בראש סדר העדיפויות של ביידן

לנשיא ארה"ב הנבחר יש מחויבות ואחריות כבדה לשלומה וביטחונה של אמריקה ולשלומו ביטחונו של העולם כולו

דני דנון, שגריר ישראל לאו"ם
דני דנון, שגריר ישראל לאו"ם

עתה, משהתקבלה ההכרעה בבחירות שריתקו את תשומת לב העולם כולו, ולאחר שיושבע, יתחיל הנשיא הנבחר לדון במדיניות ובמהות ופחות במסרי תעמולה שליוו את מערכת הבחירות.

עבור הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, סביבת הבית הלבן מוכרת היטב לאחר עשרות שנים בקונגרס ושמונה שנים מרתקות בהן כיהן כסגנו של הנשיא אובמה.

באיראן, שלטון האיטוללות מביט בפליאה על התהליך הדמוקרטי שמתנהל מול עיניו, חלקם לא מבינים איך המעצמה הגדולה בעולם ממשיכה לצמוח ולשגשג כאשר כל ארבע שנים המערכות נכנסות לסחרור אמיתי של מערכת בחירות, והפעם טעונה במיוחד.  לעומת ההנהגה, הציבור באיראן שואל את עצמו מתי יגיע היום שבו גם הם ייבחרו הנהגה אותנטית שתהיה מחויבת לציבור ולצרכיו.

האיראנים, שהמציאו את משחק השחמט, ממתינים לראות מה יהיה הצעד הבא של השחקן ביידן שיתיישב מולם לאחר הבחירות. אותו ביידן, שהוביל במשותף עם אובמה את הסכם הגרעין השנוי במחלוקת. סגן הנשיא ביידן התייחס לנושא האיראני פעמים רבות והביע את מחויבותו למניעת איראן גרעינית. מסביבתו הקרובה עלו הרעיונות של כניסה מחודשת להסכם הגרעין ותיקון הליקויים שהתגלו בו. אין ספק שהאתגר הקריטי הזה יבוא לפתחה של ישראל, אשר מנהיגיה יצטרכו להתייצב בעוז כנגד הסכם גרעין חדש – או ישן – עם איראן.

בימים אלו עסוקים במשרד ההגנה האמריקאי בהכנת החומרים ואפשרויות הפעולה מול המשך מירוץ הגרעין האיראני.  אך לפני שהנשיא הנבחר ייכנס לקבלת התדרוך בנושא איראן, עליו לקחת בחשבון מספר הנחות יסוד.

ראשית, בנושא האיראני אין תקופת למידה. האיראנים לא עובדים לפי לו"ז הבחירות של ארה"ב.  בזמן שתשומת הלב בארה"ב עברה למאבק בקורונה ועסקה בבחירות לנשיאות, האיראנים המשיכו בתעשיית הגרעין ובמאמצי ההטעיה וההסתרה.

שנית, כל הסכם עם איראן נדון להפרה. לפני חתימת הסכם הגרעין ישראל יצאה בקריאות אזהרה כנגד ההסכם. היום, לאחר חשיפת ארכיון הגרעין האיראני בו נחשפה מכונת השקרים האיראנית, לאחר קביעות חד משמעיות של הרשות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ולאחר מספר החלטות של מועצת הביטחון של האו"ם, ברור לכולם שאיראן מפרה את ההסכם.

שלישית, השפה היחידה שמובילה לדיאלוג אמיתי עם איראן היא שפת הסנקציות. רק לחץ כלכלי אפקטיבי מניע את ההנהגה באיראן לחשב מסלול מחדש. ככל שהזמן עובר והשעון מתקתק, אנו מתקרבים ליום שבו יפוגו ההגבלות על תכנית הגרעין האיראנית.

הבחירות שנערכו זה עתה לנשיאות ארה"ב הן לא רק לתפקיד נשיא ארצות הברית, אלא למעשה בחירות בהן נבחר מנהיג העולם החופשי לארבע השנים הקרובות.

זו ההזדמנות להודות מקרב לב לנשיא טראמפ, מידידיה הגדולים ביותר של מדינת ישראל מאז ומעולם, שייזכר כנשיא שהעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, נסוג מהסכם הגרעין עם איראן והפעיל עליה סנקציות כלכליות קשות, הכיר בריבונות ישראל על רמת הגולן וכמובן היה אדריכלם של הסכמי השלום עם איחוד האמירויות, בחריין וההסכם המתהווה עם סודאן.

לנשיא ארה"ב הנבחר יש מחויבות ואחריות כבדה לשלומה וביטחונה של אמריקה ולשלומו ביטחונו של העולם כולו. במסגרת תפקיד זה הטיפול והמנהיגות של נשיא ארה"ב בכל הקשור בסוגיה האיראנית הוא הנושא החשוב במעלה, בוודאי לנו כאן בישראל. נקווה ונתפלל כי נשיא ארה"ב הנבחר אכן יעיד את שלום מדינת ישראל והמאבק בגרעין האיראני בראש סדר העדיפויות.

הכותב כיהן כשגריר ה17 של מדינת ישראל באו"ם, כשר המדע והטכנולוגיה וסגן שר הביטחון

השארת תגובה