המבחן הגדול: ביידן טוב לישראל

לנשיא הנבחר ביידן ולראש ממשלה נתניהו יש חברות של כמה עשורים. אבל אם מסתכלים קדימה, המילים שביידן הביע בקשר לנתניהו מרמזות על היחסים העתידיים. ביידן אמר: ‏״אני אוהב אותך ביבי, אבל אני לא מסכים עם שום דבר שאתה אומר.״

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן

סגן הנשיא לשעבר ג׳ו ביידן נבחר להיות הנשיא ה-46 של ארצות הברית. ביידן יחליף את הנשיא דונלד טראמפ. עכשיו הזמן המתאים להסתכל אחורה על ארבע השנים של ממשל טראמפ, ולהביט קדימה על מה שממשל ביידן צפוי לעשות בנוגע ליחסים עם ישראל.

אין שום ספק שממשל טראמפ נקט בהרבה מהלכים חיוביים עבור מדינת ישראל. ארצות הברית העבירה את שגרירותה מתל אביב לירושלים — דבר שמספר נשיאים לפניו הבטיחו אבל לא קיימו. טראמפ גם הכיר בריבונותה של ישראל ברמת הגולן. בנוסף לכך, התייחסותו של  טראמפ לנושא הפלסטיני הייתה שונה לחלוטין מכל קודמיו. טראמפ הציע תוכנית שלום, וברגע שהפלסטינים לא הסכימו לדון בה, טראמפ הודיע שאינו מוכן עוד להמשיך ולסייע להם כספית.

לממשל טראמפ גם היה חלק חשוב בקבלת הסכמי השלום עם איחוד האמירויות. הנורמליזציה היא מבורכת אבל יש לה מחיר. המחיר לשלום עם האיחוד הוא אישור מכירת נשק מתקדם לארצות האלה. נדע רק בעתיד אם המחיר הזה השתלם. טראמפ  גם החליט לעזוב את הסכם הגרעין עם איראן. ההחלטה לצאת מההסכם לא הייתה מלווה בתוכנית  ‏ברורה שתוודא כי איראן לא תמשיך לפתח פצצה אטומית — דוגמה  לחולשת ממשל טראמפ ביחס לאינטרסים של ישראל. הממשלה האמריקאית ניסתה ללחוץ על הממשל באיראן באמצעות סנקציות כלכליות מחמירות.  אך למרות הכאב שנגרם לאיראן, זו מצליחה להאיץ את תהליך העשרת אורניום, בניגוד להסכם הגרעיני.

וכאן חולשת ממשל טראמפ נגלת. כשהממשל רצה להעניש את איראן כתגובה להחלטתם לקדם את תוכנתה הגרעינית, ארה׳׳ב ביקשה מהאו׳׳ם להחזיר את כל הסנקציות שהטילו על איראן. אולם הארצות האחרות שחתמו על הסכם הודיעו לארה׳׳ב שמכיוון שהיא כבר לא חלק מההסכם, אין לה סמכות לבקש את החזרות הסנקציות. כרגע, רוב בעלות הברית ההיסטוריות של ארצות הברית כועסות על ממשל טראמפ בגלל עמדתו בשלל נושאים. החלטת הממשל לצאת מהסכם פריז למאבק בשינוי האקלים היא דוגמא להחלשת היכולת של ארצות הברית להשפיע על מדינות אחרות.  בסיכום, ממשל טראמפ היה נדיב מאוד לישראל בנושאים של כאן ועכשיו, אבל הכרסום במעמדו של ארה׳׳ב בעולם יכול לסכן את ישראל בעתיד.

ממשל ביידן יתחיל בינואר. ביידן הוא חבר ותיק של ישראל, בין התומכים הגדולים שלנו בקונגרס אמריקאי. התמיכה האמריקאית בישראל תמשיך תחת ממשל ביידן אבל ברור שיהיו שינויים. הממשל החדש, כמו כל ממשל אמריקאי (חוץ מזה של טראמפ), יתנגד להמשך הבנייה ביהודה ושומרון. ממשל ביידן יעשה מאמץ לחזק את מעמדו של ארה׳׳ב בעולם. היחסים העמוקים שיש לביידן עם מנהיגי העולם (במיוחד באירופה) יעזרו לו לתקן את הנזק שנעשה על ידי ממשל טראמפ ביחסים עם בעלות ברית הוותיקות של ארצות הברית.

השאלה הכי גדולה לגבי הממשל החדש היא מה יעשה ביידן בנושא ההסכם עם איראן. ביידן כבר אמר שהוא בעד חזרת ארה׳׳ב להסכם — צעד חיובי אם הוא יצליח לעשות בהסכם שינויים, ואם האיראניים יפסיקו להפר אותו. השאלה המשמעותית היא איזה שינויים בהסכם ביידן ידרוש. לדעתי השינוי המרכזי שביידן יתעקש עליו הוא ביטול הסעיף שנותן לאיראניים אישור אחרי 10 שנים לקדם חלק מהתוכניות הגרעיניות שלהם. ‏אם ביידן יצליח, זה מבורך. מה שבטוח הוא שכל החלטה של ממשל ביידן תתקבל אך ורק אחרי עבודת מטה מעמיקה, דבר שהיה חסר כמעט לחלוטין בממשל טראמפ.

לנשיא הנבחר ביידן ולראש ממשלה נתניהו יש חברות של כמה עשורים. אבל אם מסתכלים קדימה, המילים שביידן הביע בקשר לנתניהו מרמזות על היחסים העתידיים. ביידן אמר: ‏״אני אוהב אותך ביבי, אבל אני לא מסכים עם שום דבר שאתה אומר.״

הכותב הינו עורך של historycentral.com וכתב של Newsweek

2 תגובות
  1. עיתונאים ומדיה ביידן לא ניצח בבחירות, הבחירות מזויפות, ביידן הוא השטן

  2. הנשיא דונלד טראמפ הוא הנשיא הניבחר של ארצות הברית הללוליה

השארת תגובה