החרדים לא צריכים להתנגד ל'מיחזור'

קרוב למחצית מבעלי הדעה בציבור החרדי חושבים שחברי הכנסת החרדים משרתים במקרה זה את האינטרסים של חברות המשקאות ולא של המגזר החרדי

מיחזורית
מיחזורית

למעלה ממחצית מהציבור החרדי טוען שהמגזר החרדי לא צריך להוביל את ההתנגדות להרחבת חוק הפיקדון גם לבקבוקי משקה גדולים. כך עולה מסקר אינטרנטי שנערך ע"י מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה. הסקר נערך בקרב 400 נשאלים בגילאי 18 ומעלה המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה החרדית בישראל. מהסקר עולה עוד כי כ-30% מהנשאלים טוענים כי חברי הכנסת החרדים, המובילים את המאבק הפרלמנטרי נגד הרחבת חוק הפיקדון, משרתים את האינטרסים של חברות המשקאות ולא של המגזר החרדי.

כזכור, לאחרונה הודיעה השרה להגנת הסביבה ח"כ גילה גמליאל כי בעקבות העובדה שחברות המשקאות והיבואנים אינם עומדים ביעדי האיסוף שקבע החוק, היא החליטה להרחיב את חוק הפיקדון גם על בקבוקים משפחתיים. החוק צפוי להיכנס לתוקף בעוד כשנה. זאת על מנת לתת לכלל הגורמים בשוק להיערך לכך. בהקשר זה ראוי לציין כי השרה גמליאל גילתה אומץ רב ועצמאות כאשר ראתה את טובת הסביבה וטובת כלל תושבי המדינה לנגד עיניה. זאת לאחר שלמרות שחברות המשקאות אינן עומדות ביעדים ולמרות שמאות מליוני בקבוקים משפחתיים מושלכים ברשות הרבים וגורמים ללכלוך ולפגיעה בסביבה, השרים להגנת הסביבה הקודמים פחדו להתמודד עם הלחצים הכבדים של חברות המשקאות ונמנעו, בתירוצים שונים, מלהרחיב את החוק. חברות המשקאות מתנגדות למהלך, העלול לפגוע בהן כלכלית, ואף הגישו עתירה בנושא לבג"צ.

במסגרת הלחצים המופעלים למנוע את הרחבת החוק, חוזרת ועולה הטענה כי הציבור החרדי מתנגד להרחבת חוק הפיקדון. חלק מחברי הכנסת של "יהדות התורה" אף החלו להוביל מהלך למניעת הרחבת החוק.

אולם, מהסקר עולה כי למעלה ממחצית הציבור החרדי מתנגד לכך שהמגזר החרדי יהיה זה שמוביל את ההתנגדות. יתרה מכך, חלק ניכר מהנשאלים טוען כי הח"כים החרדים אינם משרתים את האינטרסים של המגזר החרדי בנושא זה.

לשאלה "האם לדעתך הציבור החרדי צריך להוביל התנגדות להרחבת חוק הפיקדון" ענו כ-51% מהנשאלים שלא. זאת לעומת פחות מ-30% שענו כן. כן יתרה מכך, מפילוח בעלי הדעה בלבד, אחוז המשיבים כי המגזר החרדי לא צריך להוביל התנגדות זינק לכ-63%. מפילוח הגיל עולה כי בקרב הצעירים (18-34) ההתנגדות גדולה יותר. יצויין כי אין הבדל משמעותי בתשובות בין הציבור הליטאי לציבור החסידי. בשניהם קרוב למחצית מציבורים אלה טוען שהמגזר החרדי לא צריך להוביל התנגדות להרחבת חוק הפיקדון. הבדל קל יש בין תושבי ירושלים ותושבי בני ברק, כאשר אחוז הבני ברקים הטוענים זאת, גדול במעט מהציבור הירושלמי.

נתון מעניין נוסף העולה מהסקר נוגע לטענה בה משתמשות חברות המשקאות נגד הרחבת החוק ולפיה הוא יפגע במשפחות החרדיות. מהסקר עולה כי גם למעלה מ-50% מבעלי ההכנסה הממוצעת והנמוכה מהממוצע במגזר החרדי טוענים כי הציבור החרדי אינו צריך להוביל התנגדות להרחבת חוק הפיקדון. בקרב בעלי ההכנסה הגבוהה, כ-67% מתנגדים לכך שהציבור החרדי יוביל את ההתנגדות להרחבת החוק.

שאלה מעניינת נוספת בסקר בחנה מה עמדת הציבור החרדי כלפי נציגי הציבור שלו והפעילות הנמרצת שלהם נגד הרחבת החוק. לשאלה "האם אתה מסכים לטענה כי עמדתם של חברי הכנסת החרדים נגד הרחבת חוק הפיקדון משרתת את האינטרסים של חברות המשקאות המתנגדות להרחבת החוק ולאו דווקא של המגזר החרדי" ענו כ-44% מבעלי הדעה כי הם מסכימים עם האמירה. מפילוח הזרמים במגזר החרדי, אחוז המסכימים עם אמירה זו גבוה במעט בציבור המשתייך לזרם החסידי, לעומת הליטאים והציבור הספרדי. נתון מעניין, שיתכן ויש לו השלכות נוספות על הדרך בה הצעירים (גילאי 18-34) תופסים בכלל את התנהלותם של נבחריו בכנסת, הוא שאחוז הצעירים החושב שחברי הכנסת החרדים משרתים את האינטרסים של חברות המשקאות, ולאו דווקא את האינטרסים של המגזר החרדי, גבוה בכ-30% מעמדת האוכלוסייה הבוגרת יותר במגזר החרדי.

השארת תגובה