להפיק לקחים: מצלמה בכל קלפי

הגיע הזמן שנתאים את הליך הבחירות לזמנים המשתנים. שאנו מקיימים דיונים בוועדות הכנסת, או נואמים במליאה – אנו מצווים לעשות זאת רק כאשר הכל מצולם ומתועד

חה"כ אריאל קלנר, מתוך עמוד הפייסבוק
חה"כ אריאל קלנר, מתוך עמוד הפייסבוק

"והייתם נקיים מה' ומישראל" – דורשת התורה, ולא סתם היא דורשת זאת. כל יהודי צריך להיות נקי ממראית עין, וקל וחומר שכל מי שממונה על הציבור צריך להיות נקי ממראית עין. אחרת – המרחק מן התוהו והבוהו – כחוט השערה.

יש סיבה טובה מאוד לכך שההלכה דורשת שהכסף מקופת צדקה ייספר ויתחלק במעמד של שלושה גבאים, גם כאשר סומכים על צדקותם ויושר ליבם (בבא בתרא ח). הסיבה היא – הצורך ההכרחי באמון הציבור, או בלשון התלמוד: "פן  יאמרו שניים הוא נותן ואינו מונה אלא אחד."

בשעה בה עיני כל העולם נשואות לארצות הברית בכיליון מה יעשה לגבי הטענות בדבר זיופים בספירת הקולות בקלפיות הרי שלעם היהודי ההלכה מורה הלכה ברורה: שקיפות מלאה  היא הכרח גמור גם מצד עצמה, אבל בעיקר בגלל ההשלכות. ניסיון העבר, והכאוס הגובר בארצות הברית, מלמדים כי חוק המצלמות שאותו הגשתי ושאותו אני מקדם הוא צו השעה.

חששות לזיופים, אי סדרים ומגוון טענות העולות מכיוון מחנה שמרגיש ש"גנבו לו את הבחירות" הם רק חלק מחוסר השקט החברתי המבעבע בימים אלה ב"ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות". קטונתי מלהכריע בדבר קיומן של אי אלו ראיות ממשיות לזיופים, ובכל מקרה אלה נתונות להחלטות בית המשפט האמריקאי ולא שלנו, אבל אי אפשר להתעלם מהאיום של עצם קיומו של ספק בהליך הדמוקרטי. הנכונות של הציבור להפסיד בבחירות מושתתת על האמון בכך שהבחירות הן הוגנות, ומשקפות את רצון הציבור. כאשר חלקים מתוך העם, חשים מודרים או חושדים שקולם אינו נספר בכשרות,  נופל במהרה פגם בלגיטימיות התוצאות, ומשם הדרך לאנרכיה קצרה מאוד.

אני צופה בנעשה בארה"ב ולא יכול שלא לחשוב על תרחיש דומה שעלול להתרגש במערכת הבחירות הבאה כאן בבית. על כן הגשתי השבוע יחד עם חברות הכנסת קטי שטרית, טלי פלוסקוב ומאי גולן הצעת חוק שהיא צו השעה: חובת מצלמות בקלפיות שיצלמו את כל תהליך ההצבעה והספירה (פרט להצבעה עצמה מאחורי הפרגוד כמובן), כולל ספירת המעטפות הכפולות שהיא פרצה שקוראת לגנב.; בצד זאת, חובת פרסום של כל הפרוטוקולים מכל הקלפיות והנגשתם לכלל הציבור.  חשוב להזכיר שבג"ץ מסרב עד עצם היום הזה למסור לידי הליכוד את הפרוטוקולים של ספירת הקולות מהבחירות האחרונות. הנשמע כדבר הזה?

כיום מצלמות פרוסות במרכזי הערים, בגנים ציבוריים ובקניונים. כולנו מצולמים כל הזמן.  הגיע הזמן שנתאים את הליך הבחירות לזמנים המשתנים. אם כשאנו מקיימים דיונים בוועדות הכנסת, או נואמים במליאה – אנו מצווים לעשות זאת רק כאשר הכל מצולם ומתועד, מדוע ביום הבחירות – היום החשוב ביותר במערכת הדמוקרטית – לא יצולם ויתועד מתחילתו ועד סופו?

טוהר הבחירות ושיתוף כל חלקי העם בתהליך הדמוקרטי הוא דרישה מוסרית בסיסית. אני מאמין שהדרישה לשקיפות מלאה של הליך הבחירות, צריכה להיות מצד כל סיעות הבית. מי שמתנגד כנראה שיש לו מה להסתיר.

אם עוון הטיית הדין חמור, הרי שעוון הטיית הבחירות חמור מכך בהרבה. הגיעה העת לשים גדר לפרצה.

הכותב הינו חבר כנסת ממפלגת הליכוד

השארת תגובה