יום הסוכרת הבינלאומי: כך תמנעו את סיבוכי הסוכרת

בישראל חיים כחצי מיליון סוכרתיים ועוד כחצי מיליון טרום סוכרתיים • סוכרת היא מחלה פרוגרסיבית אשר עלולה לגרום לסיבוכים עתידיים במידה ולא שומרים על רמות הסוכר מאוזנות • השבוע, ציינו את יום הסוכרת הבינלאומי והנה כמה טיפים שחשוב לדעת בשביל למנוע את הסיבוכים

 

ירידה במשקל

במידה וסובלים מעודף משקל, הפחתת קילוגרמים ספורים בלבד יכולה לשפר את יכולתו של הגוף להשתמש באינסולין ביעילות. הדבר יעזור להוריד את רמת הסוכר בדם ולשפר את מדדי לחץ הדם והשומנים בדם. המטרה צריכה להיות לשרוף יותר קלוריות ממה שאתה מכניס.

שינה טובה

יותר מדי או מעט מדי שינה יכולה להגביר את התיאבון ואת התשוקה למאכלים עתירי פחמימות. זה יכול להוביל לעלייה במשקל, ולהגדיל את הסיכון לסיבוכים כגון מחלות לב. המטרה צריכה להיות שינה של שבע או שמונה שעות שינה בלילה.

הפסיקו לעשן

סוכרתיים וטרום סוכרתיים שגם מעשנים נמצאים בסיכון גבוה פי שניים למות בטרם עת מאשר אלו שלא. גמילה מעישון גם מסייעת ללב ולריאות ואף מורידה את לחץ הדם ואת הסיכון לשבץ, התקף לב, נזק עצבי ומחלות כליות.

פעילות גופנית

בחרו פעילות שאתם אוהבים לעשות – הליכה, ריקוד, רכיבה על אופניים או סתם לצעוד במקום בזמן שיחת טלפון. פעילות גופנית יכולה לעזור לך להוריד את הסיכונים הקרדיווסקולריים, כולסטרול ולחץ הדם ולשמור על משקלך. פעילות גופנית גם משחררת לחץ ועשויה לעזור לקצץ בתרופות לסוכרת.

בחר פחמימות בזהירות

ראשית, אין צורך להימנע מפחמימות. יחד עם זאת, חשוב לבחור בפחמימות שמתפרקות בגוף לאט, ומספקות אנרגיה קבועה- כמו דגנים מלאים, שעועית, אגוזים, וירקות ופירות טריים. כמו כן, חשוב להקפיד על אכילת כמויות נכונות של פחמימות בכל ארוחה. על פי מחקר שנעשה בבי"ח וולפסון לפני כשנה נמצא כי עבור סוכרתיים כדאי להקפיד על ארוחת בוקר ולהשתדל בערב להמעיט/להימנע מפחמימות.

מעקב אחר רמות הסוכר

בדיקות חוזרות של רמות הגלוקוז בדם עשויות לעזור להימנע מסיבוכי סוכרת, כמו כאבים נוירופתיים (ממקור עצבי), או למנוע מהם להחמיר. כמו כן, בדיקת סוכר באמצעות מד סוכר רציף ללא דקירות יכולה לעזור לבדוק כיצד מזונות ופעילויות משפיעים על הגוף והאם תוכנית הטיפול עובדת.

ביקור רופא

על מנת לשמור על ערכים מאוזנים- מומלץ להיפגש עם הרופא אחת לשלושה חודשים. כיום, ישנם שירותים של רופאה דיגיטלית המאפשרת לרופא לקבל דו"ח על מצב הסוכרתי ללא כל צורך בהגעה למרפאה. מעבר לכך, יש לבצע בדיקת תקופתיות היות שזה המקום בו האדם באמת יכול לחולל שינוי בניהול הסוכרת שלו.

מתח

לחץ עלול לגרום לעליית רמות הגלוקוז בדם. לפיכך, מומלץ להיפטר מכל המתח הגופני או הנפשי ואף ללמוד טכניקות התמודדות, טכניקות הרפיה כגון תרגילי נשימה, יוגה ומדיטציה אשר עשויות להיות יעילות לסוכרתיים.

בלי מלח

הפחיתו את כמות המלח במזונות- הדבר עשוי לעזור להורדת לחץ הדם ולהגנה על הכליות. מעבר לכך, ניתן להשיג טעמים נהדרים בתיבול בעשבי תיבול ותבלינים במקום מלח. כמו כן, השתדלו לאכול מזונות טריים ולא מעובדים.

סיכון למחלות שונות

מחלות לב יכולות להיות סיבוך חמור בסוכרת ולכן, על מי שנמצא בסיכון לבצע בדיקות תקופתיות של רמת המוגלובין המסוכרר, לחץ דם וכולסטרול.

הימנע מפציעות

סוכרת מעלה את הסיכון לזיהום ומאטה את ההחלמה. לכן, מומלץ לטפל אפילו בחתכים ושריטות פשוטות במהירות. נקה כראוי את הפצע שלך והשתמש בקרם אנטיביוטי ותחבושת סטרילית. כמו כן, מומלץ למרוח קרם לחות לא מבושם על כפות הרגליים, אבל לא בין אצבעות הרגליים וגרוב גרבי כותנה ללא תפרים.

כלול כמה שיותר "סופר פוד" בתפריט

על אף שאין נוסחה אחת לדיאטה מומלץ לשלב בתזונה מזונות-על כמו בטטה, דגים עם חומצות שומן אומגה 3 וירקות עליים ירוקים כהים.

  • פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת בבי"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת
השארת תגובה