ההשפעה עליהם יותר גבוהה. בעקבות הגידול בשביעות הרצון של העובדים, גם התפוקה גדלה, תחלופת העובדים קטנה, וקל יותר לגייס עובדים.

ככל שחברה פועלת באחריות עסקית חברתית הקשורה לליבת החברה, בצורה עקבית ולמשך זמן, וככל שהיא מערבת את עובדיה בפעילות, מתעצמת ההשפעה של האחריות העסקית חברתית.

דיסני היא בין החברות המובילות בעולם אשר חורטות על דגלן אחריות עסקית חברתית כחלק מה-DNA הארגוני ופועלת במגוון פעילויות שרובן קשורות לליבת החברה: תמרוץ עובדיה להתנדב בעמותות שונות בקהילה, עידוד קהל רחב להתנדבות (תרמה מיליון כרטיסים לפארקים לאנשים שהתנדבו יום אחד), שיתופי פעולה עם עמותות שונות, תמיכה בעידוד השכלה והרחבת אופקים כמו תרומת ספרים לפרויקט ספרי קריאה בחינם, הקמת קרן לשימור חיות בר ושמירת הטבע. סה״כ בשנת 2019 תרמה דיסני 338 מליון דולר לעמותות שונות ו-612,000 שעות התנדבות של עובדי דיסני. פעילות זאת ללא ספק משפיעה בחיוב על תפיסת המותג של דיסני, מייצרת בידול, מוערכת על ידי הקהל ומשפיעה על המוניטין שלה.

בישראל המצב לא מזהיר ביחס לשאר המדינות בכל הקשור לאימוץ גישה עסקית

העולם העסקי בישראל עדיין לא מתקדם כמו מדינות המערב בתפיסה ובפעילויות של מעורבות עסקית חברתית. ההתייחסות למעורבות עסקית חברתית היא ברובה תרומת כסף שנתפסת כהוצאה בלבד. יש יוצאי דופן אך הם מעטים – דוגמה טובה היא חברת כיל (כימיקלים לישראל), שיזמה פרויקט מעורבות למען בטיחות הילדים הבדואים. לטובת הפרויקט משתפת כיל פעולה עם ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ארגון אג'יק – מכון הנגב ומתן בקהילה. את הפרויקט מובילים עובדי כיל תושבי הפזורה הבדואית שמביאים את הבשורה היישר לתוך הקהילה בה הם חיים. מדובר בתוכנית מתמשכת ומקיפה שהולכת וצומחת משנה לשנה. רק לאחרונה נחנך חדר משחקים במסגד בישוב חורה – ראשון מני רבים – שנועד להרחיק ילדים מהרחוב ולייצר עבורם סביבה בטוחה ומזמינה תחת השגחת מבוגר. גם מגדל נרתמת להובלת פרויקט אחר לבטיחות ילדים בחברה הבדואית (בה רמת התאונות בקרב ילדים גבוהה במיוחד), יחד עם ארגון בטרם לבטיחות ילדים ומשרד החקלאות; מעניין לראות כי מגדל הרחיבה האחריות החברתית לפעילות עסקית עצמה והשיקה בחודש האחרון מהלך שתיק ההשקעות הפנסיוני ינוהל במדיניות של השקעה חברתית ESG – בו נלקחים בחשבון שיקולים חברתיים וסביבתיים במדיניות ההשקעות.

ואי אפשר לסיים בלי הנורמליות החדשה – הקורונה: הקורונה הגבירה את הציפייה של הצרכנים מהמותגים לגלות אחריות גבוהה יותר כלפי העובדים שלהם וכלפי החברה כולה, מתוך רצון לסולידריות חברתית. חברה עסקית שלא נרתמת למען הקהילה, בקרוב תמצא את עצמה אי-שם מאחור.
השארת תגובה